2 kr sølv

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

2 kr sølv

Post by GYR »

Hei -
Har noen 2 kroner sølv jeg ønsker å selge, 1887-1917. Jeg har ikke kunnskap nok til å vurdere graderingen selv, har f.eks. to 1917 som ser ganske forskjellig ut. Generelt, er qxl greieste måten å selge de på?

Mynt nummer 1 har spor på revers(?) som kan se ut som at den har vært festet med papirstrimler ellerlignende i kryss. Har det vært vanlig? Hvilken kvalitet har denne? Forrige eier har vurdert den til 01, men det gjelder kanskje bare advers? Jeg har lagt den ut for salg på qxl (804268178)
Image
Image

Mynt nummer 2 har oksydert, så kona foreslo jeg skulle ta fram sølvpussen. Jeg gjør selvfølgelig ikke det:-). Hva vurderer dere den til?
Mørk mynt 1917
Mørk mynt 1917
_8GS5478.jpg (147.18 KiB) Viewed 2452 times
_8GS5480.jpg
_8GS5480.jpg (128.22 KiB) Viewed 2452 times
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: 2 kr sølv

Post by GYR »

Og hva med denne fra 1887? Hva kan jeg forvente meg av pris? Har handlerkatalogen for 2013, men har følelsen av at mange mynter går for mindre enn det som står der. Eller vurderer selgerne myntene for høyt, generelt?
0043_2 kr_1887_8GS4475.jpg
0043_2 kr_1887_8GS4475.jpg (67.89 KiB) Viewed 2444 times
0043_2 kr_1887_8GS4477.jpg
0043_2 kr_1887_8GS4477.jpg (67.3 KiB) Viewed 2444 times
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 2 kr sølv

Post by Myge »

2 kr 1887 i kv 1 kan gi den en pen slump penger. Rundt åttetusen vil jeg tippe i farten. Litt prikker i krona, samt antydninger til lårmusklatur på løva gjør det til en ok sak :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 2 kr sølv

Post by Olav K »

Handlerkatalogen er et uttrykk for hva en gruppe handlere mener en mynt i gitt kvalitet bør koste ved salg over disk. Det betyr at beløpet er høyere enn det han vil betale for å kjøpe tilsvarende mynt inn til eget lager. Mynthaandler vil kalkulere fortjeneste foruten påslag for egen husleie, strøm, lønn til ansatte m.m.m.
Handleren vil vite at en sliten mynt som her vist vil være tyngre å selge enn en i toppkvalitet. Han vil derfor også ta hensyn til at mynten kan bli liggende lenge på lager.
Går du til et auksjonshus, vil de enten legge ut mynten til kr. 1 og la markedet bestemme, eller legge den ut til et utrop som representerer en minstepris, men som er satt lavt nok til at salg blir sannsynlig. Av den salgsummen vil det bli beregnet en provisjon, både fra selger som kjøper. Går mynten for kr.100, betyr det at selger får f.eks 80, mens kjøper betaler f.eks.120. Noen auksjonshus (ingen norske mynthandlere såvidt jeg vet) vil ta seg betalt for fotografering og beskrivelse - uavhengig om salg finner sted eller ikke.
M.a.o. for de fleste mynter vil du aldri få den prisen som katalogen angir. Selv på QXL og E-bay påløper kostnader, og de som kjøper derfra håper vel på å finne mynter til priser godt under katalogpris, og mener vel det er riktig fordi de aldri vil få den garanti for ekthet og kvalitet du regner med å få fra en mynthandler/auksjonshus.
Unntaket vil være skjeldne mynter i toppkvalitet - her vil direkte salg mellom samlere kunne gi høyere pris enn katalog, hvis det klaffer mellom selger og mulige kjøpere. Det samme kan skje med toppobjekter på auksjon.
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: 2 kr sølv

Post by GYR »

Takk, Olav K og Myge. Det er vel kanskje bare å legge ut de nyere myntene på QXL, så får jeg vurdere hva jeg skal gjøre med de eldre. Har litt aversjoner mot å legge ut en mynt til 1 kr som kan gå for 8000, men jeg må vel stole på at folk følger med på auksjonene.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 2 kr sølv

Post by samler607 »

Hei Gyr, et par ting du må ta med i betraktning når denne 2 kr. 1887 skal ut for salg er at du er en selger som ikke har noen, karakterer enda på qxl.
Dette sier ikke noe om deg som selger, men det kan gjøre at du mister noen budgivere som føler seg usikre.

Ellers mener jeg et prisanslag på din 2 kr på over 8000kr, er en ganske høyt.
Jeg vil si at får du mellom 5-7 tusen så er du der prisen "ligger"

Men det er unntak, men akkurat nå kan du følge med på 2 kr 1887, som blir solgt av en kjent selger på qxl: http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 804082666/

Så kan du se hva denne går for.

Ellers nylig omsatt en 2 kr 1887 på ebay for ca 7700kr ( anslår kv. ca 1+ ) : http://www.ebay.com/itm/301061575741?ss ... 1423.l2649

Videre solgt nylig på qxl et par uker etter med profilering på tradera, finn, qxl ( generelt veldig aktiv profilering ) for over 12k. ( husker ikke helt hva slutt summen ble på qxl i skrivende stund, men den ble over 12k)

Men poenget er, hvor du markedsfører mynten har mye å si, samt hvem som selger den.

Så utifra dine karakterer å mynten i seg selv, så må du regne med en pris på mellom 5-7 tusen kroner.
Men igjen så kommer det helt ann på budgivere, men anslår 5-7 tusen og tar et veddemål med hvem som helt på dette!
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: 2 kr sølv

Post by GYR »

Takk for råd. Hadde tenkt litt i de baner selv, jeg avventer salget av blant annet den mynten (2 kr 1887).
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: 2 kr sølv

Post by GYR »

Men jeg må jo selge noe før jeg får karakterer.. :?
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 2 kr sølv

Post by samler607 »

Jeg ville nok ventet med salg av denne til du har opparbeidet deg en "karakterbok"
Men qxl er absolutt den beste markedsplassen til salg av norske årgangsmynt.
Og du fremstår som en meget seriøs selger på qxl og her på forumet med henvisninger til graderings spm på forumet.


Så legger du ut skal jeg gladelig by opp myntene dine litt for deg :)
Alt i alt, lykke til med videre salg, myntsamlerne i norge følger godt med på qxl så du oppnår nok en tilnærmet markedspris om det er norske årgangsmynt i "normal" kvalitet.


Absolutt må du selge noe for å få karakterer, gi samlere alternativer på betaling, f.eks. paypal, hente mynten osv. Så gir du utrykk for mer sikkerhet ved privat salg.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 2 kr sølv

Post by samler607 »

En ting som jeg glemte å si ang. sikkerhet ved privat salg er at qxl har noe som kan identifisere selger ved bank id, eller lignende, uten at det har den store betydningen for kjøper vil jeg si. For en hai er en hai, og bryr seg sjeldent om dette.
Men qxl.dk. har noe som heter trygg handel hvor qxl styrer beløpet gjennom handelen, som sikrer en trygg handel, tror også finn.no har dette.

Men ellers er ærlighet og gjensidig respekt en viktig del av handelen, og etter alt i alt, ser du ut som det utifra dine auksjoner og dine poster på forumet. ( kikkett gjennom dine auksjoner nå, og du har bra bilder, hvor du ikke trenger mer beskrivelse enn by etter bilder + at du henviser til graderings diskusjoner her på forumet )

Men du kunne ikke tenke deg å samle mynter selv?, ser jo ut som du har ett ganske godt utgangspunkt, sannsynligvis bedre enn de fleste.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 2 kr sølv

Post by Myge »

Hvordan bygge opp karakterbok på Qxl the easy way

1. Kjøp inn hundre frimerker.
2. Selg dem ett og ett til en krone, få en og samme kjøper til å kjøpe ett og ett med Kjøp Nå. Gjerne en kompis.
3. Få 100 positive tilbakemeldinger.

Sånn, nå stoler folk på deg.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 2 kr sølv

Post by vemod »

Merkene på den første 2-krona skyldes at dette var en "endemynt" i en stabel mynter, holdt sammen med to strikker. Og så må du fortelle kona at sølvpuss for myntsamlere = kryptonitt for Supermann.
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: 2 kr sølv

Post by GYR »

Hei igjen - Nå har jeg brukt en del tid på å gå gjennom samlingen til min kones familie, som ønsker den omsatt. Jeg ser mye av gleden i det, men blir nok å selge mye av den ut, dessverre. Skal vurdere det en gang til, men det blir da et nokså drygt økonomisk spørsmål..

Qxl og bankid har jeg ikke fått på plass, nettleseren låser seg når jeg prøver å registrere den. Men får vel fikset det. Paypal også. Qxl bør gjøre noe med innloggingen sin, som ikke er knirkefri. Og ja, finn har løsning for trygg handel, men ser ut som samlere mest bruker qxl, ikke sant?

Setter pris på vurderingen din av meg som seriøs, samler607! Takker for det!
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: 2 kr sølv

Post by GYR »

Aha, vemund, da falt en brikke på plass. Hvordan vurderes slike mynter?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 2 kr sølv

Post by bengt »

GYR wrote:Aha, vemund, da falt en brikke på plass. Hvordan vurderes slike mynter?
Det avhenger av kjøper. Noen liker ikke slike mynter og kjøper dem ikke, jeg personlig synes det er lite som er penere enn en toppkvalitetsmynt med flott patina og strikkmerker :-)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”