Svindelforsøk

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Svindelforsøk

Post by karstkri »

Fikk denne mailen idag :

Jeg trenger din hjelp

Beklager for ulemper, jeg er i Limassol, Cyprus, bagen min ble stjålet på busstasjonen. Den inneholder alle mine vitale elementer, telefon, penger og pass. Jeg har vært prøver å sortere ut ting, jeg trenger litt hjelp fra deg å låne meg 1,500 euro å sortere meg ut av denne knipen, kan du gi meg beskjed hvis du kan hjelpe meg sende den gjennom Western Union og summen vil være betales tilbake så snart jeg kommer tilbake fra Cyprus

Det som er skremmende er at den var underskrevet av en jeg kjenner.Tidligere kasserer i myntklubben.Jeg synes språket var merkelig og heller ikke mitt navn stod i mailen.Jeg prøvde å ringe til tidligere kasserer -han tar telefonen og er i Norge-svindel med andre ord.Det som skremmer er at den som har sendt må vite at vi kjenner hværandre og har min mail adr.Han sa også at han var blitt utsatt for det samme fra Cypros angivelig fra en dame han kjente fra en annen forenig.Er det noen andre her som har opplevd noe lignende ?
karstkri
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Svindelforsøk

Post by samler607 »

Hei.
Ja faktisk, for et par dager siden, da var det på mobil.
Trolig noen utenlandske hackere som hadde fått mobilnummeret i en database, og alt virket fornuftig. Ble lovet penger, om det ble overført en liten slant.
Det jeg kan tenke har skjedd her, ( bare et forslag ) Men at enten en person som har din mail ( kassereren ) har blitt hacket for mail addresser. Eller om dere har en database med mail og innad i foreningen og denne har blitt hacket.
Man må virkelig passe seg i disse dager!
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Svindelforsøk

Post by svessien »

Denne er i ferd med å bli en klassiker. Jeg tipper kameraten din har fått innbrudd i epostkontoen sin.

Et sidesprang: I Stavanger har vi gått fra ca hundre minibanker til maks 10-20. Folk bruker omtrent bare elektroniske betalingsmidler.
For det første er det jo en numismatisk krise, men med tanke på hvor utsatt man er for datakriminalitet, fra kjeltringer over hele kloden, må jeg si jeg blitt ganske monetært reaksjonær.
Få gull-og sølvmynt tilbake, og ned med sentralbanker og elektroniske betalingsmidler!
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Svindelforsøk

Post by karstkri »

Har ingen database i klubbsammenheng så det må være kasserens mail liste som er hacket-men moro er det ikke .Men heldigvis så er googel translate full av feil så man avslører de på det.Verre om det hadde vært noen Norske hackere , men man må være obs.
karstkri
Post Reply

Return to “Skytebanen”