samlerforum-treff april 2009

Generell diskusjon
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

samlerforum-treff april 2009

Post by vivavegas »

Starter en liten tråd om det skulle vært mulig å få til noe slikt.
Har imidlertid levd lenge nok til å vite at man ofte ikke får det til allikevel, men hvis man forsøker så skjer ihvertfall ingenting.

Tenkte da på ett lite treff. Enten i forbindelse med Oslo Mynthandels auksjon, eller en annen helg.

Første spørsmål jeg har. Er det kun på høsten det også er samlermesse. Det kan være dumt at ett slikt treff kolliderer med en slik myntmesse.

I tillegg er jeg litt usikker på om det blir tid nok den helgen det er myntauksjon. Hvor lenge er det man holder på til om lørdagen (kl. 15-16?). Blir kanskje litt lite tid og da samles for å diskutere forskjellige emner, samt at folk kanskje er litt tomme i hodet etter å ha sittet på auksjon 5-6 timer.

På den annen side så er det jo endel folk i Oslo denne helgen, men mange her inne på forumet er kanskje uansett i nærheten av Oslo-området?

Angående saker så er det jo her så mye å ta av slik at her blir vel heller problemet å begrense seg.
Forfalskninger, fotografering, kvalitetsvurdering er vel ihvertfall 3 hovedteamer.

Vi får starte med å holde tråden i live ett par måneder så får vi se hva som dukker opp av forslag.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by svessien »

God ide. Hadde vært kjekt å møte dere i levende live.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
gjere
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2008 17:42
Contact:

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by gjere »

over hodet ingen dum ide dette da !

er vel bare å legge hodene i bløt alt nå,så får vel de fleste til noe slikt.
Gjere og Freke vert metta av geirhæve fræge herjafar ; men av vin våpengjæve Odin altid lever !
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by ha-rob »

Ja det hadde vært artig det. Kunne det vært en idé og samtidig hyret inn en profesjonell handler til å holde et miniseminar om kvalitetsvurdering? Det later jo til å være et hett tema akkurat nå i en annen tråd her på forumet.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by Flash »

Er jo verdt et forsøk. Bør vel tenke på når (i forhold til auksjonen) og hvor.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by vivavegas »

Ett eller annet er jeg ganske sikker på at vi skal få til.

Men som nevnt så kan det jo fort bli med snakkes. Men slik jeg har forstått det så var det flere her inne på forumet som traff hverandre på auksjonen/messen. Mulig det allerede er noen her inne som treffes på Oslo Mynthandel auksjonskveldene.

Vi kan jo begynne med og forsøke å få til å gå ut å spise/ta noen øl etter auksjonen er ferdig på lørdag.

Som sagt litt usikker på om det blir tid nok til å få til noe annet ifht. "seminar". Slik at ifht. "seminar" så kan muligens det også passe andre dager.

Jeg hadde tenkt litt at vi kunne ta med mynter fra noen årganger og så forsøke å gradere disse og kanskje ha en konkurranse.

En annen mulighet er jo rett og slett kontakte en ekstern person (f.eks. Numisma) og få de til å holde ett minikurs på myntgradering rett etter auksjonen er ferdig for så å gå ut å spise/ta noen øl.

Skulle noen ha kontakter/kjenne personer som kunne ha ett slikt kurs så kan man jo nevne det sånn uformelt og hva det evnt. kunne koste. Sikkert noen personer som kan stille opp gratis også og synes det er god reklame for butikken deres.

Personlig så ville jeg ha mest nytte av nyere norsk årgangsmynt og kanskje greit og forsøke å ikke spre det for mye. Da kan vi jo heller ha flere kurs senere hvis det skulle bli veldig populært. Som nevnt på diskusjonssidene her så synes jeg også det er viktig at man har hele sprekteret og ikke ender opp med en diskusjon om en mynt er 0 eller ikke. Med det er min personlige mening.
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by Hunter73 »

Jeg synes det er mange gode forslag her inne :D
Hadde vært morro å vise samlingen og se hva andre samler på :D
Når det gjelder messa er jeg enig i at det kansje blir litt mye med både auksjon, Myntmesse og treff samme helg, Men messe er det bare en gang i året hvis jeg har forstått det rett, så å legge det til feks vår auksjonen synes jeg var ett godt forslag...
Da tror jeg vi får med flest mulig :D
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by brafin »

Det blir ofte ganske tett program når det er auksjon og messe samme dag, det er min erfaring etter OM sin siste auksjon. Jeg har nevnt i en tidligere tråd at jeg er bosatt like nord for Oslo, og kan sikkert av arbeidsgiver få låne et møterom hvis noen andre er int. i en sammenkomst.

Det er da snakk om lokaler som ligger ca.5-6 km nord for Økern / Oslo. Gjerne bare et uformellt møte med kanskje litt bytting /synsing /visning ol. Hadde jo vært fint med et lite treff, uten å måtte vente helt til våren.



Dette blir vel da i første omgang for de som kan rekke en kveldstur, så kunne man jo senere se hva det kan utvikle seg til . mvh brafin.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by ha-rob »

Forslag til de som har: Ta gjerne med både ekte og falske eksemplarer av tvilsomme speciedaler-årganger, samt den suspekte 50-øren fra 1920 med hull (både ekte og falsk), og videre tvilsomme årganger av kroner og 50-øringer både med manipulert årstall (pepco-mynt) og umanipulert. Det er lettere å lære seg å skille mellom ekte og falsk, når man har disse for hånden.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by Torashe »

:mrgreen: kunne vært en artig sak sett hvem som samlet ja :roll: høsten er jo fint :P er altid i oslo jeg første helga i oktober,da dyrker jeg min andre nerde hobby :lol: da er det nm i kroppsbygging,som jeg er en liten :twisted: i 8)
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by MarkusLømo »

Torashe wrote::mrgreen: kunne vært en artig sak sett hvem som samlet ja :roll: høsten er jo fint :P er altid i oslo jeg første helga i oktober,da dyrker jeg min andre nerde hobby :lol: da er det nm i kroppsbygging,som jeg er en liten :twisted: i 8)
Kroppsbygging og myntsamling? Artig! Jeg antar dette er en litt uvanlig kombinasjon, basert på utseendene til de andre samlerne jeg kjenner...ikke noe galt med de, men veldig muskuløse er det få som er.

Håper du ikke føler deg nødt til å bruke anabole steroider, det er vel nærmest å sammenligne med å oppgravere mynter.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by Torashe »

:lol: neida her trengs det ikke noe dop :P er ikke den største karen liksom :cry: veier inn på rett under 90kg i konk og er 110kg offseason,nå har ikke jeg møtt noen andre sammlere så kan jo være artig sak da møtt noen da hehe.. jeg startet sammle som liten gutt,fikk da gammle mynter av min bestefar som er gammel sjømann,og fikk og en del seddler og mynter av min oldefar,så ble det bare slik at jeg syns det var kjekt sammle,og bestefaren min den dag i dag stikker til meg mynter ennå som han har på lur som jeg mangler :P så sammler jo for jeg liker det men sammler og fordi jeg har lyst gi dette videre til mine barn.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by Myge »

Uken etter påske er i alle fall jeg i Oslo, og vil gjerne møte likesinnede, men er for det meste på jobb på dagen på visning hos Skanfil denne uken. Er det noen som kommer opp der en tur i løpet av uka?

Eirik
User avatar
Bippe
Posts: 57
Joined: 30 Oct 2007 11:33
Location: Horten

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by Bippe »

Myge wrote:Uken etter påske er i alle fall jeg i Oslo, og vil gjerne møte likesinnede, men er for det meste på jobb på dagen på visning hos Skanfil denne uken. Er det noen som kommer opp der en tur i løpet av uka?

Eirik
Har prøvd å se på Skanfil sidene (sikkert bare jeg som har øyya i veien), men klarer ikke å finne åpningstider og adresse til auksjonen 17 og 18 april. Og vilke nummre blir utropt på Fredag og vilke på Lørdag?
SEX DODGE & ROCK'N'ROLL
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: samlerforum-treff april 2009

Post by Myge »

Uffameg, dette må jeg fikse, ser det selv. Ser meg raskt blind på denne siden, men skal få lagt ut info. Adressen er Prinsens gate 6, og visningen startet 10:00 hver dag fra tirsdag 14.apr. Numismatisk avdeling, samt diverseavdelingen blir solgt fredag 17.april fra 16:00 og utover. Frimerkene på lørdag 18 fra 10:00 og utover.

Det er gratis kaffe til de som kommer :P

Eirik
Post Reply

Return to “Skytebanen”