DAB+ = reiseradio?

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

DAB+ = reiseradio?

Post by tho »

Forrige vår kjøpte jeg en DAB+ radio på loppemarked for 15 kr. Antenne var knekt, så
jeg har byttet den (tok den fra en skrotradio).

Jeg får inn kanaler og lyden er som forventet, dvs, den vanlige blikklyden. Hverken bedre
eller dårligere enn en FM-radio på samme størrelse. Det som irriterer mest er at radioen
sier pip-pip etter en stund, så må jeg tune på nytt.

Så det er min erfarimg med DAB+. Var så på Elkjøp for å finne ut mere. Så samme radioer der
til 500 kr og oppover. Spurte om det fantes en DAB+ tuner som er beregnet for og koble
til stereoanlegget, men det hadde Elkjøp ikke.

Jeg er altså ikke særlig overbevist.Noe DAB+ i bilen skal jeg ikke bruke penger på.
Trøsten får være at svenskene fortsatt har FM. Hører mest på lydbøker.

Radio kan man jo også lytte til på webben.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: DAB+ = reiseradio?

Post by Olav K »

Det var vel en grunn til at noen hadde gitt den radioen til loppis. Når det er vanskelig å få tak i dab-radioer som kan kobles til stereoanlegg er fordi produsentene ikke ser noe marked for det. Men Elkjøp-ekspeditøren må ha vært sløv. For det første, det finnes iallfall én variant som kan kobles direkte til stereoanlegg: Geneva, men den koster rundt kr. 7.000. Andre vil kreve forsterkere. Billigere alternativ: Dab-adapter til stereoanlegg med FM inngang, inn på Aux og du er hjemme.(Funker fint på mitt B&O). Men viktigste årsak til at produsentene ikke ser noe marked: Stadig fler har smart-TV, koblet direkte til nett og via bredbånd. Har du spandert skikkelig lyd (lydplanke + bass) i heimen - koster fra 2' til 15.000, så kan du strømme allverdens stereo gjennom tv-systemet. Ja, du trenger ikke engang TV, det holder med en computer tilkoblet lyd. Det er vel ganske mange år siden jeg så noen avertere et "stereoanlegg" basert på radio. Vinyl -ja, og rene lydsystemer -ja, men lydkilden er nettet, og gjennom nettet kan du koble deg til en hvilken som helst radiostasjon og ørten strømmetjenester.
Jeg er litt forbauset over anti-Dab hylet. Jeg husker ikke slike skrik da kortbølge, mellombølge og langbølge forsvant. Mastene på Lambertseter og Tryvann ble overflødige og gjenfinnes som vei/gatenavn på Lambertseter. Problemet i dag er vel heller at Dab(+ eller ei), kan være foreldet før det tar av, nettopp pga nettet.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: DAB+ = reiseradio?

Post by tho »

Selvfølgelig var det en grunn til at radioen var gitt til loppis, men den grunnen får ingen
av oss vite. Kan jo rett og slett være at noen ikke trengte en slik radio.
Da kortbølge, mellombølge og langbølge forsvant var det nesten ingen som hørte på dette.
Dessuten var radioene allerede utstyrt med FM som gir stereolyd.
DAB+ er ingen forbedring, snarere tvert imot. Det er kun vannvittig dårlig for miljøet
og lommeboka til folk flest.

Forøvrig ser jeg alt av TV via Google Crome på PC med NAD-forsterker og 3 Canton høytalere
(2 små + en slavebass), hvilket gir fet lyd. Skjermen er en PC-skjerm med bedre grafikk enn
dagens TV-skjermer. På samme system er koblet BluRay-spiller mmed egne lydutganger.

Dette koster ikke stort, så det er ingen grunn til å bruke 7.000 kr på noe DAB-søppel.

Selvfølegelig har jeg også et anlegg der vinylspilleren er koblet på.

Får vel greie seg uten DAB+ i bilen, for satse på at jeg får inn svenske kanaler. Har masse
annet å bruke penger på enn DAB.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: DAB+ = reiseradio?

Post by Arve »

Så lenge jeg får hørt på Radio Kiss Kiss Napoli når jeg er ute å kjører bil så bryr det meg lite hva de gjør med radio i Norge. :lol:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: DAB+ = reiseradio?

Post by raniE-noJ »

Jeg kjøpte denne på hifi klubben. Den har phono ut til forsterker/eksisterende anlegg. Fungerer perfekt for meg:)
https://www.hifiklubben.no/stereo/radio ... dab-tuner/
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: DAB+ = reiseradio?

Post by tho »

raniE-noJ wrote:Jeg kjøpte denne på hifi klubben. Den har phono ut til forsterker/eksisterende anlegg. Fungerer perfekt for meg:)
https://www.hifiklubben.no/stereo/radio ... dab-tuner/
Ser det er analog lyd ut. Er det AUX/CD inngangen på forsterken ledningen skal plugges inn i?
User avatar
raniE-noJ
Posts: 460
Joined: 29 Sep 2010 21:37

Re: DAB+ = reiseradio?

Post by raniE-noJ »

Du kan velge hvilken inngang som helst tho: analog - phono ut, rød/hvit. Jeg har en inngang som heter tuner så da koblet jeg den der på min forsterker.
Dette tror jeg du kan bedre enn meg... men alltid fint å være til hjelp :D

Ulempen med DAB i bil som jeg opplever er at radioen blir helt stille når den bytter sender...? f.eks mellom Jessheim og Oslo blir det stille noen sekunder på nøyaktig samme sted hver gang når jeg kjører. To steder mellom Jessheim og Oslo skjer det. Min bil er levert med DAB radio, ingen adapter altså.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: DAB+ = reiseradio?

Post by tho »

Tak takk. Jeg ser det er litt flere å velge mellom:
http://www.hifigear.co.uk/hifi-separate ... ?limit=all

Hvis man bor øst for Glomma, i ulveland, kan det være grei å ha DAB+ og FM i
samme boks.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: DAB+ = reiseradio?

Post by tho »

Arve wrote:Så lenge jeg får hørt på Radio Kiss Kiss Napoli når jeg er ute å kjører bil så bryr det meg lite hva de gjør med radio i Norge. :lol:
Har lagt den inn som bokmerke:
http://www.kisskissnapoli.it/player/
Post Reply

Return to “Skytebanen”