Min favoritt-whisky

Generell diskusjon
Post Reply
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Min favoritt-whisky

Post by AMO Berg »

Mellom myntkjøpene drikker myntsamleren whisky, og her er noen av favorittene i mitt barskap:

Ardbeg Uigeadail
Kilchoman Machir Bay
Oban Little Bay
Lagavulin 16
Arran 14

Noen andre som vil gi sine anbefalinger? :)
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Min favoritt-whisky

Post by Askeladd »

De gangene jeg drikker whisky,foretrekker jeg irsk Whiskey, f eks Midleton Very Rare. Har en flaske fra årgang 1994 stående, men nå minker det stygt. Tåler en vanlig Jameson også jeg. Er ikke så glad i røksmaken på skotsk whisky, men smaken er jo som baken. Delt :)
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Min favoritt-whisky

Post by tho »

Jeg har en liter Jameson irish whiskey stående i kjøleskap. Den stammer
fra en danmarkstur for noen år siden. Tror den kostet 99 DKK.
Helt utmerket whiskey til en god pris. Ellers går det med i øl og
rødvin her i huset. Slikt er billig i Sverige.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Min favoritt-whisky

Post by AMO Berg »

Siste tilskudd til barskapet er en Provenance Caol Ila - Jon Bertelsen. Denne anbefales alle som liker røykfull whisky; den smaker brent grillpølse med sprøstekt løk og ketchup. Koster 790,- og kan bestilles på Polet.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Min favoritt-whisky

Post by tho »

AMO Berg wrote: 19 Mar 2018 18:02 Siste tilskudd til barskapet er en Provenance Caol Ila - Jon Bertelsen. Denne anbefales alle som liker røykfull whisky; den smaker brent grillpølse med sprøstekt løk og ketchup. Koster 790,- og kan bestilles på Polet.
Billigere i Sverige:
https://www.systembolaget.se/dryck/spri ... la-4012401
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Min favoritt-whisky

Post by Arve »

tho wrote: 19 Mar 2018 18:16
AMO Berg wrote: 19 Mar 2018 18:02 Siste tilskudd til barskapet er en Provenance Caol Ila - Jon Bertelsen. Denne anbefales alle som liker røykfull whisky; den smaker brent grillpølse med sprøstekt løk og ketchup. Koster 790,- og kan bestilles på Polet.
Billigere i Sverige:
https://www.systembolaget.se/dryck/spri ... la-4012401
Tho, her er det snakk om to forskjellige whiskyer. Du kan ikke sammenligne epler og pærer. Den du henviser til på systembolaget koster 634,90 på vinmonopolet. Ikke så veldig mye å spare på en sverigetur da.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Min favoritt-whisky

Post by kråkerøy »

Mildere whisky som Tullamore dew er mer favoritt her.
Har også hatt morsomt av å smake Laphoraig, selv om det da luktet bål i hele huset vi var i, og av alle som drakk den.
Skallebankmikstur uansett..............
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Min favoritt-whisky

Post by Arve »

Favoritten i mitt barskap er en 30 år gammel Brora tappet i 2007, en av seks flasker som ble importert til Norge av et opplag på ca. 2500. Jeg har smakt mange både eldre og dyrere, men Brora er mitt favorittdestilleri. Det er synd det ble lagt ned på 80-tallet sammen med mange andre gode destillerier. På den tiden ville folk ha klart brennevin og ikke whisky. Dette har heldigvis endret seg og nå dukker det stadig opp nye destillerier. Eller hadde Highland Park en god 24-åring før de sluttet med å oppgi alder på whiskyene.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Min favoritt-whisky

Post by AMO Berg »

Jeg prøver å holde meg under tusenlappen når jeg kjøper whisky. Jeg har kjøpt noen få litt dyrere, deriblant denne som var veldig god, men likevel ikke forsvarte prisen:

https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Sk ... /p/1730101
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Min favoritt-whisky

Post by tho »

Arve wrote: 19 Mar 2018 21:00 Tho, her er det snakk om to forskjellige whiskyer. Du kan ikke sammenligne epler og pærer. Den du henviser til på systembolaget koster 634,90 på vinmonopolet. Ikke så veldig mye å spare på en sverigetur da.
Det har du jo rett i. Svenskene satte opp avgiftene på sprit for noen år siden, og spesielt
dyre flasker kan faktisk være billigere i Norge.

Jeg handler aldri på Vinmonopolet i Norge. Jeg pleier å kjøpe en flaske whisky i taxfree
eller helst i de land som lavere pris enn taxfree. Det å drasse med seg vin og ølbokser
i bagasjen gidder jeg ikke. Jeg synes vin er billig nok på Systembolaget i Sverige. Oftes
rødvin av typen Cabernet Sauvignion som anbefales av leger.

Når det gjelder øl så synes jeg det er like greit med svensk folkøl 2.8 prosent. Smaker
like bra som norsk pils av light-type, som i Norge koster ca 30 kr pr 0,5 liter boks.
På Lidl i Sverige koster en sixpack 0,5 l Pripps 2,8 prosent kun 19,95 svenske kroner.
Det å godt å leske seg på en folkøl i solveggen. Rødvin tar man til maten.
Post Reply

Return to “Skytebanen”