Dumme sporsmal om mynter 8

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Dumme sporsmal om mynter 8

Post by lili »

Trodde sporsmal nummer 7 var nok, men jeg tar ett sporsmal til, og lar det sta til:

Er de noen som har en formening om myntenes og sedlenes fremtid som samler-/investereingsobjekt?

De siste manedene har jeg reflektert litt over hva som blir fremtiden til mynter og sedler.
Leste i en avis at i Kobenhavn sentrum, var det flere butikker,som ikke godtok betaling i "offentlig gyldig betalingsmiddel", kun kort.
For noen dager siden, leste jeg en tilsvarende historie om at noen norske hoteller var "pengefrie soner", dvs. at de anmodet sine kunder om a betale med kort.
Argumentene i begge tilfeller var: Sikkerhet (underslag, tyveri, ran), enklere regnskap og til syvende og sist billigere. Kostnad med innskudd, telling, gebyrer etc.
Til syvende og sist er samfunnet bedre tjent med elektronisk betaling. Hvithvasking, tryggere og ganske sikkert ogsa billigere totalt sett, myndighetene kan
enklere kontrollere hver enkelt. Og beregne skatten mer reelt.

Kontanter idag er ikke bra. Refererer til den stakkaren som gikk inn i en elektronikk butikk I Oslo og brukte omtrentlig kr 70.000 I kontanter. Litt senere var politiet pa
dora, og ransaket leilighetens hans da de hadde fatt et tips.
Jeg har ogsa hatt en restaurant i Spania, hvor jeg satt stor pris pa at kundene betalte med kort. Ca 60 til 70 prosent betalte med kort, hvilket for meg var behagelig, da
med tanke pa sikkerhet, ga i banken, falske sedler mm. Kortprovisjonen var ikke sa stor, 0,7 prosent og jeg foretrakk for egen del kort fremfor kontanter.
Jeg hadde butikken i 5 ar, og forste aret var kortomsetningen pa ca. 40 prosent. Etter 5 ar var den pa 60 til 70 prosent. Det er 5 ar siden, og jeg vil anta at idag, ville
kanskje kortomsetningen ha lagt pa 85 prosent. Eller kanskje mer?

Dersom samfunnet ikke trenger all cashen, som vil tilsi at vi til syvende og sist "glemmer" hva penger er. I gamle dager var kontanter et sprak som alle forstod, i forhandlingssituasjoner.
Idag har kanskje ikke kontanter den samme tyngdekraften? Da cash er en forbannelse. Som kun tilknyttes narkotika og horer.

Tror leserne at dersom penger i omlop blir drastisk redusert, vil da samlerinteressen ogsa ga nedover?

Et eksempel:
Forste gruppe en kjoper mynter fra 1 til 100 kroner
Andre gruppe kjoper mynter fra 100 til 1.000 kroner
Tredje gruppe kjoper mynter fra 1.000 til 10.000 kroner
Fjerde gruppe kjoper mynter fra 10.000 til 25.000 kroner
Femte gruppe kjoper fra 25.000 og oppover.

Dersom mynter og sedler i omlop, reduseres kraftig, hvilken gruppe vil vare den gruppen som forst vil markere en evt. endring innen numismatikken (med tanke pa ettersporsel)?
Og hvordan vil synergien bli?

Mynter i edle metaller, med samlerpaslag. Vil samlerpaslaget evt bli redusert i fremtiden, og narme seg mere ramaterialprisen?
Og da igjen, vil det evt. ha en effetkt pa de "eldre myntene"?

Refereanser:
1. Frimerker. Email, Gmail, Facebook , SMS, Twitter…. Har prisene blitt redusert?
2. Telekort, oppfylling av saldo elektronisk… Har prisene blitt redusert?
3. Filmer. VHS, DVD, elektornisk nedlasting. Betal TV………………. Har prisene blitt redusert?
4. Boker. Idag elektornisk.------ Har prisene blitt redusert?
5. Forrslag?

Man kan sikker male fanden pa veggen, eller vare superoptimist, og av den grunn, haper jeg at det kommer mange tilbakemeldinger, pa hvorfor begynne, eller fortsette a samle pa mynter.
Alternativet er jo a selge sa fort som bare f…

Hvordan kan vi evt. pavirke markedet, hver enkelt av oss?

Da jeg er veldig nyskejrrig pa disse sporsmalen, haper jeg at sikkert noen andre ogsa er det.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Dumme sporsmal om mynter 8

Post by vivavegas »

Jeg (og mange andre) er vel veldig skeptisk til priser i fremtiden.

Men jeg trur vi snakker om mange år i fremtiden. Slik som det er nå får jo nordmenn bare bedre og bedre råd. Virker som det er endel samlere i f.eks. 40-årene som jo i snitt har god råd og kanskje også vil arve/få enda mer penger de neste årene og således ha en god samleøkonomi de neste 30-40-50 årene.

Usikkerheten er jo hvor mye frafallet av nye samlere vil påvirke. I det hele tatt er det vanskelig å spå om dette og blir jo for de fleste av oss mye synsing. Men når det først går nedover så trur jeg det kan bli trangt ut av døra for å si det sånn. Men den trengselen kan jo like godt komme om 20-30 eller 40 år.

Se forøvrig tråden om pris på minnemynter. Nå er det jo ikke så veldig mange myntene det er snakk om, men har jo vært ett lite krakk på f.eks. skrinene med sølv og sølv/gullmynter fra Lillehammer-OL.

Nå er kanksje ikke pinsmarkedet overførbar til mynt/frimerker, men de hadde vel ett 90% krakk. Telekort er vel snart ett ikke eksisterende samleområde.
Bøker kan jeg ikke godt nok til å uttale meg noe om.

En liten bihistorie. Jeg har en sønn og har jo gjort sprede forsøk på å få han til å samle litt her og der. Bare slike "barnesamlinger" som motivsamling.
Skulle kjøpe ett innstikkalbum og frimerkehandleren roste meg opp i skyene og fikk nærmest innstikkalbumet gratis fordi jeg forsøkte å få han interessert.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Dumme sporsmal om mynter 8

Post by Olav K »

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden.
Etterspørselen er samlerojekter er avhengig av noe vi kan kalle "samlerlyst" (kombinert med "samlergener"?) og økonomisk samlerevne.
Den siste tør jeg ikke ha noen mening om, men enn så lenge ser det lyst ut for nordmenns samlerevne i 10-20 år.
Samlerlysten ser ut til å være mer subjektiv. Pins er ute, telekort er ute. Men dette var langt på vei ting som var laget for å bli samlet på, hypet av produsentene - helt unødvendig å lage ørten motiver på telekort, om det ikke var for å stimulere til samling av alle variantene. Men telekort er uten historie, nytten som conversation peace er tilnærmet 0.
Frimerker er en litt annen historie, de sjeldne objektene går fortsatt for høye priser (omtales i hvert nummer av Kapital), mens massevare er på bunn - kanskje fordi det er nettopp det - vi snakker jo om millionopplag. Jeg vet ikke.
Jeg synes vi ser litt av samme utviklingen for mynt, da spesielt nyere mynt. Synlig brukte årgangsmynter har flatet ut/falt(?) i verdi, mens prakteksemplarene holder koken eller stiger. Men også for antikk mynt ser vi en utflatning for de jevnt gode, og en stigning for de beste.
Noen er bekymret for "demografien" - samlere er "voksne menn". Det stemmer,men samlere for 50 år siden var også "voksne menn" - men de er i dag erstattet av nye. Om det vil skje i fremtiden er et spørsmål om hvor flinke vi er til å rekruttere, og jeg har ingen oppskrift på det - annet enn at mediaomtale alltid hjelper. Et snevert felt som astronomi (stjernekikking) fikk for noen år siden et voldsomt oppsving fordi NRK fikk en begeistret mann som het Ødegaard til å fortelle om solformørkelse og Venuspassering i radio og TV. Plutselig fikk Astronomforeningen mer enn 2000 medlemmer.
Noe lignende kan skje med numismatikken, det være seg via et spennende jordfunn eller en auksjonsrekord - for så å finne riktig kontakt i NRK og koble det til en myntsamler med formidlingsevne.
Min tro er at voksne menn fortsatt vil samle, det store spørsmålet er hva de vil samle på. At mynter går ut av bruk tror jeg ikke er så avgjørende, bruksområdet for Mingporselen er begrenset, men det er fortsatt ikke billig!
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Dumme sporsmal om mynter 8

Post by Arve »

Myntsamlere har bestandig vært "gamle menn", ek. kongene Faruk og Vittorio Emanuele III. Gamle menn har penger og når potensen forsvinner blir det færre områder å bruke penger på. Antikk mynt har beholdt interessen de siste par hundre årene og vil nok fortsatt gjøre det. 2 øre 1968 derimot.......
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
donroar
Posts: 50
Joined: 03 Jun 2013 14:06

Re: Dumme sporsmal om mynter 8

Post by donroar »

Dette er vel noe jeg som nybegynner også kan våge å synes litt om. Jeg tror ikke nødvendigvis at det er negativt at mynter blir en mer sjelden vare i virkeligheten. For noen kan jo det kanskje få motsatt effekt også? At det jevner seg litt ut?

Dette med priser kan jeg ikke si så mye om, men jeg tviler vel på at nyere mynter blir populære samleområder. Tviler på at en krone fra 2013 i kvalitet 0 vil være så veldig mye mer verdt i 2050 f.eks. Jeg tror uansett at jo mer sjelden mynten er i dag, jo bedre vil den holde seg i pris, evnt. stige fremover.

Det hadde vært gøy om NRK kunne produsere en dokumentarserie om mynter. Historien bak myntene og motivene og hvordan de blir laget (ligger jo litt ute om dette). Dette iblandet å følge noen drevene samlere på jakt etter en spesifik mynt, noen nye samlere i startfasen.. besøk hos mynthandlere, på auksjoner, myntforeninger. Dette sammen med at mynt-miljøet hadde stått klar til å ta imot nye samlere med råbillige startpakker med fortrykkalbum, myntlotter, myntrammer, handlerkatalogen og en bok for nybegynnere med alle dumme spørsmål og svar.

Da kunne det bli sving på sakene.
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Dumme sporsmal om mynter 8

Post by attenfjorten »

Nrk har laget en serie om penger, Berulfsens pengebinge!
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Dumme sporsmal om mynter 8

Post by bengt »

donroar wrote:Tviler på at en krone fra 2013 i kvalitet 0 vil være så veldig mye mer verdt i 2050
En krone fra 2013 vil man nok kunne få mye penger for på auksjon :-)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”