Dumme sporsmal om mynter 5

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Dumme sporsmal om mynter 5

Post by lili »

Hvorfor samle pa mynter, og hva bor en vurdere?


INTRODUKSJON

Hvorfor vil du begynne a samle mynter?
Jeg har tenkt igjennom hvorfor jeg begynte med mynter for over 30 ar siden, og har kommet frem til at samlergleden min begynte med
tomflasker, samlet tomflasker og pante dem. Folk kastet ting som de ikke sa verdi i, og jeg tjente litt lommepenger pa det.
Deretter, fikk jeg litt dille pa myntsettene, minnemynter pa begynnelsen av 80 tallet og derigjen en eldre mann jeg ble kjent med osv osv,
Det finnes ingen fasit for en myntsamler, jeg tror de utvikler seg etterhvert som interessen/erfaringen oker, og det samme vil skje
med oss nybegynnere(jeg er nybegynner, da jeg har lite erfaring med gradering).
Jeg samlet mynter frem til 1996, kjopte litt her og der, og tenkte vel aldri igjennom kvaliteten/slitasjen pa myntene skulle vare sa avgjorende i
forhold til verdisettingen. Det var en dille jeg hadde,og jeg opparbeidet meg mange kilo med mynter.
Da jeg flyttet fra Norge I 1996, solgte jeg (for forste og eneste gang), ca 60 kilo med kobbermynt (tok altfor stor plass, kaste ca 15
med utenlandsk mynt, alle for 1960, (dersom det da ikke var solvmynter). De etter 1960 tok jeg vare pa, hvilet er 1450 mynter, ca 4,5 kilo solv.
Hvilket jeg angrer pa i dag, men dog en erfaring, og i 1996, fantes ikke internett i like stor utstrekning, slik som idag.
Men jeg brukte WorldCoins katalogen, og kunne definere nesten alle, arabisk, kina, korea, Japan, mm mm, hvilket jeg koste meg med veldig mye.
Av den grunn har jeg brukt 1000 vis av timer og kost meg glugg ihjel. Derfor a samle pa mynter vil pavirke din fritid.
Men verdivurdering har jeg forsavidt veldig liten greie pa, forst de siste 2 arene har jeg begynt a se pa det. Etter at jeg har funnet ut at en del av
myntene jeg har, faktisk er verdt en god del (som jo er relativt). Og da fant jeg ut at jeg ville bruke endel(ikke alt) av mine sparepenger pa
a kjope nye mynter(som et alternativ til a ha penger I banken).

Derfor nybegynner hvorfor samler DU pa mynter (dersom du ikke har en historie, prov a lag en i ditt hode)?
Tenk pa myntsamling som et prosjekt, som du aldri vil bli ferdig med,men som vil ga i faser, og nar du er i en fase, tenk og planlegg neste fase
slik at du hele tiden ser pa muligheten til forbedrelse og ikke minst endring av din samlerprofil.

Deretter, vi nybegynnerer (jeg er nybegynner I seddelgradering/slitasjegradering), pa samlerforum bor vi vare ydmyke(har faktisk lart litt av egenerfaring her).
Nar vi forst er pa samlerforum, er vi pa Norges beste nettsted nar det gjelder mynter. Her finnes det personer som har en kunnskap innen norsk(og ogsa utenlandsk) numismatikk
som er fantastisk. Derfor ikke misbruk dette forumet, men var oppriktig.
Har du oppriktige problemstillinger, var arlig, og fyr los, og du vil bli imponert…………
Jeg har vart veldig skeptisk, da jeg har lest endel innlegg som jeg kanksje ikke syntes var identisk med min personlighet, men…… ikke glem at du er blant proffer.
Det er ikke bare innen numismatikken man finner motpoler innen ekspertene, og enkelte (veldig sjelden) diskusjoner, vil na et format som du me lese gjennom linjene i, for a forsta.
Jeg gjor ihvertall et forsok. Og min mening er at slike diskusjoner kan man ikke unnga fra tid til annen, fordi man ma respektere at andre har EGNE meninger. Og til slutt kommer kan man lare.
Og at diss personene har sine mater a uttrykke sine meninger pa engang i blandt. Hvilket litt etter litt kanskje du vil vare enig med meg i; FORUMET ER FOR ALLE.
Dersom du nygbegynner har lest dette kommer jeg til poenget (hvilket forutsetter at du har lest det ovenforstaende).


Kjop av mynter:
Forst og fremst fa erfaring. Erfaring er stort sett svette, blod og tap. Kjop lotter av mynter som kommer inn under ditt segment, mange mynter i darlig kvalitet, men billige.
Kjop et kamera, og lar deg selv a ta gode bilder, slik at du kan vise andre objektene dine.
Sammenlign kvaliteter pa mynter innen ditt segment, og noter priser (ta kopier pa inernett f,eks).
Lar deg seddelgradering/slitajse vedr mynter som kommer inn under ditt segment, det er det som avgjorende for hvor mye din nye mynt er verdt, nar du skal selge den.

Profil, alt er avhengig av at du har en profil, ditt samleromrade, ditt faglige niva innen ditt omrade, og ikke minst ditt budsjett
Nettverk. Skaff deg et nettverk av folk som du kan stole pa (utenfor samlerforum), hvor du kan stille personlige sporsmal om hva som er lurt/eller riktig, vedr et kjop.
Bygg din egen kompetanse, mht a lytte til andre, men ta dine egne avgjorelser, utifra dine egne erfaringer. Dette er noe du ma gjore selv.

Aldri legg inn max bud, aldri si til noen hvor mye en mynt er verdt for deg, hold kortene tett til brystet. Dersom du gjor unntak, var klar over at du gjor et unntak.

Analyser mynten du skal kjope:
Mynten har 3 sider, forsiden(advers), baksiden(revers) og mynranden.
Lag deg en rutine for hvoran du analyserer en mynt. Kriterien lager du selv, men glem aldri at det finnes falsek mynter. Gjor alltid det samme med hver mynt du analyserer. Rutine.

Observer mynten, og sammenlign den med ander mynter du har, eller har kopiert fra internett. Deretter lager du en vurdering. Er du usikker I din vurdering, bruk nettverk, ikke
samlerforum(er det et godt kjop, vil evt. alle by).

Risiko:
Foreta en vurdering av hva maks du er villig til a gi for mynten. Normalt er den forste tanken du har, den riktige. IKKE la deg maniulere, men prov heller a lag deg selv instinkt.
Tap og vinn med samme sinn. I begynnelsen kjop mynter som ikke er sa dyre. Foreta en risikoanalsye: Hvor mye er du villig til a tape pa dette kjopet.
Et darlig kjop, kan vare det beste kjopet, dersom du larer av det.

Etter kjop.
Ta et flott bilde av mynten, og legg den ut pa samlerforum for kommentarer. Men ikke nevn prisen.
Prisen bor vare hemmelig, safremt noen spor, da det jo heller ikke er en statshemmelighet, men heller en markedsendring du har foretatt.
Prov a lar av alt det du foretar deg: analyser, les , studer og tilslutt trekk din egen slutning vedr. hvordan markedet er. Tilslutt, vil kanskje noen sporre deg om rad.

Innen mynter er det ingen fasit. I denne verden finnes de hvite lammene, men ogsa ulver. Midt imellom finnes det ogsa en grasone, derfor les spalter meninger, etc. men ALDRI uelukk
en god handel. Det seg vare privat, QXL, auskjoner etc. etc.

AVSLUTING
Det er lov a ta feil. Det er da man larer.
Spor om rad er bra, men tilslutt foreta egen vurdering. Det er na man gjor feil at man larer, men for all del, vurder hvor mye du er villig til a tape.

Helt til slutt:
1. Ta et par drinker, (eller en joi..), sett deg tilbake I godstolen sla pa musikken.
2. Vi lister oss sa stilt pa ta nar vi skal ut og rove, vi rover bare det…. (Kardemommeby).
3. You can foul the people some times, but not every time….. (Bob Marley)
4. Don´t worry be happy (Bob Marley
5. What a wonderfil world (versjonen av han fete type fra Hawaii, som kun synger og spiller pa sin quatro gitar).

God morgen til dere, og god natt fra meg.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Dumme sporsmal om mynter 5

Post by lili »

6. I will survive mange artister har den, men Celia Cruz, "Yo viverer" (salsa versjon) er rekomandrerer jeg , forste klasse.
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Dumme sporsmal om mynter 5

Post by donroar »

3. er "Get up, Stand up" med Bob Marley (you can fool some people sometimes but you can't fool all the people all the time)
4. Dont worry be happy er Bobby McFerrin (ikke bob marley)

Sorry... Klarte ikke la være :P
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Dumme sporsmal om mynter 5

Post by lili »

Alle tiders, flott at du ikke lot det vaere. :-)
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Dumme sporsmal om mynter 5

Post by lili »

Don Roar.

Tilsynelatende har du (kanskje?)mere sansfor musikk enn meg, og derfor vil jeg anbeale deg en lat, som er "argangsmusikk" (ikke argangsmynt).
Na er vi i august og snart kommer september. Mynter kan vare morsomt og trist(etter darlige kjop). Derfor anbefaler jeg deg (nar du onsker a komme deg "bort").
Ta en tur i skogen, med musikk (fungerer ogsa (hjemme):

KURT FOSS og REIDAR BOE: "LANGT BORTI TYTTEBARSKAUEN..." En evergreen, som nok er glemt av de fleste.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”