Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Generell diskusjon
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Trond i California »

Jeg synes Samlerforumet har vaert relativt stille de siste par ukene - kanskje det fortsatt er ferie rundt forbi? Jeg er kommet tilbake til CA etter en fin sommerferie i Norge.

Jeg skal proeve aa legge inn et par innlegg loerdag for aa se om vi kan faa litt mer fres...Har kjoept mye denne sommeren og kan kanskje legge inn et par mynter til vurdering for aa faa synspunkt fra medlemmer og god debatt....

Kanskje noen andre som vil ta utfordringen ogsaa til aa vaere mer aktiv?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by karstkri »

Tror nok aktiviteten tar seg opp utover høsten, mange på ferie og alle myntklubbene har sommerferie.Har kjøpt meg en macro linse og kommer til å legge ut bilder når jeg kommer igang.Det er jo en del virkelig gode myntfotografer på forumet og jeg har mye å lære.
karstkri
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Mineline »

Jeg gledet meg lenge til alle de nye kunnskapsrike som ble lovet skulle komme , etterat alle de vi hadde i tur og orden ble skvist ut ...
Jeg ble lurt , og nå er for min del og mange andre , Samlerforun et sted jeg skjelden logger inn på .. og det er ingenting å hente lenger ..

Jeg har sett at nå er det fritt frem for selvreklame til auksjoner rundt om , og legges det ut en tråd med " til salgs " eller " ønskes kjøpt " så får den stå ...
Tidligere slettet moderatorene hele graderingstråder hvis det var misstanke om at mynten kunne bli lagt ut for salg i ettertid ....

jeg gidder ikke følge med lenger , innom en gang i måneden :( :(

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Trond i California »

Det er synd det utviklet seg slik - din kunnskap er savnet Mr. Mineline.
Lord Flash
Posts: 168
Joined: 08 Mar 2009 22:29

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Lord Flash »

Enig i at salgsfremmende innlegg ikke fjernes like raskt lengre, men resten av innlegget ditt Mineline, trenger en kommentar. Du sier at de som bidrar aktivt på samlerforum pt er kunnskapsløse. Det var jo hyggelig sagt, takk for det.. Alle de med kunnskap er blitt skviset ut? Vel, jeg har ikke historien til alle brukerne som har vært innom, har registrert at noen er blitt utestengt og noen har blitt "slått ned på". Men om en ønsker å være med og dele et fellesskap, i et forum, som ellers i samfunnet, så er der noen uskrevne regler som må til skal alt fungere uten for mye gnisning, bla høflighet og respekt for andre. Der er ingen motsetning mellom å være skarp og å uttrykke uenighet så lenge en følger spillereglene. For min del har jeg stor glede av innleggene fremdeles, men savner gode innlegg fra flere flinke tidligere forumdeltagere. Kjekt om du og andre hadde tatt del i fellesskapet igjen, men gjerne i en mer avdempet uttrykksform.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Mineline »

Lord Flash wrote:Enig i at salgsfremmende innlegg ikke fjernes like raskt lengre, men resten av innlegget ditt Mineline, trenger en kommentar. Du sier at de som bidrar aktivt på samlerforum pt er kunnskapsløse. Det var jo hyggelig sagt, takk for det.. Alle de med kunnskap er blitt skviset ut? Vel, jeg har ikke historien til alle brukerne som har vært innom, har registrert at noen er blitt utestengt og noen har blitt "slått ned på". Men om en ønsker å være med og dele et fellesskap, i et forum, som ellers i samfunnet, så er der noen uskrevne regler som må til skal alt fungere uten for mye gnisning, bla høflighet og respekt for andre. Der er ingen motsetning mellom å være skarp og å uttrykke uenighet så lenge en følger spillereglene. For min del har jeg stor glede av innleggene fremdeles, men savner gode innlegg fra flere flinke tidligere forumdeltagere. Kjekt om du og andre hadde tatt del i fellesskapet igjen, men gjerne i en mer avdempet uttrykksform.

Vel , ikke akkurat sånn at alle som bidrar aktivt på Samlerforum pr. idag er kunnskapsløse ... men nivået på kompetanse var tidligere på et helt annet plan ..
Og , til tross for at enkelte kjempet om å være best , uten å nevne navn , var dette noe de fleste av oss smilte av . Moderatorene derimot , hadde andre meninger om dette .. meninger som pr. idag tydelig er fortid og glemt ... ?? Det ble tilogmed anntydet at kampen var vunnet når en av de beste ble utestengt ....
I en verden som vår , må vi forstå og akseptere andre , selv om de har anneledes adferd enn vi er vant med i vår vennskapskrets , de er snille mennesker som bare .. utfra deres oppvekst og vennskapskrets , og selv om de prøver å hevde seg , ønsker å bidra med det de har kunnskap til , og eventuelt lære mer av oss . Det er ikke alle som er der at de innrømmer at andre vet mer enn de selv , der er det viktig for oss å lese mellom linjene ..
Å møte en av de største kverulanten på Samlerforum live , var å møte en som ble en en nær venn .. Treff som de Brafinn fikk organisert i en periode , skapte vennskap mellom mange samlere som tidligere knivet om de samme objektene . Jeg har idag venner som direkte følge av disse treffene ... men på samlerforum er det slutt .. men det var der vi ble kjent ...

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by ZZzzz »

Samlerforum var virkelig på topp da det forandret mynthistorien: Den eldste kjente avbildningen av en norsk mynt ble trukket flere tiår tilbake i tid!

Det er vel den eneste gangen forumet har forandret etablert mynthistorie?

Jeg må si at jeg har lært mye opp gjennom årene her på Samlerforum.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Mineline »

Trond i California wrote:Det er synd det utviklet seg slik - din kunnskap er savnet Mr. Mineline.

Hei Trond .
Vi har diskutert før , en femøre ? en metallsøker ? Smiler ... dette er for meg ting jeg ble ferdig med der og da ....
Hadde en litt heftig diskusjon om en av dine mynter med Brafinn her på Samlerforum .. Nå ble vel ikke hverken jeg eller Finn vinnere av den diskusjonen , men jeg fikk flere tilbakemeldinger fra forumsmedlemmer som takket for diskusjonen og fortalte at nå hadde de et helt annet syn på gradering av denne type mynt :D
Det er det jeg synes er positivt , ikke om moderatorene synes det ligner på en krangel og sletter hele tråden .. :D

Du har vært litt krass mot meg , men jeg opfatter deg som en grei fyr , og hadde vi møtt hverandre live , hadde vi mest sansynlig blitt venner :D Vi har jo felles interesser ?? Er du i Bergen og trenger et sted å bo , send meg en PM. Bor Ca 20 min å spasere fra Flesland flyplass .. stort hus med mange rom :D

Mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Mineline »

ZZzzz wrote:Samlerforum var virkelig på topp da det forandret mynthistorien: Den eldste kjente avbildningen av en norsk mynt ble trukket flere tiår tilbake i tid!

Det er vel den eneste gangen forumet har forandret etablert mynthistorie?

Jeg må si at jeg har lært mye opp gjennom årene her på Samlerforum.

Ja , du skrev det direkte ... Samlerforum var ... Blir det noensinne det igjen ?
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by ZZzzz »

Neppe... Men jeg har ikke noe imot om noen motbeviser meg.

Men forumet er nå her, og det er søkbart, selv om store deler av det dessverre forsvant i et krasj. Det ligger en god del informasjon tilgjengelig, og den gir ofte svar uten at man behøver å lage en egen tråd her inne. Er det noe som man ikke finner noe sted, så er det fritt for å stille et spørsmål.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Myge »

Forumet blir ikke bedre enn dets brukere. Nå er vel strengt tatt alle tatt inn i varmen igjen, utenom Skram, og de kinesiske brukerne som drev med Spam (det rimte :) )

At det tar lenger tid før tråder endres/slettes kommer nok av at det ikke er så mange som ønsker å være moderatorer her inne. I det siste har det vært svært lite behov for å moderere noe som helst.

At det er sommerferie er nok mye av grunnen. Jeg tror det vil bli skrevet mye i høst, ettersom det ser ut til å bli mange svært gode auksjoner på rekke og rad.

Først ut er Numisma med en spennende samling, inkl Gimsøydaleren https://www.numisma.no/shop/article.php?id=61&from=0 , så to uker senere ser det ut til å bli TO myntauksjoner samme helg, så går det ikke så lang tid, så skal Frimerkehuset ha sin Nistadsamling http://frimerkehuset.no/fcm/smak3.htm

Jeg tror dette blir en fin mynthøst for de fleste av oss.

For min egen del har jeg ikke hatt tid til forumet, da kjelleren ble oversvømt for ca 2 uker siden. Der nede sto de fleste samlingene mine, som nå er helt ødelagt, så jeg har hatt andre ting å henge fingrene i.

Men Mineline, forsøk å legg gamle ting bak deg, det gjør jeg hele tiden. Ting som er sagt/skrevet/slettet på et forum kan gjerne føles sterkt der og da, men det hjelper lite å gnage på det lenge.

Ang kunnskapsrike folk, så er de fleste her inne det. Og folk får som oftest svar på ting de lurer på. Men forumet blir ikke bedre om ikke alle er med å bidrar.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Jørgen Sømod »

Nu ved jeg godt, at det, hvor mærkeligt, det end lyder, kan være sværere at stille spørgsmål, end at svare på dem. Men hvis der er noget, du gerne vil læse om på dette forum, så prøv alligevel at stille spørgsmål. Jeg er sikker på, at mange gerne vil gøre deres yderste for at give et korrekt svar.
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Mineline »

Myge wrote:Forumet blir ikke bedre enn dets brukere. Nå er vel strengt tatt alle tatt inn i varmen igjen, utenom Skram, og de kinesiske brukerne som drev med Spam (det rimte :) )

At det tar lenger tid før tråder endres/slettes kommer nok av at det ikke er så mange som ønsker å være moderatorer her inne. I det siste har det vært svært lite behov for å moderere noe som helst.

At det er sommerferie er nok mye av grunnen. Jeg tror det vil bli skrevet mye i høst, ettersom det ser ut til å bli mange svært gode auksjoner på rekke og rad.

Først ut er Numisma med en spennende samling, inkl Gimsøydaleren https://www.numisma.no/shop/article.php?id=61&from=0 , så to uker senere ser det ut til å bli TO myntauksjoner samme helg, så går det ikke så lang tid, så skal Frimerkehuset ha sin Nistadsamling http://frimerkehuset.no/fcm/smak3.htm

Jeg tror dette blir en fin mynthøst for de fleste av oss.

For min egen del har jeg ikke hatt tid til forumet, da kjelleren ble oversvømt for ca 2 uker siden. Der nede sto de fleste samlingene mine, som nå er helt ødelagt, så jeg har hatt andre ting å henge fingrene i.

Men Mineline, forsøk å legg gamle ting bak deg, det gjør jeg hele tiden. Ting som er sagt/skrevet/slettet på et forum kan gjerne føles sterkt der og da, men det hjelper lite å gnage på det lenge.

Ang kunnskapsrike folk, så er de fleste her inne det. Og folk får som oftest svar på ting de lurer på. Men forumet blir ikke bedre om ikke alle er med å bidrar.

Takk for det , men det handler ikke om å lege ting bak seg , i Hakkebakkeskogen het det " spist er spist " og sånn er det . Som et eksempel på hva jeg mener .. så la jeg for noen dager siden ut bilder av en av de virkelige sjeldenhetene av Oscar II gullmynt gradert til MS 65 ... ikke en eneste komentar .. for to år siden hadde det blitt en hel side , kansje to !! Men nå ? ingen interesse .... Ser andre som legger ut også .. en komentar eller to , før hadde det blitt en side eller to ... Jeg tror mange ikke tør skrive av frykt for å skrive noe som kan medføre kritikk .. noe som er en følge av tidligere hendelser . Spist er spist Myge ...............
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by Myge »

Jeg liker slike mynter, men har hatt lite tid til forumet etter at 45 cm med vann i kjelleren ødela mine samlinger, pluss at jeg har 5 barn som tar mye tid, spesielt om sommeren, da skole og barnehage har stengt. Forsøker å titte innom innimellom, men det har vært litt lite i sommer, og det er bare å beklage fra min side.

Jeg liker godt å se flotte mynter og myntsamlinger, ikke for å loppe dem fra folk for å selge dem, men fordi jeg liker å se gode mynter. Du Mineline har mange fantastisk flotte mynter, og jeg håper det er mulig for flere å få se dem i virkeligheten også.

Var for noen år siden med på en samling og fikk se en enorm samling med norske mynter, noe av det flotteste jeg har sett noen gang, og det er slike øyeblikk man husker for alltid senere, når man har sett hvordan gode mynter virkelig ser ut.

Bilder er kjempeflott, men jeg er en av dem som liker å holde dem i hånden. For ca et halvt år siden fikk jeg se en samling, hvor det f.eks. lå en nydelig 20 kr 1883 i. Jeg har vært så heldig at jeg har sett mange, men dette var virkelig en av de flotteste, og den ble tatt med for å vise frem når vi hadde en koselig samling i Kristiansand på en kunstutstilling. Slikt er kjempekjekt, og jeg håper flere vil gjøre det samme.

Vi er mange som er på forumet, og det har vært småtreff under f.eks. OM sine auksjoner. Jeg gleder meg veldig til Oslo Myntgalleri skal ha sin auksjon, da tror jeg vi blir mange som møtes for en god myntprat. Og det er rart med det, når man har møtt noen face to face, så endrer man litt oppfatningen man har av det som er skrevet her inne tidligere. Et klassisk eksempel er f.eks. meg og Madsemann.

Men nå er det natt, jeg må tidlig opp i morgen for å fortsette å beskrive til neste auksjon. Håper å treffe noen av dere der også i høst :)
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Naa er forumet for labert, paa tide med et lite loeft?

Post by mynt01 »

Er det slutt med redigering/fjerning av innlegg uten at det vises i etterkant? Det er jo håpløst når dette skjer.
Post Reply

Return to “Skytebanen”