QXL øker provisjonssatsen

Generell diskusjon
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Samler »

[quote="vivavegas"]Ingen grunn til og holde tilslaget hemmelig vel?
Er jo også offentlig hvis man husker auksjonsnummeret og ligger vel ute i 3 måneder eller noe sånt.



Enig.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Samler »

Ser den
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by tho »

vivavegas wrote:Ingen grunn til og holde tilslaget hemmelig vel?
Prisene som oppnås på gjenstandene er skammelig lave. Dessuten
vil statistikken vise hovedsakelig usolgte gjenstander.

Det vil gjøre det vanskelig for selgere å oppnå en god pris, da vi vet at folk
sjekker tidligere pris. Det gjør de iallefall det på Tradera.

Om det er annerledes for mynter vet jeg ikke.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Myge »

Ser vi ikke er de eneste som diskuterer. Se www.filatelisten.dk
Stonecruncher
Posts: 1
Joined: 13 Dec 2014 10:36

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Stonecruncher »

Har fulgt med på debatten om QXL fra sidelinjen på dette forumet. Er selv bruker av QXL som selger (og kjøper fra tid til annen), men har måttet trappe en del ned etter innføringen av hammerslagsgebyr.

Nå har de innført gratis opplastninger av auksjoner. Positivt for selgere selvfølgelig, men kjøper må fortsatt ut med en femmer per auksjon. Det er det som har blitt hele problemet - jeg ser det spesielt i kategorier for spill, blader, CD-er og bøker - at kunden må betale gebyr for å få lov til å handle. Det er ikke lenger gøy og man blir ikke inspirert til å handle flere produkter. Skal QXL få vanlige folk tilbake bør de rett og slett innrømme at gebyret var en feil og gå tilbake til den gamle ordningen, ellers tror jeg de er ferdige på sikt.

Et problem med gratis opplastning er at noen selgere, spesielt en jeg har lagt merke til, har for eksempel omlag 30.000 annonser sist jeg sjekket. Hvis en privatperson ønsker å selge noe i hans/hennes kategorier vil gjenstanden drukne. Dette er også noe som gjør QXL vanskelig å bruke. Man blir rett og slett usynlig.

Det verste synes jeg likevel er at hele motivet med hammerslagsgebyret var å få bort 1 krones annonser osv. som fylte opp kategoriene.... dessuten var disse annonsene, ifølge QXL, veldig dyre å hoste, slik at de tapte penger. Nå viser det seg at dette tydeligvis ikke stemmer, da det er fritt fram igjen for å pumpe ut objekter som blir liggende i måneds- eller årevis.

Beklager utluftningen her, men synes det er så trist å se mitt favorittsted på nettet blir mindre og mindre populært.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by vivavegas »

Har man en viss utrop på auksjonene så ville jeg vurdert og skrive at man betaler hammerslagsgebyr.
Det er jo uansett litt synsing. Kanskje det ikke har slått så ille ut som vi trur. Mange er jo vant til og betale 20% salær hos aukjonshus.

Dvs. problemet er vel at 90% av kjøperne på QXL (alle samlekategoriene under ett) aldri har satt sitt bein i ett auksjonshus.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Samler »

Stonecruncher wrote:Har fulgt med på debatten om QXL fra sidelinjen på dette forumet. Er selv bruker av QXL som selger (og kjøper fra tid til annen), men har måttet trappe en del ned etter innføringen av hammerslagsgebyr.

Nå har de innført gratis opplastninger av auksjoner. Positivt for selgere selvfølgelig, men kjøper må fortsatt ut med en femmer per auksjon. Det er det som har blitt hele problemet - jeg ser det spesielt i kategorier for spill, blader, CD-er og bøker - at kunden må betale gebyr for å få lov til å handle. Det er ikke lenger gøy og man blir ikke inspirert til å handle flere produkter. Skal QXL få vanlige folk tilbake bør de rett og slett innrømme at gebyret var en feil og gå tilbake til den gamle ordningen, ellers tror jeg de er ferdige på sikt.

Et problem med gratis opplastning er at noen selgere, spesielt en jeg har lagt merke til, har for eksempel omlag 30.000 annonser sist jeg sjekket. Hvis en privatperson ønsker å selge noe i hans/hennes kategorier vil gjenstanden drukne. Dette er også noe som gjør QXL vanskelig å bruke. Man blir rett og slett usynlig.

Det verste synes jeg likevel er at hele motivet med hammerslagsgebyret var å få bort 1 krones annonser osv. som fylte opp kategoriene.... dessuten var disse annonsene, ifølge QXL, veldig dyre å hoste, slik at de tapte penger. Nå viser det seg at dette tydeligvis ikke stemmer, da det er fritt fram igjen for å pumpe ut objekter som blir liggende i måneds- eller årevis.

Beklager utluftningen her, men synes det er så trist å se mitt favorittsted på nettet blir mindre og mindre populært.
Gratis listepris var et veldig positivt tiltak. Når det gjelder hammerslagsgebyret mener nå jeg at dette utgjør svært lite - da tatt i betraktning gratis opplastning. Fint tiltak for å stoppe en del " søppelauksjoner"

Synes ikke at dette er så ille.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Samler »

tho wrote:
vivavegas wrote:Ingen grunn til og holde tilslaget hemmelig vel?
Prisene som oppnås på gjenstandene er skammelig lave. Dessuten
vil statistikken vise hovedsakelig usolgte gjenstander.

Det vil gjøre det vanskelig for selgere å oppnå en god pris, da vi vet at folk
sjekker tidligere pris. Det gjør de iallefall det på Tradera.

Om det er annerledes for mynter vet jeg ikke.
Det vil alltid være objekter som forblir usolgt. Dette gjelder for både QXL og andre auksjonshus.

Personlig synes jeg at prisene som oppnås på QXL er til å leve med. Merk at store ( seriøse ) auksjonshus selger nå
på QXL og dette må jo ha en viss betydning. Deres altarnativ kunne jo vært eget salg hvor de fikk feks. 20 + 20
i salær på ethvert salg. Etter mitt syn må dette bety at de har oppdaget at oppnådde sluttpriser har/kan ha vært
bedre enn de selv kunne klart. Mynter & sedler er da noe disse har lagt ut. Det skal noe til for at alle kan bli fornøyd - men
da må de som føler at deres objekter oppnår skammelig lave priser vurdere sine auksjoner evt. pris ( utropspriser. )

Kanskje de som opplever dette må gå i seg selv ? evt. innse at markedet ikke ikke vil ha disse ?

Mulig man også må endre markeds profilen ? eller rett å slett innse at det ikke finnes marked for disse ?
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Samler »

vivavegas wrote:Har man en viss utrop på auksjonene så ville jeg vurdert og skrive at man betaler hammerslagsgebyr.
Det er jo uansett litt synsing. Kanskje det ikke har slått så ille ut som vi trur. Mange er jo vant til og betale 20% salær hos aukjonshus.

Dvs. problemet er vel at 90% av kjøperne på QXL (alle samlekategoriene under ett) aldri har satt sitt bein i ett auksjonshus.
Enig med deg. Det kunne vært en tanke at man " innbakte" hammerslagsbebyret i prisen evt. vurdert å annføre dette i
auksjonen. Tror nok at noen som byr/kjøper billigere objekter irriterer seg på dette.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by tho »

Samler wrote:
vivavegas wrote:Har man en viss utrop på auksjonene så ville jeg vurdert og skrive at man betaler hammerslagsgebyr.
Det er jo uansett litt synsing. Kanskje det ikke har slått så ille ut som vi trur. Mange er jo vant til og betale 20% salær hos aukjonshus.

Dvs. problemet er vel at 90% av kjøperne på QXL (alle samlekategoriene under ett) aldri har satt sitt bein i ett auksjonshus.
Enig med deg. Det kunne vært en tanke at man " innbakte" hammerslagsbebyret i prisen evt. vurdert å annføre dette i
auksjonen. Tror nok at noen som byr/kjøper billigere objekter irriterer seg på dette.
Hvis QXL virkelig vil kvitte seg med 1-kroners gjenstander og samtidig kutte ut kjøpers hammerslagsgebyr,
så kan de enkelt og greit endre selgers provisjon til å være minimum 10 kr pr solgte gjenstand.
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by Samler »

Stonecruncher wrote:Har fulgt med på debatten om QXL fra sidelinjen på dette forumet. Er selv bruker av QXL som selger (og kjøper fra tid til annen), men har måttet trappe en del ned etter innføringen av hammerslagsgebyr.

Nå har de innført gratis opplastninger av auksjoner. Positivt for selgere selvfølgelig, men kjøper må fortsatt ut med en femmer per auksjon. Det er det som har blitt hele problemet - jeg ser det spesielt i kategorier for spill, blader, CD-er og bøker - at kunden må betale gebyr for å få lov til å handle. Det er ikke lenger gøy og man blir ikke inspirert til å handle flere produkter. Skal QXL få vanlige folk tilbake bør de rett og slett innrømme at gebyret var en feil og gå tilbake til den gamle ordningen, ellers tror jeg de er ferdige på sikt.

Det verste synes jeg likevel er at hele motivet med hammerslagsgebyret var å få bort 1 krones annonser osv. som fylte opp kategoriene.... dessuten var disse annonsene, ifølge QXL, veldig dyre å hoste, slik at de tapte penger. Nå viser det seg at dette tydeligvis ikke stemmer, da det er fritt fram igjen for å pumpe ut objekter som blir liggende i måneds- eller årevis.

Beklager utluftningen her, men synes det er så trist å se mitt favorittsted på nettet blir mindre og mindre populært.
Synes du faktisk hadde noen gode poenger her. Alt er ikke søppel - selv om utrop kan være 1 krone. Spill - blader ol. som har en lav sluttpris vil være ett ekstra dyrt påslag
med 5 kroner i hammerslagsgebyr. Dette er ikke søppel. I tillegg kommer gjerne dyr frakt pga. postens nye satser mht. bredde/høyde lengde ( spesielt på bøker og LP.er )

I slike tilfeller vil hammerslagsgebyr tilsi en ekstra belastning. Jeg tror at tanken kan ha vært å få bort åpenbare søppel auksjoner. Men i noen tilfeller kan det som i andres
øyne være søppel - men ikke så sikkert i andres øyne. Du har allikevel gode poenger med de objekter du nevner. Kanskje QXL kan revurdere dette idet dette kan slå feil ut i noen tilfeller. Mitt syn -sikkert ikke alle andre sitt syn. Vil nå påny se det positive i at QXL har innført gratis listepris ( samlet sett )

Ha en riktig God jul og et Godt Nytt år alle sammen.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by samler607 »

Hei.
Jeg har likt og brukt qxl over en lengre tid, men nå er jeg virkelig lei!
Qxl er enkelt og greit blitt "Spammers paradise!"
Og det er nå blitt til dels trist og leit å gå gjennom kategorier av mynt og seddel som jeg samler.
At tilogmed, jeg som var inne vær eneste dag, og kikket, sikkert de siste 3 - 4 årene har sluttet og orker ikke.

For at man skal ha en brukenes privatside for samlere å kunne auksjonere bort sine ting, så må det være flyt i auksjonene.
På qxl er det ikke flyt.

Jeg syntes personlig det er UTROLIG trist, for jeg har hatt mye glede ved både å selge og kjøpe av mange seriøse brukere på qxl
For de samlerne som bare samler kikker på Norge 1874-1919 har det ikke så mye å si, men det er jo kjedelig å kikke på fotolab sine overpriset og overgraderte mynter vær eneste dag. Og noen har faktisk lagt der i 1 - 2 år!

Etter det ble gratis å innføre auksjoner har denne storspammeren kommet tilbake og ødelegger nesten alle kategorier innen mynt: http://auksjon.qxl.no/rao246
Man får nesten ingen visninger hvis man selger ting i Europa kategorien lengre, pga denne selger og et par andre.

Jeg syntes det nok en gang er utrolig tris hvordan qxl har utviklet seg, jeg hadde en meget god dialog med qxl, jeg hindret flere falske auksjoner fra å bli solgt.
Jeg hadde en god dialog med flere ansatte via mail, men nå gidder jeg og orker ikke bruke tid på det jeg er gått utrolig lei.
Og til tross for at de lovet meg store endringer som ville hindre spammere, samt bedre flyt i auksjonene har det gått fra ille til værst etter de innførte gratis listepris.

Jeg syntes det både er stusselig og ville selv vært utrolig flau om jeg var en av disse voksne mennene som driver å spammer ned kategorier med objekter som aldri hadder blitt solgt.

Jeg hadde vært UTROLIG flau, ta dette eksempelet, og se gjennom selgers "auksjoner" ;: http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 806487286/

995 kr for en stygg 50 øre!

Jeg må bare si: FY FAEN å stusselig person, som skal prøve å lure folk på den måten og som spammer ned sidene til qxl med såkalt svindlerpriser!
Og det at såpass mange samlere som vet bedre og ikke advarer offentlig andre om slikt som dette syntes jeg er MEGET trist, for det ødelegger starten for flere samlere som hiver seg ut på en ny hobby.

Første innlegget mitt på 2 uker, som er lenge til meg å være, men dette måtte ut!

Jeg håper 2015 blir bedre, og jeg ønsker dere alle en god og spammfri jul! ( utenom spammerne selvsagt )
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by mynt01 »

Dersom det kostet litt for automatisk opplasting av auksjoner hadde det nok forsvunnet et par ting.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by vivavegas »

RE: samler607

Har sagt litt av det samme tidligere, men hvorfor skal man bla igjennom listene. Hvorfor ikke bruke søkefunksjonen?
Nå har jeg ikke vært så aktiv på noen år, men jeg har også delvis vært på grensen til spamming i enkelte kategorier. Dvs. kanskje med 100 auksjoner i uka så litt annet nivå, og jeg har også relativt raskt gått ned til utrop=1 (tidligere når det ikke var hammerslagsgebyr) og lagt samlelotter når ting ikke har blitt solgt.
Og med gratis listepris kan det godt hende at jeg også legger ut auksjoner som jeg lar ligge der 3-9 måneder.

Dvs. jeg trur nok heller ikke jeg vil nærme meg "rao246", men la nå han heller holde på slik han vil.
80% av hans auksjoner er forøvrig i europa-kategorien.

Når det er sagt, man har muligheter til og plukke ut favoritt-selgere, jeg kunne også tenkt meg at man kunne fjernet enkelte selgere fra listene ut i fra egendefinerte kriterier.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: QXL øker provisjonssatsen

Post by vivavegas »

En annen ting.
I rao246 sitt tilfelle er det jo relativt enkelt og bla forbi hans auksjoner. De starter jo stort sett på samme tidspunkt. Dvs. er du inne på Tyskland og 4-5 sider med auksjoner så ser du ganske raskt at her er det 2 sider med rao246 sine auksjoner og kan bla forbi disse på sekunder.

Men det burde kanskje stått selger på galleri/liste så kunne man bladd forbi når man ser en selger man ikke er så begeistret for.
Og/eller at det kan stå hvor lenge auksjonen har ligget ute.
Post Reply

Return to “Skytebanen”