12 Skilling 1720

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
RuneEriksen
Posts: 22
Joined: 06 May 2014 20:58

12 Skilling 1720

Post by RuneEriksen »

Jeg har ingen erfaring med gradering av mynter. Kan noen si noe om denne ?

http://www.nmf.nu/medlem/nmf-forum/gall ... 31_25.jpeg
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: 12 Skilling 1720

Post by PENGEBINGEN »

Meget bra mynt. Jeg vil si en (god) 1+ kvalitet.
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 12 Skilling 1720

Post by ramazotti »

Fin mynt,men veldig uenig med Pengebingen. Jevnt over slitte detaljer,og selv om den fremstår
som hel og fin(med riper) sier jeg 1/1+.
User avatar
Ragnvald E.
Posts: 553
Joined: 05 Jul 2010 21:47
Location: Averøy

Re: 12 Skilling 1720

Post by Ragnvald E. »

Jeg ser ingen slitasje i perlene i kronen over monogrammet på advers og rosettene på revers ser da rimelig bra ut, så 1+ bør den da i det minste holde...ikke så ofte å se slike perler på denne mynttypen som generelt sett er meget slitne...synd med de kraftige ripene på advers som trekker den ned prismessig. :)
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 12 Skilling 1720

Post by ramazotti »

Jeg legger ut et bilde i morgen av det jeg mener er en mynt i 1+,og kjøpt som 1+.
RuneEriksen
Posts: 22
Joined: 06 May 2014 20:58

Re: 12 Skilling 1720

Post by RuneEriksen »

Tusen takk for vurderingene så langt. Håper flere kan komme med sine vurderinger. Hvis man skulle selge en slik mynt, hva burde jeg be om?
steveg
Posts: 38
Joined: 20 Oct 2010 18:18

Re: 12 Skilling 1720

Post by steveg »

Med tanke på anm/riss 500-1000kr kanskje..
RuneEriksen
Posts: 22
Joined: 06 May 2014 20:58

Re: 12 Skilling 1720

Post by RuneEriksen »

Sjekket hos Numisma i Oslo og der hadde de flere 12 skillinger som var priset mye høyere. Ligger på nett også, den 1721 er i dårligere preg en min syntes jeg, men uten anmerkningene. Hva mener dere?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 12 Skilling 1720

Post by Olav K »

Den prisen Numisma (og andre mynthandlere) vil ta for en de selger, vil være høyere enn det de betaler deg. De skal ha dekket husleie, lønn til ansatte, forsikringer, rentetap m.m. + en fortjeneste. Jeg vet ikke om det er en stormende etterspørsel etter 12-skillinger som denne, men det at Numisma har flere på lager tyder på at de ikke ryker ut den dagen de kommer inn. Da vil de i tillegg beregne en "risikopremie" - for å ta høyde for at de en dag må la mynten gå på "tilbud". I min noen år gamle Sieg-katalog synes det ikke å være forskjell på årgangene for denne 12-skillingen, men det kan være at mynthandlerne har registrert forskjeller som gjør at årgangene prises forskjellig. Din mynt er et sted mellom 1 og 1+ (slik jeg leser innlegg ovenfor) men har i tillegg en stygg ripe og et kanthakk/ripe (testkutt?) som trekker ned.
Selger du selv gjennom f.eks. qxl, løper du en risiko: du har ingen garanti for at din mynt får et bud som kan matche salgsprisen hos mynthandler, kjøper kan lure deg osv. De som byr har jo ingen garanti for at bildet ditt ikke er retusjert, så har de valget mellom å betale kr.x til Numisma eller kr.x til deg, vil de velge Numisma, som er bundet av kjøpslov og forbrukerkjøpslov mht til garanti for kvalitet, angrerett osv. Går du til et auksjonshus som må også innestå for varens kvalitet ved salg, vil du måtte betale provisjon av salgsum (som også kjøper må) - og du har ingen garanti for at mynten oppnår katalogverdi ved salg.
Jeg har fulgt (og referert fra) auksjoner i en del år nå, og tendensen er klar: etterspørselen retter seg mot høykvalitetsmynter - alt svakere enn god 1+ er tungt å selge, medmindre det er en sjelden mynt. Din mynt er ikke sjelden, den er ikke en god 1+ og har kjøpelyter (riper) i tillegg.
Sorry.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: 12 Skilling 1720

Post by hertervig »

Jeg kan ikke se at denne mynten er slitt så godt som overhodet. Jevnt over velpreget er den også. For meg holder den 01. Men som nevnt, den kraftige ripen samt (innklippet) trekker ned, hvor mye er litt individuelt, noen misliker det sterkt mens andre lever lettere med det. Hvis du på bildene klarer å få frem den knudrete overflaten på bokstavene litt bedre så vil nok kvalitetsvurderingen stige litt/endel.

Hvis Ramazottis eksemplar er 1+, så blir jeg forundret om den er mindre slitt enn trådstarters eksemplar. På den annen side så liker jeg jo å bli forundret fra tid til annen.
RuneEriksen
Posts: 22
Joined: 06 May 2014 20:58

Re: 12 Skilling 1720

Post by RuneEriksen »

Er det rart jeg blir forvirret :-) her går det fra 1 til 01. Altså fra Sieg anslag kr 1.500 til kr 4.000.
Dette er ikke lett for en amatør som meg :-)
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: 12 Skilling 1720

Post by hertervig »

Hvis du kunne klare å ta et skarpt nærbilde av bokstavene o og r i "adiutor" samt perlene i krona ut mot kanten av mynten så tror jeg mye er gjort. Da vil nok vurderingene bli mer sammenfallende. (trur eg)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 12 Skilling 1720

Post by Olav K »

Nei, det er ikke rart du er forvirret! Gradering er subjektivt - eller på mer folkelig norsk: synsing. Dog kvalifisert synsing. Jeg tror likevel jeg har tilgode å se total enighet på forumet om gradering, annet enn for nyere årgangsmynt. Her har du fått forslag fra 1 til 01. all erfaring sier da at du vil havne i den store sekken 1+.
Gir da Sieg en fasit? Nei, Sieg er en gjetning over forventet mynthandler-salgspris basert på resultater fra et utvalg auksjoner, og slitasjegraden (graderingen) er bare ett element i verdsettelsen av en mynt. Sieg sier intet om hva riper betyr, naturlig nok - noen riper er styggere enn andre. Toning/patinering er ikke med - men kan bety meget for pris. "Eye appeal" er ofte angitt som en faktor, aldeles udefinerbar - kan oversettes med myntens "trynefaktor".
Siden jeg har kjøpt, og eier MEMs årbok over hammerslag på auksjoner over norsk mynt 2011/12, har jeg en sitatrett som ikke forplikter meg til å betale provisjon til MEM, eller bli politianmeldt av ham. Her kan jeg lese auksjonsresultater for 12-skillingene til Frederik IV. De varierer, fra kr. 250 til 4.624, for 1+varianter er spennet smalere - fra 963 til 2700. Om forkortelsen "VK" tilsvarer VF= 1 +, øker høyeste pris til 4.624. Og - MEM har av naturlige grunner ingen spalte for "eye appeal".
Kort sagt, variasjonene er store innefor én konserveringgrad, og vi er jo slett ikke sikre på at handleren vil plassere mynten din i 1+ kategorien (også har vi i fradrag - ripene).
Det jeg prøver å si er at hverken Sieg eller andre kataloger gir mer enn en løs indikasjon på mulig pris fra handler for et perfekt eksemplar innen hver graderingskategori. Katalogene sier ikke hva du får for din mynt. Hvorfor du normalt får godt under "listepris" er beskrevet ovenfor.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: 12 Skilling 1720

Post by samler607 »

Jeg syntes mynten er flott, og uvanlig flott krone for typen, så god 1+ ( med anm ) ville jeg satt.
RuneEriksen
Posts: 22
Joined: 06 May 2014 20:58

Re: 12 Skilling 1720

Post by RuneEriksen »

hertervig wrote:Hvis du kunne klare å ta et skarpt nærbilde av bokstavene o og r i "adiutor" samt perlene i krona ut mot kanten av mynten så tror jeg mye er gjort. Da vil nok vurderingene bli mer sammenfallende. (trur eg)
Image

Image
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”