Diktatur

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Diktatur

Post by tho »

User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Diktatur

Post by Arve »

Et forbud vedtatt av folkevalgte politikere har ingen ting med diktatur å gjøre. Her bør du nok endre begrepsbruken din. Hvis du ikke er enig i slike vedtak så har du muligheten til å stemme på noen andre ved neste valg. Men jeg tror ikke det nødvendigvis vil hjelpe deg. Dieselforbud er ikke noe særnorsk, det er noe som kommer over hele Europa for tiden. Jeg vil heller si at Oslo er sent ute, f.eks. Roma har hatt diverse kjørerestriksjoner i mange år.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Diktatur

Post by tho »

Jo da, det er diktatur når et lite parti som MDG bestemmer.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Diktatur

Post by Arve »

Nå er det vel noe du ikke helt har forstått med det parlamentariske systemet. Det er flertallet som bestemmer. Det at et lite parti har klart å manøvrere seg i en posisjon hvor de har innflytelse er også en del av demokratiet.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Diktatur

Post by tho »

Arve wrote:Nå er det vel noe du ikke helt har forstått med det parlamentariske systemet. Det er flertallet som bestemmer. Det at et lite parti har klart å manøvrere seg i en posisjon hvor de har innflytelse er også en del av demokratiet.
Demokrati er ikke alltid bra. Det kan være flertallstyrrani.
Jeg vil si den såkalte byregeringen i Oslo er nettopp det.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Diktatur

Post by MarkusLømo »

Tja, uansett hvordan det har blitt vedtatt er det er i alle fall svært gode nyheter for de som bor i Oslo som allerede har luftveisproblemer, og de som ville ha fått dem senere.

Selv kan jeg ikke bo i Oslo, luftkvaliteten er for dårlig for det. Kortere besøk går greit.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Diktatur

Post by tho »

Det værste med MDG er at de ikke viser hensyn til beboerne i Oslo.
Luftkvalitetet i Oslo vil selvfølgelig ikke bli bedre når kong Raymond
kjører Diesel-SUV med piggdekk, eller når MDG-LAN tar taxi.

MDG-Lan sier det ikke er en menneskerett å kjøre bil. Da er det
heller ingen menneskerett å bo i Oslo, så har man luftveisproblemer så
kan man jo bo et annet sted.

Vi som bor i Oslo må jo også flytte ut hvis vi vil beholde bilen.
Etter planene så får vi ikke kjøre bil til våre boliger, men det
driter jo MDG-Lan og kong Raymong i. De blir nok unntak for
partipampene.

Man kan bygge gratis parkeringplasser utenfor bykjernen der
tilreisende kan sette bilen sin. De som bor i Oslo skal selfølgelig
få kjøre til boligen sin. Hvis gateparkering skal erstattes med
sykkelstier, så får kommun bygge gratis beboerparkering.

Jeg kjører selv ikke dieselbil, men en bensingjerrig bil. For
miljøet er den bedre enn EL-bil med pigger. Produksjon av El-biler,
lading og batterihåndtering for en Teslsa er faktisk et stort
problem for kloden.

Hvis det bygges grartis parkeringsplasser for diesel-biler utenfor
bomringen, der det er mulighet til å ta kollektiv transport inn
til byen, kan jeg støtte et diesel-forbud, men de so bor i Oslo
må få kjøre til boligen sin.

Man kan jo forby all kjøring med bil i Oslo for de som ikke bor
i Oslo under forutsetning at det bygges gratis parkeringplasser
utenfor bymuren. Bør gjelde alle type biler, diesel, bensin og
El-bil. I tilleg kan man forby kjøring med piggdekk for de
som bor i Oslo. Det vil løse 90 prosent av all forurensing med
bil i Oslo. Det bør være noen unntak for utrykningkjøretøy og
håndverkere/varetransport. Forsvaret må anskaffe El_tanks :lol:
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Diktatur

Post by Arve »

tho wrote:..........

MDG-Lan sier det ikke er en menneskerett å kjøre bil. Da er det
heller ingen menneskerett å bo i Oslo, så har man luftveisproblemer så
kan man jo bo et annet sted............
Dummere går det vel ikke an å få sagt det. :roll:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Diktatur

Post by tho »

Det komiske, men også tragiske, er at Norges hovedstad har en ordfører fra micro-partiet SV og som
nesten ingen vet navnet på. Videre at byrådslederen fra Arbeiderpartiet "Kong Raymond" har gjemt seg
bort i regjeringen sin og tydligvis overlatt all sjefing til denn MDG-Lan, som driter i Oslos beboere.
Det viktigster er å få rasert byen på sin måte. Se bare på denne MDG-Rasmus, han kjører versting
SUV og forurenser. Det er lite samsvar mellom politikken deres og hva de selv gjør. Det er vel slik
de tenker partipamper skal ha det, dvs. hevet over folket. Det er ikke bare i tidligere Sovjet og
nå Nord-Korea det skjer. Null respekt for befolkningen i egen by, de mest mislikte politikere i
Oslo by. Fordervet råttenskap.

Det kommer nok snart et forbud mot å spise rødt kjøtt også og vedtak om å okser og kuer på
gården. De forusenser så mye atte. Det starter med økningen av avgifter, slik at vanlige folk
ikke får råd til å kjøpe kjøtt. De kan jo spise insekter som mygg :lol: Man ser høgskoler der
miljøpolitikere styrer, det er allerede blitt forbudt å servere kjøtt i kantinen enkelte dager
i uken. Det er slik vi skal oppdras, mens paripampene er hevet over dette. Fordervet råttenskap.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Diktatur

Post by Olav K »

Jeg er ingen tilhenger av MDG-Lan, og synes Raymond er en svak leder (det kan være et signal om at høyt utdannede MDG-damer rævkjører rørleggeren, men den diskusjonen skal vi ikke ta her). Men det er demokratiets pris at vi noen noen ganger ikke får det som vi vil. Og så er velsignelsen at man har et byråkrati, som forteller politikere om hva som er mulig. Dagens melding fra NAF: Byrådet har oppgitt bilfri indre by; beboere vil få lov til å kjøre, varehandel vil få kjøre, passasjerer til danskebåten vil få lov til å kjøre. Men kjøring i sentrum vil bli vanskeligere for de som ikke bor der eller driver/eller leverer til næring der. Absolutt piggdekkforbud innenfor Ring 1 (for min del. gjerne Ring 2) kan også hjelpe. Det bør vi kunne leve med, når luftmålingene i Oslo stadig tangerer /overskrider tålegrensene for dem med pusteproblemer. (Jeg lyser evig skam over den som mener at de med pustevansker må forvises fra byen. Det neste vil kanskje bli eksport av avvikere? Da er vel du i faresonen tho?)
Jeg er ikke glad i 60 km/t på Ring 3 - ikke mange andre er det heller vurdert etter trafikken, og flyt i 80/90 km/t gir mindre CO2 utslipp enn tvungen snegling i 60 - her er problemet piggdekk som harver opp svevestøv. Piggdekkoblatet bør bli en STOR klisterlapp ( for- og bakvindu) som markerte at kjøretøy med pigger aldri må kjøre over 60 og vil få kjøretøy og og sertifikat inndratt når de synder mot fartsgrensen. Da tar vi svevestøvet. Det ville jeg bestemt som diktator - men heldigvis for mange er det det små muligheter til at jeg blir det.
I mellomtiden får vi trøste oss med et demokrati som ikke alltid går vår vei, og et byråkrati som hindrer at idealismen ikke tar av fra virkeligheten.
Å bruke "diktatur" om et byråd som innimellom gjør dumme ting, men er under heftig voksenopplæring, er inderlig dumt.
Apropos voksenopplæring: Da Kristin Halvorsen ble finansminister, møtte hun en blank pult - med ett skrift: Særtrykk av Donald Duck - da Skrues pengebinge gikk i luften og sedlene regnet over Andeby. Innføring i inflasjonens egentlige vesen. Hun ble faktisk en god finansminister, inntil hun etter tre år fant at hun bedrev høyrepolitikk ( moderasjon!!) og gikk over til leikeskolen i stedet - men det er en annen historie.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Diktatur

Post by tho »

Hvis man helt kan stole på om at byrådet har oppgitt bilfri indre by, så er det bra.
Det er jo først og fremst innfartveiene til Oslo der foirurensingen er værst, dvs.
E6, E18 og andre hovedfartsårer. Det gjenstår å se dette i praksis, at ikke MDG
allikevel presser på for å få politikken sin igjennom.

Det bør også bety at kolletivtilbudet bygges ut og at det tilbys mere pendlerparkering
for tilreisende til Oslo. Alternativt flyttes statlige arbeidsplasser ut av byen.
Selv flytter jeg også ut, fordi jeg etter sigende er i faresonen. :lol: Jeg mener forøvrig
ikke at folk med luftveisproblemer skal forvises fra Oslo. Uttalelsen i et at mine
foregående innleggene å sette to uttalelser opp mot hverandre, for å vise
hvor dumme de begge er. På den annen side ville jeg personlig ikke valgt å bosette
der luftforurensingen er relativt høy, men heller valgt et bedre sted å bo.

Jeg er faktisk opptatt av miljøvern. Når det gjelder biler mener jeg forandringer
må skje gradvis, og at politikerne må vise hensyn i beboerne der restriksjoner
innføres.

Meldingen fra NAF tyder på at fornuften har seiret, men miljøfanatikerne er
der fortsatt. For husk det; når kristendommen er den 10. landeplage (ref.
Arnulf Øverland) så er MDG den 11. landeplage. Religion og fanatisme er begge
vanskelig å gjøre noe med.
Posthornet
Posts: 408
Joined: 28 Feb 2013 08:53
Location: Sverige

Dieselforbud

Post by Posthornet »

Gammel sak som blusser opp igjen. Nå blir det vel neppe Oslo tur på meg i nærmeste fremtid, men du verden jeg syns synd på dem som tidligere har anskaffet seg dyr "miljø dieselbil" For det ble sagt tidligere at diesel var miljøvennlig, eller tar jeg feil?

Denne post ble i sin tid postet i en mynt tråd. Derfor synes jeg det er bra å legge den inn her.
viewtopic.php?f=46&t=11826&p=118425&hil ... ud#p108877
Posthornet wrote:
tho wrote:
Olav K wrote: 18 Jun 2015 21:03 - Nei - du kan trygt kjøre diesel. Når de rødgrønne i flere år hadde reklamert for diesel fremfor bensin, ville det ha vært politisk selvmord å forby bruk av de samme bilene. Det eneste som er igjen er "miljøfartsgrensen" på innfartsveiene og Ring 3, riktignok hevet fra 60 til 70 km/t da vitenskapen påviste at partikkelforurensningen ble større ved lavere fart. Senterpartiet vil fortsatt at det skal være "jævligt å bu i byane" og klarte å holde tilbake på 70, helt greitt i høyre fil. Snittfart utenom rushtid er nå 92 km/t, så alle får sitt - også i dieselbil.
Jeg tror ikke det skjer før Posthornet skal hjem til sommeren :wink:
Debatten om forbud mot å kjøre dieselbil har stilnet, men kan fort blusse opp igjen,
ved at det kommer forslag om nye avgifter ala piggdekk-avgiften.
Bompengesatsen for dieselbiler kan jo også settes opp til 100 kr pr. passering.
Fy! Fy!
Nå får også jeg kanskje besøksforbud til min kjære hovedstad og tilhørende auksjoner. Jeg er langveisfarende og vil ikke bli stoppet på grensen. (Oslogrensen)
Hvis forslaget som ligger på bordet blir vedtatt, så vil ikke en eneste dieseldrevet Land Rover kunne kjøres i Oslo på kalde vinterdager.
http://www.osloby.no/nyheter/Oslo-far-d ... 81395.html

Alt tyder på at forbudet har flertall i Oslo bystyre, slik det også hadde i 2012. Da sa Statens Vegvesen nei, men tidligere i år vedtok Stortinget å gi kommuner hjemmel til å innføre lokale dieselforbud.

Jeg angret litt på at jeg skrev dette etter som det egentlig ikke hører hjemme her, men finner ikke delete muligheten, så jeg må la det gå.
Og så på tampen et klipp fra dinside.no
Dieselforbudet rammer Audi Q7 e-tron og Volvo D5 Twin Engine
Selv med batteridrift på inntil 56 kilometer og lavt totalutslipp, blir disse miljøbilene rammet av det nye dieselforbudet.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Diktatur

Post by tho »

Dieselbiler slipper ut nitrogendioksid (NO2). Det skal visstnok kunne gi helseskader.
Det beste for miljøet er altså en bensinbil som bruker lite bensin. Det er som oftest
små biler, som f.eks. en slik jeg har Toyota Yaris 1.3 liter bensinmotor. Min bil
bruker kun 0,45 - 0,50 l/mil på pen kjøring og ca. 5,6 på agressiv kjøring.

Hybrid-bil er egentlig litt oppskrytt, men kan en slik bil kjøre kun på batteri
i Oslo, så burde det kanskje ikke rammes av forbudet. Dog er det vanskelig å
kontrollere om bilen faktisk går på batteri eller diesel.

En annen ting. Dess større bilen er, dess mere gateparkering gjør bilen beslag på.
En Tesla er i så måte en versting blandt personbilene, og tenk bare på hvor
mye forurensing som produksjonen av denne bil skaper. Alle EL-biler forurenser.
Produksjon av strøm til opplading betyr oftest CO2-utslipp, og batteriene
skal destrueres når de er utbrukt. Samt at bilene gjerne kun holder 8-10 år.
En gammel Volvo Amazon er langt mere miljøvennlig.

MDG vil ha all forurensing ut av byen og dytte dette over på folk som bor
på landet. Det er greia. Helst vil de forby alt. Slå MDG sammen med KrF,
Den islamske staten og kommunistene, så får vil ikke gjøre noen ting.

En ting til slutt; Jonas Gahr Støre har sagt at når Arbeiderpartiet tar over
regjeringsmakten høsten 2017, så vil formueskatten økes fra 0,85 prosent
til 1,2 prosent og fribeløpet reduseres fra 1,4 millioner til 1,2 milloner.
Så har du ny bil, så gled det over høyere skatt og mindre til forbruk.

Løsningen er kanskje å innføre 100 prosent beskatning, så har regimet
full kontroll? :lol:

Saueflokken liker jo at noen hesker over dem ...
Post Reply

Return to “Skytebanen”