Foredling av sølv

Generell diskusjon
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Foredling av sølv

Post by Lagrinn »

Hei.

Jeg har tilbud om og kjøpe 4-5kg med gamle slitne sølvmynter ifra Sverige o.l for så å si ingen ting, så i den sammenhengen lurte jeg på om jeg skal investere i en smeltedigel og smelte om dette til barrer siden dette er lettere og omsette en gamle utslitte sølvmynter.

Men i denne sammenhengen så dukker det opp en del spørsmål da jeg har null peiling på området som jeg håpet noen kunne hjelpe meg med.

1: si att myntene har ett sølvinnhold på 900/1000 hvordan får jeg dette til 999/1000 på en enkel og grei måte, lar det seg i det heletatt gjøre?
2: hvordan burde disse barrene merkes?
3: er det noen som har erfaring rundt dette med å selge egenproduserte barrer?
4: jeg har funnet alt utstyret jeg trenger utenom former, e dette noe mann må lage seg selv eller er slikt å få kjøpt noen plass, skulle jo helst hatt en del, da smeltedigelen jeg har sett på tar 1kg i gangen.

Dukker sikkert opp mere ettervert men takker for all hjelp og alle svar jeg får.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Foredling av sølv

Post by madsemann »

Det første som slår meg er at det er moms på barer, og ikke på mynter. Da er det sikkert bedre å beholde de som mynter, eller sende til smelt. Å selge egenproduserte barer vet jeg ikke hvor enkelt det kan være, jeg hadde uansett aldri kjøpt dem. Dette da man ikke har noen garanti for sølvinnholdet.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Foredling av sølv

Post by Ask »

En annen mulighet , rent metalurgisk sett, er å tilsette såpass mye kobber at hele barren får samme legering som mynten med den laveste sølvgehalten.

Mvh. Ask
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Foredling av sølv

Post by Lagrinn »

madsemann wrote:Det første som slår meg er at det er moms på barer, og ikke på mynter. Da er det sikkert bedre å beholde de som mynter, eller sende til smelt. Å selge egenproduserte barer vet jeg ikke hvor enkelt det kan være, jeg hadde uansett aldri kjøpt dem. Dette da man ikke har noen garanti for sølvinnholdet.
Hva koster det å sende f.eks 4-5kg sølv til smelt? kan mann få det igjen i barrer etter eget ønske om vekt? noen som har noen firmaer å anbefale til slikt i norge?

Ser problemet med tanke på videresalg av barrene om jeg smelter dem selv, moms regelen trer ikke i kraft før mann driver ett foretak så den er jo ute av verden.
Disse myntene er ment som en investering, har jo ett håp om att sølvet skal opp en del, så det skal ikke smeltes for så og omsettes umiddelbart.

Ask.

Ja, det er vell en mulighet, men sliter jo fortsatt med det madsemann sier, hvem vill kjøpe noe slikt i fremtiden, når det ikke er noen garanti for sølvinnholdet!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Foredling av sølv

Post by Olav K »

Momseplikten inntrer når du omsetter for mer enn 50.000 i momsepliktige varer (som barrer er) . mynt er unntatt.
Dernest - Madsemanns problem med sølvinnhold: så lenge myntene er identifiserbare kjenner man jo også sølvinnholdet, og de profesjonelle kjøpere tar hensyn til det. Jeg ville heller aldri kjøpt "privatproduserte barrer", men jeg kjøper ikke privatprodusert brennevin heller - så jeg er vel litt feig av natur :wink:
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Foredling av sølv

Post by Myge »

Hør med Follo Mynt, de omsetter en del gull og sølv, kanskje de kan hjelpe deg?
Telefon der er 410 88 888

Myge
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Foredling av sølv

Post by Lagrinn »

Takk Myge, jeg får sende en mail;)
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Foredling av sølv

Post by Lagrinn »

Olav K wrote:Momseplikten inntrer når du omsetter for mer enn 50.000 i momsepliktige varer (som barrer er) . mynt er unntatt.
Dernest - Madsemanns problem med sølvinnhold: så lenge myntene er identifiserbare kjenner man jo også sølvinnholdet, og de profesjonelle kjøpere tar hensyn til det. Jeg ville heller aldri kjøpt "privatproduserte barrer", men jeg kjøper ikke privatprodusert brennevin heller - så jeg er vel litt feig av natur :wink:
Det er jo greit, men må du ikke da ha ett firma? en privatperson er ikke momspliktig, jeg kan jo selge alt innventaret i huset mitt for 100000,- uten å betale moms.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Foredling av sølv

Post by Olav K »

Hei igjen
Salg av egne brukte møbler er heller ikke salg av momsepliktige varer (kjøper du av en brukthandller er det moms på provisjonen). Importerer du en ny bil for videresalg er det moms, bruker du den selv først - er det salg av bruktbil med omreg.avgift.(Kjøper du 10 og kjører hver av dem en runde på tunet før du selger, kommer nok onkel Skatt og tar det likevel.) Ikke enkelt dette, men poenget er at "firma" ikke er et krav. Det er nok en misforståelse av at når man når grensen for mva.fri omsetning - må man registrere seg i mva.registeret, som er til forveksling likt foretaksregisteret m.h.t. til hvilke opplysninger som kreves (dvs. det er vel mer til mva. registeret).
Den reelle forskjell i praksis er nok alt skjemaveldet mva. registrering vil medføre.
Beholder du dette som mynt - er det ikke mva. og kjøper betaler heller ikke. Lager du barrer (for mer enn 50') vil du måtte kreve inn, og betale moms til Staten, men en som kjøper barrer i slike mengder vil være næringsdrivende og kan kreve fradrag for innbetalt moms på egnet skjema (m.m. han er utlending, men da må du søke om eksportfritak og fylle ut skjema osv. (og være klar til å bevise at barren har forlatt kongeriket Norge)).
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Foredling av sølv

Post by Lagrinn »

Olav K wrote:Hei igjen
Salg av egne brukte møbler er heller ikke salg av momsepliktige varer (kjøper du av en brukthandller er det moms på provisjonen). Importerer du en ny bil for videresalg er det moms, bruker du den selv først - er det salg av bruktbil med omreg.avgift.(Kjøper du 10 og kjører hver av dem en runde på tunet før du selger, kommer nok onkel Skatt og tar det likevel.) Ikke enkelt dette, men poenget er at "firma" ikke er et krav. Det er nok en misforståelse av at når man når grensen for mva.fri omsetning - må man registrere seg i mva.registeret, som er til forveksling likt foretaksregisteret m.h.t. til hvilke opplysninger som kreves (dvs. det er vel mer til mva. registeret).
Den reelle forskjell i praksis er nok alt skjemaveldet mva. registrering vil medføre.
Beholder du dette som mynt - er det ikke mva. og kjøper betaler heller ikke. Lager du barrer (for mer enn 50') vil du måtte kreve inn, og betale moms til Staten, men en som kjøper barrer i slike mengder vil være næringsdrivende og kan kreve fradrag for innbetalt moms på egnet skjema (m.m. han er utlending, men da må du søke om eksportfritak og fylle ut skjema osv. (og være klar til å bevise at barren har forlatt kongeriket Norge)).
Veit ikke helt om jeg er enig med deg der Olav, men det er uansett ikke snakk om mere en 50000,- nå, hva det er verdt ved salg aner jeg jo ikke.

Ang det og beholde det i mynt så dukker det jo opp noen "ting"
Slike mynter vill gå under skrotsølv med 800/1000 i sølvinnhold, om jeg får foredlet dette og får det igjen som barrer i F.eks 31,1g, 311g og 1kg så er disse mulig å omsette for helt andre summer en skrotsølvet, det er i allefall min "erfaring" etter å ha fulgt dette markedet en stund.

Hvor mann selger er jo også avgjørende i en slik sak, er noen nettsider som oppnår rundt 7000,- for en helt vanlig 1kg barre å da ligger det gjerne ute 4-5 like om gangen.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Foredling av sølv

Post by Olav K »

Jeg refererer bare reglene, så det er ikke meg du er enig eller uenig med :)
Ellers viser du til et marked som jeg ikke vet noenting om - så her får du heller følge Myges råd
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Foredling av sølv

Post by Lagrinn »

Olav K wrote:Jeg refererer bare reglene, så det er ikke meg du er enig eller uenig med :)
:lol: :lol: :lol:
bergern1
Posts: 61
Joined: 05 Feb 2011 13:58

Re: Foredling av sølv

Post by bergern1 »

K.A Rasmussen på hamar kan du sende til/levere til å få dette smeltet om til barrer. Gå inn på deres nettside: http://www.ka-rasmussen.no/ så kan du lese mer om dette :D
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Foredling av sølv

Post by Lagrinn »

bergern1 wrote:K.A Rasmussen på hamar kan du sende til/levere til å få dette smeltet om til barrer. Gå inn på deres nettside: http://www.ka-rasmussen.no/ så kan du lese mer om dette :D
Kjempe flott, tusen takk.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Foredling av sølv

Post by 2rhaug »

Lagrinn sitter med god info. Takk!
Post Reply

Return to “Skytebanen”