Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by GYR »

Kan noen hjelpe meg med denne? Det er mange nokså små merker på den, men den har vel ikke vært sirkulert. Det er vel ikke merker fra produksjon, men fra håndtering i forbindelse med lagring og frakt? Jeg har en ide om kvalitet, men vil gjerne høre hva dere sier. Gjerne gi en antydning om verdi.
image.jpg
image.jpg (485.96 KiB) Viewed 2593 times
image.jpg
image.jpg (489.03 KiB) Viewed 2593 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by Ask »

Jeg vil tro at mynten virker langt penere håndholt enn når den blir blåst opp på dataen. Ville gitt en 01.

Mvh. Ask
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by GYR »

Inntrykket mitt er at gullmyntene er litt "rundene i kantene" enn mynter av andre, hardere metaller. Gjelder det helt fra de preges?
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by kråkerøy »

Når jeg ser på bildene får jeg ikke noe i nærheten av 01 følelse.

1/1+ fra meg.

Morsomt med en sirkulert gullmynt. Mer historie i den enn de haugene av ubrukte gullmunter som finnes :D
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by GYR »

1/1+ var overraskende lavt. Kan du konkretisere, kråkerøy?
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by kråkerøy »

Jeg får inntrykk av at alle detaljer og flater er merkbart slitt.

Hele kongeporterettet har slitasje, krave og kjede rundt hals på kongen er slitt.

Jeg synes også Olavfiguren er såpass flat på mage at jeg strekker den såpass langt ned.
Øks og kors på brystet il Olavfiguren er også merkbart slitt.

Mulig jeg er litt streng, men det er mitt inntrykk ut i fra bildene.
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by GYR »

Ja, det er jo ut fra bildene du må vurdere den, kråkerø:-) Takker for vurderingen, som jeg fremdels synes er litt streng. Hva synes andre? Jeg har sett på de samme detaljene, og kom til 1+ før ditt forslag. Det er ikke enkelt, synes jeg, har sett gjennom en del bilder på nettet, og det er få som er klassifisert så svakt som 1/1+, så sammenligningsgrunnlaget mitt er ikke så godt. Denne er satt til god 1+: Image. Bildene har ganske høy oppløsning, kontrast og avslørende lyssetting på mitt bilde i forhold til dette, men jeg synes ikke forskjellen i slitasje er så stor? Så er vel kanskje spørsmålet om den siste mynten er vurdert for høyt..
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by Ask »

kråkerøy wrote:Jeg får inntrykk av at alle detaljer og flater er merkbart slitt.

Hele kongeporterettet har slitasje, krave og kjede rundt hals på kongen er slitt.

Jeg synes også Olavfiguren er såpass flat på mage at jeg strekker den såpass langt ned.
Øks og kors på brystet il Olavfiguren er også merkbart slitt.

Mulig jeg er litt streng, men det er mitt inntrykk ut i fra bildene.
Er det slitasje eller dårlig preg ? Jeg har inntrykk av at gullmyntene fra denne serien gjerne er litt svakt preget ?

Mvh. Ask
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by GYR »

Jeg er en novise i dette, men det er rart at andre detaljer ikke er slitt mer, slik som kantdetaljer, årstall, detaljer i hår osv. Det finnes små detaljer i bokstavene som ser ut som uregelmessigheter fra pregingen. Slitte stempler høres ganske plausibelt ut. Men de som har erfaring med slike mynter i hånda, har stor tyngde her. Jeg synes det er vanskelig å gjengi mynten på bilde. Hvordan fotograferer man myntglans? Forstørrelsen bildet gir, tatt med et Nikon D800 med 36 megapixler og 105 mm macro, blåser minimale riss opp til monsterriper, men glansen blir borte. I levende live er mynten blank og fin, myntglans mellom bokstaver og inn på de større flatene. På de største flatene er det noe nedmattet.

Når det gjelder sirkulasjon av disse myntene, er det vel neppe slik at folk har gått rundt med de i lomma? Når du sier historie, kråkerø, tenker du da på frakten til England og tilbake? Jeg har en liten mistanke om at det er noen som har sittet og holdt litt på denne mynten, sett på glansen i lyset og kjælt med den. Eller kanskje den bare har ristet rundt i en pose i en kasse..

Det ser ut til at jeg må ta den med til noen som har peiling, som kan se på den i hånda. Takk for kommentarer, Ask og Kråkerø!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by Olav K »

Prøv å ta bilder i dagslys (IKKE direkte sollys). Diffust lys vil ikke bite tak i hver minste forhøyning som direkte "bestråling"gjør.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by Ask »

GYR wrote:Jeg er en novise i dette, men det er rart at andre detaljer ikke er slitt mer, slik som kantdetaljer, årstall, detaljer i hår osv. Det finnes små detaljer i bokstavene som ser ut som uregelmessigheter fra pregingen. Slitte stempler høres ganske plausibelt ut. Men de som har erfaring med slike mynter i hånda, har stor tyngde her. Jeg synes det er vanskelig å gjengi mynten på bilde. Hvordan fotograferer man myntglans? Forstørrelsen bildet gir, tatt med et Nikon D800 med 36 megapixler og 105 mm macro, blåser minimale riss opp til monsterriper, men glansen blir borte. I levende live er mynten blank og fin, myntglans mellom bokstaver og inn på de større flatene. På de største flatene er det noe nedmattet.

Når det gjelder sirkulasjon av disse myntene, er det vel neppe slik at folk har gått rundt med de i lomma? Når du sier historie, kråkerø, tenker du da på frakten til England og tilbake? Jeg har en liten mistanke om at det er noen som har sittet og holdt litt på denne mynten, sett på glansen i lyset og kjælt med den. Eller kanskje den bare har ristet rundt i en pose i en kasse..

Det ser ut til at jeg må ta den med til noen som har peiling, som kan se på den i hånda. Takk for kommentarer, Ask og Kråkerø!
Fra land der gullmyntene var i daglig sirkulasjonen kjenner man til små mynteskeser der 5 eller 10 mynter ble klemt fast i en kanal ved hjelp av en fjærbelastet plate, selges på ebay av og til. Her er et eksempel : http://www.ebay.co.uk/itm/ANTIQUE-SOLID ... 110wt_1141

Siden de nordiske gullmyntene for det meste lå bak lås og slå var sikkert markedet for slikt tilbehør meget begrenset her, ihvertfall har jeg aldr sett en myntholder for 10 og 20 kroninger.

Men tilbake til den aktuelle tieren fra denne tråden; da jeg så bildene for første gang slo det meg at en kjære samlerkollega før deg kan ha pusset litt ? I en vedlikeholkdrådgiver fra de usalige 70 - åra leste jeg en gang : " Gullmynter som er blitt matte gnir vi kraftig med en myk ullfille- da skinner de som ny igjen "
Kanskje det er svaret; svakt preg + kraftig polering ?
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by GYR »

Hva ser man etter ift om mynten er pusset/polert?
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by Evil_Ed »

Får også inntrykk av at mynten er "polert" når jeg ser det siste bildet. Og virker som om denne er mer slitt en normalt for typen, kanskje god 1+?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by Myge »

Se etter striper som går samme vei på de glatte overflatene.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gradering av gullmynt 10 kr 1910

Post by Olav K »

Myge wrote:samme vei
Neida. Prøv selv - ta en litt møkkete mynt, 20,10 eller 5 kr av nyere dato, en fille og gni den mellom tommel og pekefinger, se om den er blitt ren nok, prøv litt mer, og enda en en gang...
tilsist vil du ha riper kompassrosa rundt
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”