Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Generell diskusjon
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Myge »

losset wrote:Vi var ute hele dagen og lekte, bygde hytter - ute vinter og høst. Lite syke var vi også, lurer på hvordan generasjonen som vokser opp nå ender opp?

rega65 wrote:Tv var i sort/hvitt og kunne bare sees i pent vær(mye vriing på antenna),ikke tv-spill,mobiltlf,data,kebab,taco,pizza osv.Men vi hadde aldri problemer med å finne på noe å gjøre,og mette ble vi også,mvh 65mod. :wink:
Det er bevist at dagens generasjon er den første generasjonen på mange hundre år som vil dø yngre enn sine foreldre, så evolusjonen på menneskeheten nådde sin topp med vår generasjon. Dagens ungdom er degenererende, og stapper i seg chips og brus mens de knoter p åde trådløse håndkontrollene sine og spiller skytespill, mens de knapt vet hvor kjøttdeig, ved, vann og brød kommer fra annet enn at det er noe de har i butikken. Hadde strømmen gått, hadde halvparten av dagens ungdom dødd foran brødboksen.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Arve »

Kan det komme noe godt fra en generasjon som vokste opp med TV?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Pippen
Posts: 78
Joined: 02 Nov 2009 20:02

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Pippen »

Myge wrote:Han har sikkert kun drukket kjøpevann i tillegg! Ingenting slår vann fra en gammel, grønn hageslange, og glasscola på halvlitersflaske med metallskrukork.
Artig tråd. Men var det ikke litersflaske egentlig den glasscola'n med metallskrukork? Beste Cola'n ever 8)
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Lagrinn »

Myge wrote:
losset wrote:Vi var ute hele dagen og lekte, bygde hytter - ute vinter og høst. Lite syke var vi også, lurer på hvordan generasjonen som vokser opp nå ender opp?

rega65 wrote:Tv var i sort/hvitt og kunne bare sees i pent vær(mye vriing på antenna),ikke tv-spill,mobiltlf,data,kebab,taco,pizza osv.Men vi hadde aldri problemer med å finne på noe å gjøre,og mette ble vi også,mvh 65mod. :wink:
Det er bevist at dagens generasjon er den første generasjonen på mange hundre år som vil dø yngre enn sine foreldre, så evolusjonen på menneskeheten nådde sin topp med vår generasjon. Dagens ungdom er degenererende, og stapper i seg chips og brus mens de knoter p åde trådløse håndkontrollene sine og spiller skytespill, mens de knapt vet hvor kjøttdeig, ved, vann og brød kommer fra annet enn at det er noe de har i butikken. Hadde strømmen gått, hadde halvparten av dagens ungdom dødd foran brødboksen.
Jeg er en 85 model og velger å blande meg litt inn i diskusjonen siden dere ser ut til å ha ett litt vrangt syn på nyere generasjoner :D

Jeg er oppvokst med hyttebygging i trær, steinplukking på gården til goffaen min, hardt arbeid i slåtten osv, jeg ha tjent mine egne penger siden jeg var 13år, begynte på en bensinstasjon faktisk, en av dem siste i dette landet som faktisk hadde det du trengte til bilen å ikke alt anna ræl vill jeg tro.
Jeg har vell mine timer på data og tv spill, men jeg veit hva en krafse er og har mine timer med denne også :)
Dugnadsånden lever også sterkt hos meg å min venne gjeng, dette grunnet att dem fleste renoverer hus å da er det jo trivelig med selskap å en hjelpende hånd.

Dette kun til info :wink:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Myge »

Før folk tar av, ta mitt innlegg med en spade salt.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Trond i California »

Ikke noe nytt at den eldre generasjonen ser paa de yngre som dekadente og ubrukelige. Her er et sitat som er et par tusen aar gammelt:

"Our youth now love luxury; they have bad manners, contempt for
authority; they show disrespect for elders and love to chatter in
places of exercise. Children are tyrants, not the servants of the
household. They no longer rise when elders enter the room. They
contradict their parents, chatter before company, gobble up their food
and tyrannize their teachers." -- Socrates, 44 BC.

Jeg var foroevrig litt for ung for Onkel Rolf programmene og litt for gammel for Pompel & Pilt. Tror Romlingane, Flipper og Doktor Daktari var mine greier...
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by Arve »

Jøje meg, det var ikke barnetv i min barndom. Vi moret oss med andre ting.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by AMO Berg »

Tidenes mest undervurderte band, Difference:

[youtube]ODejoPMkc04[/youtube]
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by kråketoppen »

Dere satt på fanget til pappa og talte "en to tre hva kommer nå, barnetv." og titta dypt inn i dumboksen, på fanget til en paps fra de kule 66/67, altså ingen fremadstormende barkadestormer 1968, det var vi ferdig med, da Mr. Zinnerman spilte opp. :D
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by AMO Berg »

Dagsrevyens intro 1978. Verdens kjedeligste program syntes vi den gangen. Voksne som sitter og prater, GRØSS.

[youtube]o2rahFmmJdY&feature=related[/youtube]
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by AMO Berg »

En klassiker fra Norge Rundt 1979:

[youtube]uS8wz_SwTdY[/youtube]
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Tråden for vi som var barn på 70-tallet (Generasjon X)

Post by vivavegas »

Myge wrote:
losset wrote:Vi var ute hele dagen og lekte, bygde hytter - ute vinter og høst. Lite syke var vi også, lurer på hvordan generasjonen som vokser opp nå ender opp?

rega65 wrote:Tv var i sort/hvitt og kunne bare sees i pent vær(mye vriing på antenna),ikke tv-spill,mobiltlf,data,kebab,taco,pizza osv.Men vi hadde aldri problemer med å finne på noe å gjøre,og mette ble vi også,mvh 65mod. :wink:
Det er bevist at dagens generasjon er den første generasjonen på mange hundre år som vil dø yngre enn sine foreldre, så evolusjonen på menneskeheten nådde sin topp med vår generasjon. Dagens ungdom er degenererende, og stapper i seg chips og brus mens de knoter p åde trådløse håndkontrollene sine og spiller skytespill, mens de knapt vet hvor kjøttdeig, ved, vann og brød kommer fra annet enn at det er noe de har i butikken. Hadde strømmen gått, hadde halvparten av dagens ungdom dødd foran brødboksen.
Myte. Dvs. dette er ett fenomen i USA og ikke noe veldig klar utvikling tom. der.
Skyldes jo først og fremst at det er svært mange med sykelig overvekt.

Jeg er født i 1971 og velger å se positivt på dette og trur de fleste farer om ditt og datt er betydelig overdrevet. F.eks. det med overvekt. Ikke misforstå, overvekt er ett problem, men synes man maser litt vel mye om det og at det ikke ihvertfall enda har blitt det helt store problemet som mange hevder at det er.
Post Reply

Return to “Skytebanen”