Valg 2009

Generell diskusjon

Jeg stemmer på:

Poll ended at 13 Sep 2009 19:58

FrP
23
49%
H
7
15%
KrF
1
2%
V
2
4%
Sp
5
11%
Ap
6
13%
SV
1
2%
Rødt!
2
4%
Andre
0
No votes
 
Total votes: 47

User avatar
totto09
Numismatograf
Posts: 807
Joined: 12 Nov 2008 21:59
Location: Modum

Re: Valg 2009

Post by totto09 »

Myge wrote:Ja, for et land med mindre enn 5 mill innbyggere har utroooolig påvirkningskraft i forhold til en internasjonal økonomisk krise. Vi skal prise oss hellige for at vi har den muligheten som det ble lagt opp til. Grunnen til at bankene ikke vil låne ut, er fordi det er større risiko nå, og jeg kjenner flere i bankvesenet som har måttet "kapre" verdier i selskap som er gått konk, for å realisere disse i løpet av ekstremt kort tid grunnet konkurser pga utenforstående ting, som utenlandske kjøpere av produkter som plutselig ikke selger, og som fysisk råtner.

Finanskrisen er langt fra over, og vi vil fortsatt merke den. Da er spørsmålet, hva slags forandring er det vi vil ha? Vi er kåret til verdens beste land å bo i, hvis det skal forandres, hva får vi da? Blir vi enda bedre å bo i, eller risikerer vi å ikke være verdens beste land lenger? Og hvorfor er det en haug med milliardærer som støtter FrP? Har de noe å tjene på det tro? Kall meg gjerne konspirasjonsteoretiker, men når folk med ekstrem kapital støtter et slikt parti, da lukter det svidd, og en kan lure på hva FrP har lovd å gjøre for de som ønsker full privatisering av alle tjenester og tilbud.

Men for all del, mal deres egen kake.
Flott Myge. Støtter ditt inlegg 100%. Jeg er en helt vanlig mann og har ikke råd til å gamble med velferden. For de med STOR lommebok spiller det ingen rolle, de greier seg uansett.

FRP/Høyre får ikke min stemme !!
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Valg 2009

Post by holofire »

De rike blir rikere og de mellom blir og litt rikere, men de fattige blir fattigere og det er der hjelpen bør komme!
Ingen politikere konsetrerer seg nevneverdig der så egentlig er det ingen av alternativene som passer...

Privatisering er noe dritt. Selv jobber jeg med elkraft og privatiseringen har riktignok skapt konkuranse, men leker med arbeiderenes sikkerhet! Sparer kanskje noen kroner med privatiseringen, men det er jaggu mange ulemper å ta med i regningen og!

Da jeg jobbet for forrige arb.giver skulle jeg egentlig jobbet i Larvik, men endte med å jobbe i porsgrunn og tønsberg og det er jo greit det, men når dem i tønsberg jobber i Larvik sammen med porgrunns folk så skjønner de fleste at det blir tull... Dette blir da et av flere resultater av denne flotte privatiseringen...

Dette eks er vel bare et av tusenvis hvis ikke mer!

Så hva skal vi egentlig legge vekt på ved et valg. Kanskje et president valg hadde vært enklere?? Kan ikke si at kongens rolle trer noe særlig frem annet enn et ansikt utad... Har vi i Norge egentlig bruk for en konge?
Der har vi mye å lære fra eksempelvis Thailand. Der har dem respekt for sin konge da han faktisk gjør en konges rolle :!:
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Valg 2009

Post by ZZzzz »

All snakk om boligpriser, større forskjell mellom fattig og rik og finanskrise handler om kun en ting: pengesystemet. Jeg har lite og ingen peiling på dette. Men det jeg vet er at for at systemet skal fungere, så må man ha inflasjon, det må tas opp flere lån for å genere penger og for å kunne betjene renten på andre lån. Når det skjer, så blir det mer og mer penger i systemet. Men desto mer penger man får inn i systemet, så øker ikke lønninger tilsvarende. De rike som vet å tjene penger får alle disse pengene. Vi som har vanlige jobber drar ifra disse, ved at vi får mindre og mindre for våre penger. Vi må arbeide mer, for å få råd til det samme som tidligere.

På den andre siden så har dette systemet sine positive sider. Det skaper omløpsmidler, som er gunstig for handel. Men ved et punkt vil ting bli for dyre for folk flest, om ikke lønninger øker tilsvarende. De vil slutte å handle, og systmet brekker sammen (noe som man burde undersøke, er om noe liknende var årsaken til romerrikets fall. For plutselig hadde ikke en bonde råd til en hest !! ). Når systemet brekker sammen, så blir mindre lån tatt opp. Folk kan ikke betjene sine lån. Penger forsvinner, og man får deflasjon, og lånene kan ikke betjenes, fordi det finnes ikke penger. Men denne gangen klarte Norge å forhindre et totalt sammenbrudd. Men sammenbruddet blir bare forskjøvet fram i tid. Den første som gikk dukken var Island. Neste som går dukken blir USA, så følger flere etter. Det er ikke et spørsmål om hvis, men når. Kanskje om noen år?

Det finnes et parti som vil endre pengesystemet i Norge. Men det får nok ingen kandidater inn på tinget. Men hadde de vært store nok til å føre til endring, så hadde min stemme gått dithen. Pengesystemet er roten til mye dritt. Tro det eller ei :)
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Valg 2009

Post by brafin »

Konklusjonen må derfor bli følgende : Alle myntsamlere foren eder, kjøp alt av mynt dere kommer over slik at pengene/myntene blir mer etterspurt...he- he. Det er vel kanskje sedler vi snakker om i denne sammenheng ? eller oppblåste børsverdier hvor kroner/formuer er bare et tall på en skjerm.. Ja, ja uansett, verdier kan være så mangt.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Valg 2009

Post by ZZzzz »

Konklsjonen må heller være at verdien av pengene bindes opp mot et fast materielt verdimål: Gull, sølv, kobber eller gråstein. I dag er penger kun obligasjoner. En lovnad å betale en viss sum.

Det sikkreste å sitte på er gull. Det er antatt at å federal reserve holder verdien kunstig lav. Det innes nemlig ikke nok gull til å dekke etterspørselen.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Valg 2009

Post by MarkusLømo »

Pontus wrote: Jeg klarer bare ikke å se Frp som et borgerlig parti. På min politiske skala er det bare Høyre og Venstre, som kvalifiserer til benevnelsen "borgerlig". På min hjemplass kommer nesten alle Frp-velgerne fra familier som tidligere har stemt arbeiderpartiet, og jeg tror det er slikt i resten av landet også. Svært mange av de som stemmer rødt kommer derimot fra typiske borgerlige familier. Det er nå mitt inntrykk iallefall.
Balansen mellom borgerlig og sosialistisk blokk har ligget ikke veldig langt unna 50% til hver i alle år etter krigen. Etter at Sp hoppet fra det ene til det andre sørget de for å redusere oppslutningen for AP/SV og øke den for H/FrP/KrF/V sånn at vi fremdeles er i nærheten av 50% til hver side.

Hvis vi plasserer FrP blant de borgerlige holder denne analysen. Plasserer vi dem blant sosialistene er det nesten 80% rødt på de verste meningsmålingene. Så en ting er i alle fall helt sikkert - velgerne ser på FrP som et borgerlig parti. De oppfører seg også borgerlig når en ser hvem de samarbeider med.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Valg 2009

Post by bengt »

Myge wrote:La oss for alt i verden ikke håpe det skjer. Hva slags argumenter har folk for å skifte til f.eks. FrP? Hvilke *gode* argumenter har de? Jeg vil ikke betale mer i renter på lånet mitt bare fordi de på Østlandet skal få 4 feltsmotorvei fordi de ikke gidder kjøre to og to i bilene sine!
Mitt inntrykk er at FrP nå tar på seg den rollen som arbeiderpartiet hadde når det ble opprettet - partiet for "den vanlige nordmann". Ap er redusert til elite-sosialister og klarer ikke se problemene vi vanlige menn og kvinner må slite med hver dag.

Jeg liker FrP fordi de sier det vi på gata mener om innvandring, kriminalitet og sløsinger i det offentlige. Men egentlig er jeg en høyre mann... :-)
torepore
Posts: 141
Joined: 04 Nov 2008 20:34

Re: Valg 2009

Post by torepore »

Jeg tror ikke jeg bor i samme land som Siv Jensen og frp-velgere. Der de ser et land med albansk veistandard hvor bilister blir rana via bompenger, bensinavgifter og andre styggedommer, vanlige folk blir plyndra via skatter, avgifter, NRK-lisens osv, et land hvor gamle og sjuke ligger på ganger uten behandling og håp, der ser jeg et land som i all hovedsak ikke bare fungerer godt, men svært godt!
Det er kanskje en grunn til at FN har kåra Norge til verdens beste land å bo i? DNA-regjeringer - og de borgelige regjeringene vi har hatt - må da ha gjort noe riktig - også i Siv Jensens verdensbilde?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Valg 2009

Post by ramazotti »

torepore wrote:Jeg tror ikke jeg bor i samme land som Siv Jensen og frp-velgere. Der de ser et land med albansk veistandard hvor bilister blir rana via bompenger, bensinavgifter og andre styggedommer, vanlige folk blir plyndra via skatter, avgifter, NRK-lisens osv, et land hvor gamle og sjuke ligger på ganger uten behandling og håp, der ser jeg et land som i all hovedsak ikke bare fungerer godt, men svært godt!
Det er kanskje en grunn til at FN har kåra Norge til verdens beste land å bo i? DNA-regjeringer - og de borgelige regjeringene vi har hatt - må da ha gjort noe riktig - også i Siv Jensens verdensbilde?
Joda,du bor i samme land som Siv Jensen,og en mengde FRP-velgere.Og la det være sagt,jeg stemmer IKKE FRP.
At vi må betale skatt er bare rett og rimelig,men hvor mange ganger skall man skatte av den samme krona ?

Jeg påstår heller ikke at vi blir ranet.Albania har neppe dårligere veier enn vi har her til lands,min ferietur i år
gikk via Gol og Hemsedal,og burde i grunnen bare trafikkeres av traktorer,om man da ikke har en personbil
med voldsomt store hjul.

Forøvrig hadde jeg en fin ferie,etter 11 timer bak rattet for å tilbakelegge 49 mil,med en halv times pause !

Navarsete kom jo på banen i dag etter en stygg ulykke ,med formaning om at alle måtte avpasse farten etter
forholdene. Det var vel ikke godt nok med et par asfaltkladder i en krapp sving,men fartsgrensen ble jo uansett
satt opp,og det gikk til h.... ,kun noen timer senere.
Jeg blir like forundra hver gang politikere kommer med slike uttalelser,det er jo rent ut utrolig hvor etterpåklok
det går an å bli.

Forøvrig ønskes alle lykke til med valget !
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Valg 2009

Post by AMO Berg »

SUKK bare jeg som har stemt Venstre ennå :(
torepore
Posts: 141
Joined: 04 Nov 2008 20:34

Re: Valg 2009

Post by torepore »

Venstre er i alle fall et anstendig parti. Og jeg takker dypt og inderlig for at de avgitte stemmene på samlerforum - i alle fall så langt - ikke kommer til rime med valgresultatet!
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Valg 2009

Post by MarkusLømo »

Pontus wrote:SUKK bare jeg som har stemt Venstre ennå :(
Som Venstrevelger, hva slags regjering ønsker du deg?
User avatar
Kristiansand
Posts: 392
Joined: 16 Jan 2009 16:31
Location: Søgne

Re: Valg 2009

Post by Kristiansand »

Nå har jeg vært her i Hammerfest en liten stund. Min far har fått slik fast langtidsplass på ett sykehjem her oppe, da han ikke er istand til å klare seg selv hjemme. Greit nok det, MEN. Jeg har vært innom han hver dag og "observert" hvordan det går og om han får noe hjelp. JODA :shock: Tidlig opp, skifte bleie, spise frokost, sitte å se TV, spise, sitte se TV, spise, sitte se TV, sitte se TV.............skifte bleie for å legge seg og sove......Dette har skjedd hver dag. Min far har hatt en god jobb og har betalt mere skatt enn gjennomsnittet. Han har igjen 15% av pensjonen sin når "kommunen" har tatt sitt. Greit at Tv lisensen, maten og bleier er dyrt, men jeg syns noe mangler inni summen her, hva med eksempelvis trivsel. Jeg spurte om dem hadde noen plan for opptrening for han da han ikke er bra til beins.....Neeeeeeeiii, dem så kanskje ikke vitsen idet, men dem skulle se på det.

Nå vet ikke jeg enda hvem som styrer denne kommunen, men trodde da at dem i Hammerfest kommune begynte å få bra med kroner i kassa, nå som Melkøya produserer skattepenger så det suser for dem. Flott at dem satser på de yngre og legger til rette for dem, for det er dem flinke til her ses det utfor, men har dem nedprioritert noe.

Jeg har selv jobbet som kokkelærling på sykehjem i mine yngre dager i en høyrekommune i sør(Uten å favorisere H), her husker jeg at jeg faktisk kunne tenke meg å bli gammel, her skjedde det masse aktiviteter og opptrening hele tiden. De gamle virket glade og fornøyde stort sett alltid. Har sykehjemmene blitt så dårlig stilt på de årene tro, eller er det bare flaks/uflaks hvor man blir gammel???? Jeg kan ikke annet enn å si at det er nitrist å komme inn på dette hjemmet. Har ikke vært innom andre sykehjem her oppe, men syns ikke det min far er med på å verdsette hans innsats i arbeidslivet i sine yngre dager. Dette til tross for at jeg vet at det er tøffere å se sine egne slite på sykehjem, for det er det selvsagt.

Jeg har ikke bestemt meg i det hele tatt for hva jeg skal stemme, det er så galt at jeg sterkt vurderer en drastisk endring på hva jeg har stemt før. Kommunepolitikken endres sikkert ikke uansett før om 2 år likevel uansett om det blir endring på tinget mener nå jeg.

GODT VALG
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Valg 2009

Post by bengt »

Arbeiderpartiet som styret i Hammerfest. (20 av 29 plasser i kommunestyret.)
torepore
Posts: 141
Joined: 04 Nov 2008 20:34

Re: Valg 2009

Post by torepore »

Ikke det at jeg tror det har så stor betydning, men iflg Hammerfests egen hjemmeside er sammensetninga av kommunestyret helt annerledes enn Bengts. DNA har 15, Høire 5, SV og FRP har 3 hver, mens Kystpartiet, KrF og RV har en hver.
Generelt har jeg inntrykk av at små kommuner har bedre eldreomsorg enn de store har - helt uavhengig av hvem som styrer - men det er kanskje feil?
Post Reply

Return to “Skytebanen”