2 skilling 1831

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

2 skilling 1831

Post by peroenge »

Hvilken gradering vil du sette på denne? Øvrige kommentarer?
2sk1831.jpg
2sk1831.jpg (67.93 KiB) Viewed 959 times
Jeg samler ikke Norge, men falt for den rene og pene blanketten. Adskillig mer tiltalende enn gjennomsnittet for denne typen. Ja, jeg vil si at det er sjelden disse 2 skillingene er så pene. Kan den kalles et prakteksemplar uten å være usirkulert?
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
dracocrystal
Posts: 78
Joined: 12 Nov 2011 01:10

Re: 2 skilling 1831

Post by dracocrystal »

Hei
Vurderte denne til en plass mellom1+ og 01 da den lå på WAG
Men en tiltalende mynt med pen blankett : )
(Hvis du søker på 2 skilling i forumet så har jeg en gammel tråd med kobbertoskillinger)
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 2 skilling 1831

Post by vemod »

Enig med dracocrystal i 1+/01.

Adversen er meget tiltalende, skjønt prakt vet jeg ikke.... Her nærmer vi oss: http://www.ma-shops.com/pladeck/item.ph ... 21&lang=en
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 2 skilling 1831

Post by kråketoppen »

Viste ikke at det var liv i "gamle" F.Pladeck. Han var meget god på eldre norske og danske, fikk tilsendt salgslister ca. hver måned, han og kona snakket pære dansk. Ble noen kjøp fra han på 70 tallet. :D
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: 2 skilling 1831

Post by PCL »

En veldig fin mynt du har avbildet der, peroenge. Ikke ofte man ser dem så fine.
Men jeg er enig med de andre at den rent objektivt ligger mellom 1+ og 01, gjerne oppimot 01.

Men du spør også om det går an å holde kvalitet 0/01 prakt. Og det gjør det. Det er blitt mere og mere anerkjent. At mynten kan oppfylle "kravene" til prakt (slått med nypussede stempler, med dyp glans i flatene og særskilt høye, skarpe, tydelige relieff), men samtidig fått lett kabinettslitasje og merker så det ikke lenger holder 0, men 0/01.

Vil si den Pladeck har på sin side (referert av Vemod), er i toppkvalitet. Men jeg vet ikke om jeg ville kalt den prakt. I mine øyne må det mere til.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: 2 skilling 1831

Post by peroenge »

Takk for innspill. Jeg synes å bringe inn 1+ er litt strengt. Jeg er uansett fornøyd og ser frem til å se den i hånden. :D
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: 2 skilling 1831

Post by Alex R »

Tyskerne bruker ordet Prachtexemplar, noe mer løsmunnet enn vi gjør her i Norden.

Tsykerne bruker gjerne utrykket om mynter som er langt over snittet for mynten av denne typen.
Jeg ser det ofte på romerske mynter. Det virker litt som de bruker utrykket litt på samme måte som på frimerker, hvor et meget pent og godt sentrert merke kalles for prakt, eller luksus.
Dette gjelder forøvrig postfrisk, eller stemplet.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 skilling 1831

Post by Kjetil Kvist »

Skal du kjøpe skikkelig saftige mynter i Tyskland, så gå etter dem som kalles kabinettstück. Eller også erstabslag.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”