Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Generell diskusjon
Locked
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Stein Knutsen »

AMO Berg wrote: 06 Feb 2021 12:57 En mann i Moss får politiet på døren. Grunn? Han brukte ikke munnbind i butikken :!:

https://steigan.no/2021/02/politistaten ... -pa-doren/

Er dette en vond drøm? :o
Angiveri er et produkt av frykt og konsekvenser
Så dette er en realitet og ikke en vond drøm
Man kan mene mye om mangt men personlig synes jeg det
er i overkant drøyt å sammenligne angivere av Coronatiltaksbrudd
med Henry Rinnan og hans gjeng som gjøres av Nistad her
Nå er konsekvensene en bot ,Rinnan var en torturist og drapsmann
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Du skriver mye fornuftig, Stein, men jeg tror dessverre at det er de samme mekanismene som gjelder i 2021 som i 1942. "Angivere" bryr seg fint lite om deres "offer" får bot eller tortur. Du har kanskje rett i at det handler om frykt og konsekvenser, men jeg tror vi også kan tilføye hevn, misunnelse, mindreverdighetskomplekser + noen andre grunner. Skal ikke uttale meg om denne Nistad; burde vel heller ha lenket direkte til Youtube.

Det var fælt å se at fotballbaner ble stengt med kjetting i mars 2020, mens voksne folk satte inn politi mot unger som ville leke seg. Jeg tror historiens dom blir knusende.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Galskapen eskalerer - nå går det mot bruk av to munnbind:

https://www.nrk.no/norge/vurderer-a-anb ... 1.15369205

La oss likeså godt tre på oss tyve munnbind og i løpet av ti minutter har vi løst korona-problemet for godt.
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by tho »

AMO Berg wrote: 11 Feb 2021 17:17 Galskapen eskalerer - nå går det mot bruk av to munnbind:

https://www.nrk.no/norge/vurderer-a-anb ... 1.15369205

La oss likeså godt tre på oss tyve munnbind og i løpet av ti minutter har vi løst korona-problemet for godt.
Det er ingen galskap AMO Berg. Det er du som er gal :lol:

Du vil neppe like å bli lagt inn å kjempe en tung lungedød.

Derfor gjør vi noe i felleskap, nemlig å forhindre dødsfall og
at norsk helsevesen ikke går kollaps.

Det skjønner du vel?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Jeg er så glad, tho, for at noen andre bidrar i denne tråden at jeg ikke gjør annet enn å ønske deg velkommen. :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

tho wrote: 11 Feb 2021 23:07Du vil neppe like å bli lagt inn å kjempe en tung lungedød.
Du har så rett! Dersom jeg havner på intensiven, forventer jeg at Erna og Espen stenger vinmonopolene og innfører portforbud! :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Vet dere hva jeg gjorde forleden kveld, karer? Sendte en e-post til koronameningsfelle Mette Kalager og takket for hennes bidrag i debatten om smitteverntiltakene. Har ennå ikke fått svar! :lol:
Attachments
mettkal.jpg
mettkal.jpg (22.49 KiB) Viewed 1243 times
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Stein Knutsen »

AMO Berg wrote: 11 Feb 2021 17:17 Galskapen eskalerer - nå går det mot bruk av to munnbind:

https://www.nrk.no/norge/vurderer-a-anb ... 1.15369205

La oss likeså godt tre på oss tyve munnbind og i løpet av ti minutter har vi løst korona-problemet for godt.
Jeg er enig når det gjelder munnbind 1 2 eller 5 spiller ingen rolle når det brukes av personer som
ikke har opplæring i så måte
Personlig tror jeg at munnbind er et tiltak som gjør at mange tenker at de er beskyttet
ergo ingen meter lenger og det er slik jeg ser det ikke gunstig
Jeg bare lurer mener du at alle tiltak som vi har nå burde stoppes
ja la alt bli la oss si normalt igjen hvis det er mulig
Jeg ser at mange sier at dette er bare et influensavirus og det er sant
Men i motsetning til allle de årene vi overlever la oss si den vanlige influensaen bygger vi opp
immunforsvaret
Så når vanlig influensa kommer år etter år er det egentlig ok de aller fleste av oss har opparbeidet
nødvendig resistans
Så ved en ny influensa som noen kaller dette så er det ikke helt de samme premisser
Og ja veldig glad i Hansa når vi snaker øl
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Stein Knutsen wrote: 12 Feb 2021 22:27Jeg bare lurer mener du at alle tiltak som vi har nå burde stoppes
ja la alt bli la oss si normalt igjen hvis det er mulig
Svar: Ja;

SNART FLERE ELDRE ENN BARN OG UNGE I NORGE
Norges befolkning eldres raskt, og om bare ti år vil det være flere eldre enn barn og unge her i landet.

Det viser SSBs befolkningsframskriving, som ble lagt fram onsdag.

– Tydelig aldring, lavere befolkningsvekst samt flere og eldre innvandrere er noen av trendene som vil prege befolkningsutviklingen i Norge framover. I 2030 vil det for første gang være flere eldre enn barn her i landet, sier seniorforsker Astri Syse, som leder SSBs arbeid med undersøkelsen.

Coronaepidemien vil trolig gi en liten nedgang i befolkningsveksten de første par årene på som følge av stengte grenser og lav mobilitet, ifølge SSB.

– Vi forventer altså at Coronapandemien vil redusere både fruktbarheten og innvandringen – på kort sikt – mens vi ikke forventer at dødeligheten vil påvirkes, sier seniorforsker Syse.

(NTB)
Stein Knutsen wrote: 12 Feb 2021 22:27Og ja veldig glad i Hansa når vi snaker øl
SKÅL! :)
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Jeg vil også rette en pekefinger mot media. Jeg jobber selv deltid i en lokalavis (jeg klargjør saker i papiravisen til publisering på nett) som har hatt over femti prosent trafikkøkning på nett etter 12. mars, men vi har vært bevisste på å ikke skremme leserne.

Dagbladet er ille, veldig ille. De benytter alltid varselsfarger som bakgrunn for koronanyheter - gul med sort skrift, eller rød og sort med hvit skrift og store bokstaver. Ja, selv om de melder noe positivt om koronaen får de det til å se ut som verdens undergang.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by Stein Knutsen »

AMO Berg wrote: 12 Feb 2021 23:34
Stein Knutsen wrote: 12 Feb 2021 22:27Jeg bare lurer mener du at alle tiltak som vi har nå burde stoppes
ja la alt bli la oss si normalt igjen hvis det er mulig
Svar: Ja;

SNART FLERE ELDRE ENN BARN OG UNGE I NORGE
Norges befolkning eldres raskt, og om bare ti år vil det være flere eldre enn barn og unge her i landet.

Det viser SSBs befolkningsframskriving, som ble lagt fram onsdag.

– Tydelig aldring, lavere befolkningsvekst samt flere og eldre innvandrere er noen av trendene som vil prege befolkningsutviklingen i Norge framover. I 2030 vil det for første gang være flere eldre enn barn her i landet, sier seniorforsker Astri Syse, som leder SSBs arbeid med undersøkelsen.

Coronaepidemien vil trolig gi en liten nedgang i befolkningsveksten de første par årene på som følge av stengte grenser og lav mobilitet, ifølge SSB.

– Vi forventer altså at Coronapandemien vil redusere både fruktbarheten og innvandringen – på kort sikt – mens vi ikke forventer at dødeligheten vil påvirkes, sier seniorforsker Syse.

(NTB)
Stein Knutsen wrote: 12 Feb 2021 22:27Og ja veldig glad i Hansa når vi snaker øl
SKÅL! :)
Ja vi kan være enige om å være uenige
Hvis man slipper smitten løs og tenker at de veldig gamle og andre sårbare
har uansett liten tid igjen
Det er sikkert riktig men det er en forskjell på å sovne stille inn av alderdom
versus det å utsette disse eldre for en mye mer brutal død
Så i bunn og grunn er det noe som er så enkelt eller vanskelig som
hva som er rett eller galt
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Stein Knutsen wrote: 12 Feb 2021 22:27men det er en forskjell på å sovne stille inn av alderdom versus det å utsette disse eldre for en mye mer brutal død
Så i bunn og grunn er det noe som er så enkelt eller vanskelig som
hva som er rett eller galt
Takk for ditt svar, Stein. Jeg bare lurer, er det å dø av covid-19 en mer brutal død enn å dø av andre årsaker? Så vidt jeg vet er det kun en eneste dødsårsak, og det er at hjernen får for lite oksygen. Mange eldre som ligger på sykehjem dør av lungebetennelse eller hjertesvikt.

Jeg vet tilfeldigvis at et av kriteriene for å få plass på et bestemt sykehjem i min hjemby er at kommunen ikke tror du har mer enn fem måneder igjen å leve. En kollega av meg mistet en slektning som bodde på dette sykehjemmet for noen uker siden. Vedkommende hadde Alzheimer og kjente ikke lenger igjen sine nære. Vedkommende var også sengeliggende og klarte bare så vidt å spise. Men på tross av dette satte sykehjemmet den første av to vaskinesprøyter i denne personen.

En uke etter den første vaksinedosen døde denne personen av naturlige årsaker; gikk i graven med den ene vaksinedosen.

Jeg synes dette er makabert. Jeg synes verden er blitt syk.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Jeg tror forresten ikke at jeg er noe bedre enn alle andre under koronapsykosen. Jeg er nemlig en like stor bortskjemt, lat og feig stuegris som resten av det norske folk; orker ikke å gjøre opprør eller sette noe på spill for prinsippenes skyld.

For å bruke fotballspråket, så er jeg glad for at jeg spiller i andre omgang i mitt livsløp. Jeg synes synd på ungdommen som på grunn av slike som MEG må utsettes for lockdown, hjemmeskole og fem lag med munnbind hver gang sesonginfluensaen kommer på besøk i fremtiden. Det er bare å bøye hodet i skam...
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Anki Gerhardsen setter søkelyset på norsk presse under koronaen:

https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... koronajour
Det har vært krevende å merke forskjellen på NRKs journalist Hallvard Sandberg og en kommunikasjonsrådgiver fra helsemyndighetene.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere må holde sammen i korona-psykosen

Post by AMO Berg »

Gode nyheter under koronapsykosen. Går det mot lysere tider?

Nederlandsk domstol mener portforbudet er ulovlig og politiet må vurdere gyldigheten av femten tusen portforbud-bøter.

https://www.advokatbladet.no/korona/ned ... lig/158432
Locked

Return to “Skytebanen”