Myntsamlere går til valgurnene

Generell diskusjon
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Espen »

Pontus wrote:Det er mye som kan bli bedre i dette landet, men jeg synes vi bør være klar over hvor utrolig heldige vi tross alt er som bor i Norge. Men det ligger i våre gener og hele tiden streve etter perfeksjon, og det er jo også bra.

Men tenk litt på at når et menneske blir født på denne jord, så er sjansen for at det skal bli født inn i fattigdom mye, mye større enn at det skal bli født i rikdom.

Jeg er en rik (relativt sett), hvit mann med god helse. Jeg bor i det som mange anser er verdens beste land og bo i, og jeg synes selv at jeg bor på en av de beste stedene i Norge, med fin natur, lav kriminalitet, nærhet til alt jeg trenger som flyplass osv. Hvike odds gir det å være så heldig? Det er vel større sannsynlighet for å vinne førstegevinsten i lotto?

Å si ikke at alt var så mye bedre før i tiden. Det er en historieløs påstand. Verden har aldri vært så fredelig og komfortabel som den er nå, men det er mye som kan bli mye bedre, men ikke først og fremst for oss nordmenn!
Norges rikdom er et resultat av vår rases arbeidsomme karakter.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by ha-rob »

Kvist er inne på noe: de eldre har aldri hatt det bedre ennå.
vivavegas er inne på noe: forventningene er skyhøye
Pontus er inne på noe: det er mye som kan bli bedre men vi bør være klar over hvor heldige vi er

Min konklusjon: Vi har det egentlig ganske bra her i landet. Men mye vil ha mer. Samme hvor mye bedre vi får det, så vil ikke gapet mellom folks forventninger og den velferden vi faktisk får, bli noe mindre. Vi er en nasjon av sytere! I kampen om makten så skaper dette et kjempepress på politikerne som må love mer enn de klarer å holde, for at de i det hele tatt skal klare å sanke stemmer. Og igjen så fører det til at den sittende regjering i utløpet av sin regjeringstid taper stemmer fordi de ikke har klart å innfri forventningene. Tror ikke det bare er dagens regjering som har slitt med det.

Godt valg!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by ZZzzz »

Igjen så er det argumentasjon om vår fantastiske velstand. Joda... Vi har da velstand, og vi har det bedre enn andre lutfattige land. "Men det betyr ikke at barna skal spise opp maten sin fordi barna i afrika sulter".

Det er total ansvarsfraskrivelse å begynne å verse om velstand. Pengene i dag sløses bort, de vi kunne ha brukt på å bygge opp landet til et akseptabelt nivå. Mye, alt for mye, er ikke der. Det er en lang vei å gå. Jeg vil ikke bli plassert på et gamlehjem og bli behandlet som en hund, fordi det finnes folk som blir behanldet verre enn det i afrikanske land.

Og til dere som kaller meg syter: hvordan vil dere like å bli behandlet som hunder på et sykehjem, dø i sykehuskøen? Er det det dere argumenterer for når dere skriker om at vi er et velferdssamfunn?

Den første som nevner at vi har et velferdssamfunn og slår seg til ro med det, er den første i en lang rekke, som er med på å ødelegge landet. For de som skjønner det....
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Espen »

Live fast, die young.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by ZZzzz »

Espen wrote:Live fast, die young.
Det er absolutt det mest optimale...
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by ha-rob »

ZZzzz wrote:Igjen så er det argumentasjon om vår fantastiske velstand. Joda... Vi har da velstand, og vi har det bedre enn andre lutfattige land. "Men det betyr ikke at barna skal spise opp maten sin fordi barna i afrika sulter".

Det er total ansvarsfraskrivelse å begynne å verse om velstand. Pengene i dag sløses bort, de vi kunne ha brukt på å bygge opp landet til et akseptabelt nivå. Mye, alt for mye, er ikke der. Det er en lang vei å gå. Jeg vil ikke bli plassert på et gamlehjem og bli behandlet som en hund, fordi det finnes folk som blir behanldet verre enn det i afrikanske land.

Og til dere som kaller meg syter: hvordan vil dere like å bli behandlet som hunder på et sykehjem, dø i sykehuskøen? Er det det dere argumenterer for når dere skriker om at vi er et velferdssamfunn?

Den første som nevner at vi har et velferdssamfunn og slår seg til ro med det, er den første i en lang rekke, som er med på å ødelegge landet. For de som skjønner det....
For all del, mener ikke at vi har nådd toppen og at ting ikke kan bli bedre. Noen ting er kvalifiserer for syting, og andre ting kanskje ikke. Helt sikkert er det at jeg som deg ikke ønsker å dø i sykehuskøen og ikke vil jeg bli behandlet som en hund heller...
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Espen »

Jeg lurer på hvilke sinnsyke summer som blir pisset vekk på denne asylindustrien som har blitt påtvingt det norske folk, de pengene kunne nok ha sendt hele pensjonistskaren til Spania og innlosjert dem i de mest kostbare fasiliteter.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by ZZzzz »

En god del av pengene jeg betaler i skatt, går til folk som ikke gidder å jobbe :D Hurra!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Kjetil Kvist »

ZZzzz wrote:En god del av pengene jeg betaler i skatt, går til folk som ikke gidder å jobbe :D Hurra!
En god del mer går nok til sånne som meg som ikke får jobb; uansett hva jeg søker på.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by ZZzzz »

Det er sikkerheten vår, som andre misbruker :wink:

En gang kan jeg også få slike problemer. Men da har jeg betalt for at det kan skje med meg!
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Espen »

Dette er kapitalisme, det er alltid neste generasjon som betaler.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Kjetil Kvist »

ZZzzz wrote:Det er sikkerheten vår, som andre misbruker :wink:

En gang kan jeg også få slike problemer. Men da har jeg betalt for at det kan skje med meg!
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener.

Jeg har gått gjennom NAV-mølla et par-tre ganger de siste 10 åra, og jeg har møtt mye rart på begge sider av skranken. I hovedsak er de som ender på dagpenger folk som er villig til å jobbe. Noen er ikke villig til å jobbe, noen skjønner ikke overhodet hva det vil si å ha en jobb. Andre igjen får bare ikke jobb. Det er mange som jobber på midlertidige kontrakter i Norge, og det som skjedde i fjor høst var at mange av disse ikke fikk nye kontrakter. Dermed havnet de hos NAV som fikk mer enn nok å gjøre (jeg skal ikke si noe om NAV-systemet, men jeg er glad for at jeg kjenner reglene og er klar til å slå i bordet når jeg opplever udugelighet i byråkratiet). Folk jeg traff i februar-mars på jobbsøkerkurs hadde flere års erfaring som arkitekter, ingeniører og serviceyrker. Problemet er så mye større enn at det er noen som utytter systemet. Jeg har ingen enkel løsning på hvordan vi kan få folk av dagpengekarusellen. Jeg har utfordret mange politikere fra ulike partier på det, men ingen har klart å gi noe troverdig svar. Det blir dessuten litt for personlig for meg, og det er jo fint at politikere lover penger til veier, jernbane eller trikk og sier at det vil få ringvirkninger, men jeg har egentlig ikke tid til å vente på ringvirkningene.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by Kjetil Kvist »

ZZzzz wrote:Igjen så er det argumentasjon om vår fantastiske velstand. Joda... Vi har da velstand, og vi har det bedre enn andre lutfattige land. "Men det betyr ikke at barna skal spise opp maten sin fordi barna i afrika sulter".
Det er ikke nødvendig å gå til ytterligheter. Vi kan da godt sammenligne oss med både Sverige, Danmark, Finland, England og andre vestlige land med en velferdsstat. Tar vi turen ut i Europa kommer vi også godt ut av det.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by AMO Berg »

I dag får man ofte høre at det ikke er mulig for en familie å klare seg på èn inntekt, men er det egentlig tilfelle?

Når jeg vokste opp på 70-tallet hadde vi fremdeles den nå utryddede rasen som het HUSMØDRE. Mor stod opp tidlig om morgenen, gikk i byen og kjøpte billige råvarer og laget billig mat fra grunnen av. I dag kjøper vi ofte dyr ferdigmat. Før arvet søsken klærne etter hverandre og husmor satt med symaskinen og reparerte ødelagte klær. I dag er det bruk og kast som gjelder. Når jeg vokste opp måtte vi GÅ når vi skulle et sted som lå nærmere enn tre kilometer, i dag er folk avhengig av bil, om de så bare skal en liten tur. Ser dere folk som går langs fortauene og bærer på handleposer lengre? Ikke jeg. Det holder tydligvis ikke lengre med èn bil for en familie lengre, både mann og kone skal ha hver sin bil.

Jeg sier ikke at jeg ønsker at kvinnene vender tilbake til kjøkkenet, for all del! Men poenget er at vi velger selv hvordan vi vil disponere våre ressurser. Det er fult mulig for en familie å klare seg med mindre penger, men da må vi tilbake til det lave forbruket vi hadde for tredve år siden.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Myntsamlere går til valgurnene

Post by holofire »

Pontus wrote:I dag får man ofte høre at det ikke er mulig for en familie å klare seg på èn inntekt, men er det egentlig tilfelle?

Når jeg vokste opp på 70-tallet hadde vi fremdeles den nå utryddede rasen som het HUSMØDRE. Mor stod opp tidlig om morgenen, gikk i byen og kjøpte billige råvarer og laget billig mat fra grunnen av. I dag kjøper vi ofte dyr ferdigmat. Før arvet søsken klærne etter hverandre og husmor satt med symaskinen og reparerte ødelagte klær. I dag er det bruk og kast som gjelder. Når jeg vokste opp måtte vi GÅ når vi skulle et sted som lå nærmere enn tre kilometer, i dag er folk avhengig av bil, om de så bare skal en liten tur. Ser dere folk som går langs fortauene og bærer på handleposer lengre? Ikke jeg. Det holder tydligvis ikke lengre med èn bil for en familie lengre, både mann og kone skal ha hver sin bil.

Jeg sier ikke at jeg ønsker at kvinnene vender tilbake til kjøkkenet, for all del! Men poenget er at vi velger selv hvordan vi vil disponere våre ressurser. Det er fult mulig for en familie å klare seg med mindre penger, men da må vi tilbake til det lave forbruket vi hadde for tredve år siden.
Ikke helt enig der... Småbarnsfamilie i startfasen er ikke enkel... Ventet med barn selv og fikk økonomien i orden før vi satte igang.
Prøv å fortell banken at du vil kjøpe et hus som rommer din familie. BSU er full med 100.000,- og inntekten din som er ca 350.000 og så skal du ha hus til å bo i, uten å blakke deg på oppussing så la oss si ca 1.800.000...
Da sier banken 350.000 x 3 = 1.050.000 kan du/dere låne. BSU regnes ikke som egenkapital, fin fin løsning. Nei, dagens samfunn trenger nok både mor og far i jobb! Dette var et eksempel selfølgelig, men det er faktisk realiteten!
Post Reply

Return to “Skytebanen”