Dumme sporsmal om mynter og sedler 11

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Dumme sporsmal om mynter og sedler 11

Post by lili »

Idag blir det 2 innlegg i min dumme trad.

Temaet denne gangen er frykt.

Jeg tror at selv om verden undergar. Myntsamling, vil besta.

Man er veldig skeptiske til utviklingen innen numismatikken, men det er vel ikke det eneste samleromradet som foler det slik.
De siste arene har det vart en markant oppgang i gull og solv priser. De siste 2 arene har det ikke vart slik.
Prognosene er "dystre" for gull, hvor jeg har lest at USD 1060 pr unse i slutten av innevarende ar.

I lopet av de siste 5 til 10 arene tror jeg at mange har sjekket skuffer og skap, for a finne gull eller solv. Noenav disse sokene
har gitt seg utslag i slitte mynter, men som til syvende og sist har vist seg "verdifulle".

Pga nedgang i metallprisene, er igjen interessen pa nedgangstur, og da blir det selg...selg...selg..., hvilket gir utsslag i at
Generelt mynter i lav kvalitet synker i verd; og hvem vil da ga inn i et marked, hvor inngangsbilleten kun er 0 kvalitets mynter.

I gamledqger var huslan 20 ar, billan 5 ar og aksjer 3 ar.

Jeg mener at myntsamling er veldig interssant i perspektiv som er i tidsrammen 10 til 15 ar ar og pluss, altsa mer langsiktig en aksjer og bil.

Uansett kvalitet, og derfor anbefaler jeg nye samlere, a starte fra scratch,1- mynter, selge og kjop dere oppover, som mange har gjort.
Pa lengre sikt, en god investering, og ikke minst mange, mange timer som bare flyr, og det ha jo ogsa en pris.

Sporsmal 11, blir derfor til de som er kritiske til den numismatiske fremtid, a fremlegge belegg for deres argumentajon?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Dumme sporsmal om mynter og sedler 11

Post by Myge »

Jeg kan ikke si så mye annet enn at myntmarkedet er bra om dagen. Mange nye samlere, og flere eldre som tar samling opp igjen.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: Dumme sporsmal om mynter og sedler 11

Post by lili »

Jammen meg en positiv tilbakemelding. Haper at mange nye samlere leser ditt svar, og de som er litt smanervose, ogsa. :D
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Dumme sporsmal om mynter og sedler 11

Post by AMO Berg »

Hvordan myntmarkedet vil utvikle seg avhenger mest av oss som samler mynter i dag. Det er ikke på grunn av metallpriser og valutakurser og annet hokus pokus at norsk mynt har mangedoblet seg i verdi de siste 40 årene. Det er på grunn av at antallet samlere har økt betydelig. For tyve år siden kunne du telle de samlerne som var villig til å for eksempel bruke over femti-tusen på en mynt på en eller to hender. I dag er det minst ti ganger så mange, men snittalderen på oss aktive samlere er ganske høy. Skal vi sikre at norsk mynt fortsatt er lett omsettelig i fremtiden må vi jobbe hardere for å inspirere ungdom (og voksne) til å begynne å samle, og klarer vi det vil myntmarkedet være godt også i fremtiden. Stikkordet for å lykkes med det er kunnskapsdeling!
Snøhvit
Posts: 61
Joined: 31 Oct 2011 09:42

Re: Dumme sporsmal om mynter og sedler 11

Post by Snøhvit »

Jeg bare MÅ kommentere dette her fordi jeg syntes det er et svært spennende tema.

Den største facebookgruppen (som dere nærmest latterliggjør i en annen tråd) har vokst seg til å være nærmere 700 medlemmer. Noen gamle ringrever herfra har jeg observert, noen storselgere fra qxl og mange, mange nye som er helt i begynnerfasen. Det rekrutteres daglig dit og ja, det kan være litt rare ting som skjer der og uvitende amatører, sånn som meg og mange andre. Men alle i dette forumet har også vært amatører en gang. Jeg er ikke spesielt bekymret for utviklingen, det fødes nye mynt- og seddelsamlere på facebook nærmest hver dag. Det er svært lærerikt og interessant å se alt som kan kjøpes, selges, diskuteres, graderes, tipses om og u name it.

Og en ting til: Stemningen i de ihvertfall 5 forskjellige gruppene, kan ikke sammenliknes med enkelte tråder her inne.

NÅ blir jeg nok slaktet her, men det stiller jeg meg ganske likegyldig til.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Dumme sporsmal om mynter og sedler 11

Post by Myge »

Jeg er enig med deg. Er med i flere av disse gruppene. Stemningen her har, for å si det mildt, vært svært varierende, og meningsutvekslingen har ikke alltid båret gode frukter. Men majoriteten av trådene her på forumet omhandler svært spennende ting, det tar uker, om ikke måneder, å lese igjennom alt, og det er så mange kunnskapsrike personer som har vært med å bygge opp dette forumet, at et par råtne epler som deltok i en periode, ikke skal få ødelegge den greie stemningen som er her nå.

Jeg er enig i at stemningen er mer hyggelig på Facebook. Mye av det tror jeg kommer av at der er man ikke anonym, man må stå for det man skriver, man kan ikke opprette nye alias, og skjelle ut, eller mistenkeligjøre personer man ikke er enig med, eller ikke tåler trynet på. Facebook er veldig fint slik sett. Det som blir skrevet, vil alltid være festet til et navn på en virkelig person (selv om det selvsagt finnes noen eksempler på aliaser der også), så man tenker seg gjerne om en gang og to ekstra før man hamrer løs på tastaturet.

Her inne tror jeg muligens 30-40% av de som skriver her inne har fremstått med sitt eget navn. Noen har ikke gjort det, og det kan de ha flere gode grunner til. Anonymitet vil alltid skape noen utfordringer ved et forum, dermed kan man oppleve litt mer "rollercoaster emotions" på forumet her enn man gjør på Facebook.

Så ja, jeg er enig, stemningen er anderledes på Facebookgruppene, den er lettere, og folk tør å stille spørsmål om alle slags ting, terskelen er lavere for å stille spørsmål på ting man lurer på, og mange er behjelpelige med å svare veldig raskt. Det er kjekt å se :)
Snøhvit
Posts: 61
Joined: 31 Oct 2011 09:42

Re: Dumme sporsmal om mynter og sedler 11

Post by Snøhvit »

Godt sagt og mange gode poeng i det du skriver. Det er en identisk utvikling som har skjedd i metalldetektormiljøet. Hobbyen har eksplodert etter at facebookgruppen ble opprettet. Der har man også et forum som ikke så det komme...
Concorde
Posts: 4
Joined: 30 Dec 2013 20:29

Re: Dumme sporsmal om mynter og sedler 11

Post by Concorde »

Leser positive ting om at myntsamlerinteressen muligens er på stigende kurs.
Kan nevne et par ting som jeg har gjort de siste par årene. Jeg har noen små samlerpermer som jeg har gitt til mine unger, samt nevøer og nieser. Alle får en sølvmynt hver til jul og gebursdag som de putter i sine permer. Alle har nå 3-4 flotte sølvmynter i kvalitet 1+ og oppover. Dette er like mye stas for både guttene og jentene,som sier de bygger opp en liten sølvskatt etterhvert. Merker en gryende interesse da jeg får spørsmål om myntene og at de er interessert i dem.
Håper dette kan være et tips til andre med hensyn til rekruttering, samtidig som gebursdag og julegavekjøpene blir litt
enklere å foreta. :D

Mvh.
Concorde
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Dumme sporsmal om mynter og sedler 11

Post by svessien »

Myge wrote:
Her inne tror jeg muligens 30-40% av de som skriver her inne har fremstått med sitt eget navn. Noen har ikke gjort det, og det kan de ha flere gode grunner til. Anonymitet vil alltid skape noen utfordringer ved et forum, dermed kan man oppleve litt mer "rollercoaster emotions" på forumet her enn man gjør på Facebook.
Enig i at anonymitet kan skape utfordringer, men det er godt man kan være myntsamler på nett uten å måtte gi seg til kjenne også. Det er nok en del som tar forhåndsregler dersom man sitter på en fin samling hjemme.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”