Dumme sporsmal om mynter 5

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Dumme sporsmal om mynter 5

Post by lili »

Hvorfor samle pa mynter, og hva bor en vurdere?


INTRODUKSJON

Hvorfor vil du begynne a samle mynter?
Jeg har tenkt igjennom hvorfor jeg begynte med mynter for over 30 ar siden, og har kommet frem til at samlergleden min begynte med
tomflasker, samlet tomflasker og pante dem. Folk kastet ting som de ikke sa verdi i, og jeg tjente litt lommepenger pa det.
Deretter, fikk jeg litt dille pa myntsettene, minnemynter pa begynnelsen av 80 tallet og derigjen en eldre mann jeg ble kjent med osv osv,
Det finnes ingen fasit for en myntsamler, jeg tror de utvikler seg etterhvert som interessen/erfaringen oker, og det samme vil skje
med oss nybegynnere(jeg er nybegynner, da jeg har lite erfaring med gradering).
Jeg samlet mynter frem til 1996, kjopte litt her og der, og tenkte vel aldri igjennom kvaliteten/slitasjen pa myntene skulle vare sa avgjorende i
forhold til verdisettingen. Det var en dille jeg hadde,og jeg opparbeidet meg mange kilo med mynter.
Da jeg flyttet fra Norge I 1996, solgte jeg (for forste og eneste gang), ca 60 kilo med kobbermynt (tok altfor stor plass, kaste ca 15
med utenlandsk mynt, alle for 1960, (dersom det da ikke var solvmynter). De etter 1960 tok jeg vare pa, hvilet er 1450 mynter, ca 4,5 kilo solv.
Hvilket jeg angrer pa i dag, men dog en erfaring, og i 1996, fantes ikke internett i like stor utstrekning, slik som idag.
Men jeg brukte WorldCoins katalogen, og kunne definere nesten alle, arabisk, kina, korea, Japan, mm mm, hvilket jeg koste meg med veldig mye.
Av den grunn har jeg brukt 1000 vis av timer og kost meg glugg ihjel. Derfor a samle pa mynter vil pavirke din fritid.
Men verdivurdering har jeg forsavidt veldig liten greie pa, forst de siste 2 arene har jeg begynt a se pa det. Etter at jeg har funnet ut at en del av