Kunden har aldri rett lenger!

Generell diskusjon
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Kunden har aldri rett lenger!

Post by kråketoppen »

I våres bestemte jeg meg for å selge flere mynter på to forskjellige auksjonshus, ett i Danmark og en her hjemme.
Danske årgangsmynter, nesten komplet og mange i topp kvalitet. Jeg ønsket å stykke opp samlingen for salg på deres onlineauksjon,
noe som var greit. Det hele starter dårlig! Da jeg fikk se noen av objektene, var nesten alle satt opp i større lotter, som alle 1 øre osv. En mynt var satt til kvalitet 1-/01 og påpekte dette og de beklaget feilen, som ble rettet opp. Hva om jeg ikke hadde sett feilen? En lot 5 kr. 1960 - 1988 (denne lot var ok) alle var i kv. 0. men underteksten syntes noe merkelig. " kv.1+/01 og 0, alle utsøkte, mange særdeles utsøkte, nesten alle forskjellige" . En annen mynt, kjøpt hos dette auksjonshus i kvalitet 0/01 og nå nedsatt til 01. Jeg påpekte feil og ønsket å trekke mynten, men må betale fult gebyr for jobben de hadde ved å sette den opp.
Flere mynter er nå trukket pga. av div. feil. Auktionshuset i Danmark fikk tilsendt min danske-norske mynter 1700-1800, de fleste i bedre kvaliteter. Her kom til min forundring flere ut på deres onlineauktion, selv om de var købt på deres hovedauktioner.
Ett objekt ble ikke godtatt (Køgebugt medaljen), som var innkjøpt hos dem for mange år siden.
Nei, det skal ikke være enkelt å selge hos de "Store" .
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by samler607 »

Så sant så sant.
Utifra teksten og jeg har observert disse lottene, er det br i danmark
Men hvilket auksjonshus var det i norge?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by kråketoppen »

I DK var det B-R, men ble solgt for flere uker siden, de andre gikk på storauksjonen i mai også B-R og er godt fornøyd her om. De danske årgangsmynter ruller avgårde nå her hjemme.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by samler607 »

Hvilket norsk auksjonhus selger de for deg?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by Myge »

Vil tro det er Skanfil :)
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by kråketoppen »

Ja Myge. Dette var litt dumt, men hvordan får deres myntvurderings person satt ned kvalitet på 2 kroner dansk fra 0/01 til 01, det var jo han som har vurdert mynten begge ganger. Denne ble kjøpt hos dere for ca. ett år siden og mynten holder minst 0/01. Mynten er trukket, men kan settes opp i rett kvalitet. :)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by Myge »

Hei, og god morgen :)

Dette kan jeg ikke gi noe svar på ettersom jeg ikke har sett mynten. Vi er svært mange som setter opp mynter, så jeg kan ikke svare på om det er samme person som har gradert begge gangene. Hvis beskriver mener mynten holder 01, så er det det den settes opp som. Hvis vi har solgt denne som 0/01 tidligere, får vi settes oss ned, og komme til en enighet.

Men ettersom jeg ikke kjenner til saken blir det helt feil å konkludere med noe her på forumet. Jeg er nok innom jobb på mandag, så hvis du sender en mail dit, kan jeg ta en titt på hva som har skjedd. Men uten å se mynten kan jeg ikke si det ene eller det andre i forhold til graderingen.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by kråketoppen »

Hei igjen, mynten kom fra vår danske venn og regner med at han har vurdert denne.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by Myge »

I Danmark har vi hatt inntil tre beskrivere på mynt, og vi har fire beskrivere på mynt i Norge. Vi kan ta det videre på mail hvis det er greit. Jeg kan nesten ikke ta noen diskusjon på dette via mobilen på forumet når jeg ikke kjenner saken godt nok.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by kråketoppen »

ok, greit, men fikk nettopp myntene i retur, flere er " dårlig" kvalitet satt. Prøver å legge dem ut privat og er spendt om dem kommer høyere enn Skanfils salgspriser. Vi prekes Myge. :)
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by Myge »

Helt ok. :)
karebjarne
Posts: 177
Joined: 18 Apr 2010 19:34

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by karebjarne »

Kva krav kan ein setja eller påvirkningsmulighetar har ein som innleverar. Er ein heilt prisgitt "auksjonshusets" vurderingar?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by ramazotti »

karebjarne wrote:Kva krav kan ein setja eller påvirkningsmulighetar har ein som innleverar. Er ein heilt prisgitt "auksjonshusets" vurderingar?
Njeiiakanskje.
Jeg selger lite ,og kjøper der jeg mener det er riktig. Ikke fornuftig,men riktig.
Smalsporet ,men viktig.

Mange skilling og øre blir ei salig røre....
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by samler607 »

Jeg syntes det er så utrolig store avvik på profesjonelle, aktive handlere at jeg som en forholdsvis ung samler, har opplevd store forskjeller på gradering, av seriøse aktører. ( aktører som er i Norges Mynthandler forening ) ganske mange ganger til tross for at jeg ikke er en samler med mange 10-år på baken.
Dette er utrolig frustrerende for meg, da jeg i perioder oppgraderer samlinger og må ta tapet på salg av feilvurdert mynt fra egen lomme.
Og tapet kan være ganske stort når man kjøper mynt som kv. 0 og andre sier den er 01. Enorme forskjeller.
Slike opplevelser gjør at man endrer samleområdet for et øyeblikk og retter fokuset heller til en annen del av samlingen. ( enn årgangsmynt som jeg i flere tilfeller har opplevd grovt feil gradert )
Men men, kan man si vi er jo alle mennesker.
Menneskelig å feile, gudommelig å tilgi!??!?

Ikke alltid like lett å tilgi når det går utover sin egen lommebok :)

Jeg liker ikke slabb, pga jeg liker å holde mynten. MEN jeg håper virkelig at det blir innført i Norge, det er alt for store variasjoner av graderinger blant norske handlere.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Kunden har aldri rett lenger!

Post by kråketoppen »

Kjøpte en spec.dlr. hos en mynthandler i Oslo, vurdert til 01, labba opp til neste mynthandler ca. 50 m. nedsatt til 1+ , som var kjøpt der tidligere til 01 og labba bort til Historiske Museum der mynten ble 1+/1. Kjøss meg i ræ...
Post Reply

Return to “Skytebanen”