50 øre 1941

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
Golfer
Posts: 202
Joined: 24 Jan 2011 21:15

50 øre 1941

Post by Golfer »

Hei

Jeg har en del av disse sinkmyntene i ca.denne kvalitet.
Synes de er litt vanskelige å sette kvalitet på.
Vurderer å legge noen ut for salg.
Hvilken kvalitet forsvarer denne?
Ser ut til at 41 jevnt over er noe mørkere enn resten.
41 003.JPG
41 003.JPG (188.03 KiB) Viewed 1560 times
41 007.JPG
41 007.JPG (228.69 KiB) Viewed 1560 times
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: 50 øre 1941

Post by losset »

Denne burde være helt sort? 1941 var det bly i Zinkblandingen og mynten ble helt sort. Har sett denne uten bly hos Henning Roschberg og angrer om en hund at jeg ikke kjøpte denne som en variant.

Uansett holder nok ikke denne helt i mål, antar runt kval 01 ut i fra bildene.

Uansett, variant og flott mynt :D
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: 50 øre 1941

Post by losset »

Etter studie av mynten, er denne i fra Roschberg???? Ser nå at denne holder bedre en 01.....
Golfer
Posts: 202
Joined: 24 Jan 2011 21:15

Re: 50 øre 1941

Post by Golfer »

Takk for svar!
Ikke fra Roschberg nei.
Ikke så lenge siden jeg fikk tak i den fra en i Tyskland som skaffer meg mynter.
Betyr det at du anslår ca. 0/01 ut fra bilder?
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: 50 øre 1941

Post by Alex R »

Syns det ser ut som en middelmådig 01.
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: 50 øre 1941

Post by losset »

Enig med Alex etter jeg fikk sett mynten på pc,n! Den var penere på IPhone :D men du verden,en variant og ta med i samlingen da denne skal være sort på grunn av blyet som var blandet inn i Zinkblandingen!
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 50 øre 1941

Post by samler607 »

Golfer, jeg har lagt merke til at du stiller spm om gradering av mynter her på forumet.
For deretter å selge de. ( det er ikke noe galt i det )
Og nei, det er ikke nødvendigvis fasit du får her.
Men det jeg syntes blir litt rart, er at du ved flere anledninger, spør om kvalitet og deretter overgraderer de ved salg. Du får en tilbakemelding på kvaliteten av myntene dine, men oppgraderer samtlige?

eks:

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 710617414/

Er ikke meningen å lage dårlig stemning, men jeg syntes dette blir litt feil og da kommenterer jeg. ( da dette har forekommet ved flere anledninger )
Golfer
Posts: 202
Joined: 24 Jan 2011 21:15

Re: 50 øre 1941

Post by Golfer »

samler607 wrote:Golfer, jeg har lagt merke til at du stiller spm om gradering av mynter her på forumet.
For deretter å selge de. ( det er ikke noe galt i det )
Og nei, det er ikke nødvendigvis fasit du får her.
Men det jeg syntes blir litt rart, er at du ved flere anledninger, spør om kvalitet og deretter overgraderer de ved salg. Du får en tilbakemelding på kvaliteten av myntene dine, men oppgraderer samtlige?

eks:

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 710617414/

Er ikke meningen å lage dårlig stemning, men jeg syntes dette blir litt feil og da kommenterer jeg. ( da dette har forekommet ved flere anledninger )
Hei Samler607
Denne blir for drøy av deg!
Ingen av de tidligere myntene jeg har spurt om kvalitet på her på forumet er til nå solgt!
Har samtlige fortsatt, så jeg skjønner vel ikke helt hva du antyder, eller hva du forsøker å få frem!!??
Den jeg spurte om her var litt spesiell i fargen. Synes derfor det var spennende å la forumet skulle få uttale seg.
Noen har kommentert den ut fra bilder til 01, andre til noe høyere.
Min subjektive vurdering av kvalitet ble lagt til grunn, siden mynten ser bedre ut enn på blidene jeg fikk til la jeg den ut et sted mellom 01 og 0/01 i forhold til katalog.
Mynten ble ikke solgt, og markedet synes ikke den var verd denne summen selv om jeg ser på denne som en variant. Helt greit; da beholder jeg heller mynten selv.
Når det gjelder QXL så er det som kjent mye forskjellig dar mange kvalitetssetter sine egne mynter både 1-2og 3 grader bedre enn tilfellet.
Jeg er IKKe en av disse og har faktisk blitt kontaktet i etterkant av flere kjøpere som har kommentert at kjøp av mine mynter har vært veldig positive i forhold til kvalitet ut fra blildene jeg klarte å fremstille.
Ta heller en kikk på karakterboka mi på QXL og se hva kjøperne mener.
Jeg har for det aller meste ikke oppgitt kvalitet på mine salg, men overlater til kjøper å vurdere.
Jeg har flere tusen årgangsmynter i området 1875-1920, så jeg har morret meg litt med å jevnlig legge noen ut for salg.
Eks. har jeg solgt 34 stk 10 øre 1880 de siste 2,5 år. Har fortsatt 15 stk igjen, så det kan godt hende at det dukker opp en med jevne mellomrom både her og der.
Til nå og som sagt denne var dette den første jeg har spurt om råd på kvalitet først, så her tar du feil. Grunnen til mitt uskyldige spørsmål var mest myntet på fargen.
Samlerhilsen
Golfer
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 50 øre 1941

Post by samler607 »

Da må jeg kanskje bøye med i om det er tilfellet.
Jeg har ingen problemer med å beklage for feil, om det er tilfellet.
Jeg mener å huske at det var flere 10 øringer du har gjort det samme med.
Men kanskje du bare har overgradert de i "mine" øyne så det da har gjort at jeg har stusset på flere av auksjonene dine,
Siden du er så aktiv på samlerforum, angående kv. setting og lignende.

Jeg personlig mener du overgraderer mange av myntene dine! ( som du har lagt ut for salg )

Men så er dette med gradering, personlige subjektive erfaringer og meninger.

Så jeg beklager, om jeg tok feil, og du ikke har solgt flere mynter du har spurt om gradering her inne.

Men jeg er en person som står for det jeg mener, og samtidig ikke har noe problemer å beklage for feil.

Mvh

Samler607
Golfer
Posts: 202
Joined: 24 Jan 2011 21:15

Re: 50 øre 1941

Post by Golfer »

samler607 wrote:Da må jeg kanskje bøye med i om det er tilfellet.
Jeg har ingen problemer med å beklage for feil, om det er tilfellet.
Jeg mener å huske at det var flere 10 øringer du har gjort det samme med.
Men kanskje du bare har overgradert de i "mine" øyne så det da har gjort at jeg har stusset på flere av auksjonene dine,
Siden du er så aktiv på samlerforum, angående kv. setting og lignende.

Jeg personlig mener du overgraderer mange av myntene dine! ( som du har lagt ut for salg )

Men så er dette med gradering, personlige subjektive erfaringer og meninger.

Så jeg beklager, om jeg tok feil, og du ikke har solgt flere mynter du har spurt om gradering her inne.

Men jeg er en person som står for det jeg mener, og samtidig ikke har noe problemer å beklage for feil.

Mvh

Samler607
Ingen fare samler!
Hadde ca 50 mynter ute på QXL for en uke siden.
Ca. halvparten lå ute med startpris kr. 1,- og jeg skrev "pen" hvis den var opp mot 1+ og "Meget pen" hvis den var i overkant av 1+ på mange av dem, så her gikk det mange mynter ut for en billig penge og flere vil komme. Med såpass gode bilder (selv om de ikke er topp), så mener jeg ikke at jeg lurer noen som helst!
Har sikkert bommet på kvalitet jeg som så mange andre, men av de 50 som jeg hadde ute var det såvidt jeg husker bare 5-6 mynter der jeg antydet kvalitet. Her var det for det aller meste mynter som var kjøpt inn med oppgitt kvalitet fra selger.
Hvis du kikker nermere på en del av annonsene som er ute på QXL finner du mange som oppgir "nær usirkulerte mynter" som i beste fall holder kv 1 og 1+.
Jeg er nok ikke på det nivået der hvis det er det du forsøker å antyde - nei!
Har ingen problem med å godta at du står for det du mener, men har større problem med å skjønne at du ikke synes det er ok at jeg legger ut en "Pen mynt" til kr. 1,- og lar kjøperen vurdere ut fra ganske bra bilder.
Mener å huske at du handlet av meg for ca. et år siden og at du gav meg en veldig god karakter, stemmer ikke det? :)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 50 øre 1941

Post by samler607 »

Du har meget gode bilder, og når man da kan by etter bilder, med egen vurdering er det selvsagt ikke noe galt i dette.
Men 50 øren du fikk tilbakemelding på stemte mitt utsagn ganske greit. Samtidig trodde jeg og jeg mente å huske andre mynter du hadde spurt om kvalitet med her inne.
Ble antydet til å være litt høyere enn det den ble gitt til grunnlag for her inne.

Men jeg kan som sagt ta veldig feil.
Prøver ikke si/skrive noe mellom linjene.

Ville i hovedsak bare ta opp denne 50 øren.

Jeg har det som et grunnlag for meg selv, og et av hovedfuksene mine med samlerforum, å si ifra om jeg ser noe som jeg mener er galt.

Hvor jeg har sagt ifra om flere hendelser jeg mener ting er galt.

Men jeg er bare en dødelig samler, så om jeg tar feil ( ikke feil angående 50 øren ), men andre objekter. Så lar jeg ballen ligge død, og beklager mitt utsagn om at det var andre objekter, men står for det jeg skrev om 50 øren.

Og må inrømme at du absolutt ikke er en dårlig qxl representant. ( ikke min hensikt med kommentaren )

Det finnes hauger og lass av de som overgraderer noe enormt, som både du og jeg som brukere ved samlerforum.no har kommentert i andre tråder.

Det kommer det, og det vil det alltid forekomme så lenge det finnes et etterspørsel til mynter/samlerobjekter generelt. At noen prøver å utnytte folk som ikke sitter på like mye kunnskap enn andre.

Men jeg ser på det som veldig positivt at mange samlere/private samlere gjør seg det bry og selge mynter selv, for det gjør hobbyen mer utfordrende og det gjør at man får et mer realistisk syn på markedsprisen innen mange av områdene ( selv om mange mynter oppnår høyere priser hos handlere )

Men siden vi har en liten samtale gående, så ønsker jeg veldig gjerne å bemerke en liten ting som har vært i tankene mine ved flere av beskrivelse dine.
Det er sjeldenhetsgraden som blir misbrukt noe til det voldsomme på qxl. Der syntes jeg og jeg håper du vil roe ned. For en sjelden mynt er en sjelden mynt, men 10 ører fra Oscar II er ikke sjeldne. ( sjeldenhetsgraden kommer av hvor ofte en mynt forekommer/tilbudt for salg. Men som du selv sier og skriver her at du har solgt 34 og har 15 = 49 stk toalt 10 øre 1880, da er dette ikke en sjelden mynt i det hele tatt..

Nå med den utrolig lette tilgjengeligheten og oversikten av mynter, ( internett ) er det nok flere mynter de kommende år som kommer til å miste sjeldenhetsgraden. ( men disse mynter har aldri blitt omtalt som sjeldene utenom qxl.no ( 10 ører oscar II )

Håper diskusjonen mellom oss kan fortsette saklig slik den har gjort.
Mvh
Golfer
Posts: 202
Joined: 24 Jan 2011 21:15

Re: 50 øre 1941

Post by Golfer »

Hei igjen samler :D
Forsåvidt enig i det meste du skriver. No prob.

Blir vel kanskje litt pirk da synes jeg, dette med "sjelden" eller ei.
10 ørene har en sjeldenhetsgrad i 1877, 1875-II, 1880, 1878, 188, 1882 omtrent i den rekkefølgen ut fra katalog.
Enig i at ingen av disse er sjeldne. Men de er mye mer sjeldne enn resten av røkla!
Da skulle jeg heller ha valgt ordet "mindre vanlig årgang", eller "vanskeligere år".
Problemet er at det blir litt dårligere norsk og blir litt pirkete for meg.
Den enkelte samler har noen hullrom som de vil fylle. Dette er som regel de sjeldneste av hver årgang.
En kan også dra sammenligning til 50 øre 1880, 85, 75, 74 etc. Litt sjeldne, men ikke sjeldne i den forstand. Vil en ha tak i en slik mynt så ordner det seg som regel.
Jeg mener at markedet alltid bestemmer hvor sjelden en mynt er.
For 10 ører som jeg på en måte har "spesialisert meg litt på", er 1880 mest sjelden!
1877 som er dyrest sammen med 1875 går i beste fall for ca. 2/3 av katalogverdi.
Alle de jeg har solgt av 1880 har gått for mellom 20% over katalogverdi og 100% over katalogverdi.
Den siste jeg solgte en god kv. 1 gikk for 600 kr. Altså kr. 225,- over katalogverdi.
Sammenligner du med 1878 som skal være lik katalogverdi på betaler denne i beste fall 70-80 % av katalog.
Resten av 10 ørene Oscar-II bortsett fra de nevnte 6 kan du forvente å få betalt mellom 1/3 og 1/2 av katalogpris (bortsett fra kv. 0 da).

1880 er nok mye mindre sjelden nå enn den var for 2,5 år siden pga at jeg har solgt 34 stk på denne tiden. Likevel betaler den godt, og jeg mener den derfor fortsatt er vanskelig. Også på grunn av at i denne perioden er det bare et fåtall andre som har lagt den ut for salg på QXL.
Jeg vet jeg har tillat meg å skrive sjelden på denne med dette som grunnlag. Det samme kan nok hende for de jeg har lagt ut av 50 øre 1875, 1880, 1874 i samme tidsrom.
Kansje jeg skal vurdere å bruke en annen ordlyd da?
Kanskje du ser "Vanskelig år" neste gang jeg legger ut 10 øre 1880.
Uansett så er det et bra investeringsobjekt siden det er den 10 øren som betaler seg best hvis du får den for en ok pris. Håper det kommer et bud fra deg når vi kommer så langt :D

Nå er det golfferie til Tyrkia som gjelder.
God sommer 8)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 50 øre 1941

Post by samler607 »

Kjempe flott tilbakemelding.
Jeg må innrømme at jeg får kjempe respekt av en person som tar litt kritikk på den måten du gjør.
Så, jeg skal jammen meg by på dine auksjoner om det kommer riktig kv. og riktig mynt.

Kjempe stas at du forstår mitt poeng.!

Og du må ha en flott golf ferie, ( er ikke den store golferen enda, foreløpig uten HC)
Men golf gir mersmak

Lykke til videre!
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”