Gullmynter fra Gulltransporten

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
Frøya
Posts: 3
Joined: 15 May 2014 21:21

Gullmynter fra Gulltransporten

Post by Frøya »

Jeg kjøpte noen mynter fra Gulltransporten da de ble frigitt for salg, ettersom nære slektninger var med under bergingen av disse da Tyskerne okkuperte Norge. De deltok med båten "Alfhilda" fra Frøya, å jeg husker vi brente restene av henne på et sankthansbål da jeg var barn. Har ingen erfaring med slike kjøp fra før, å nå lurer jeg på hva dere synest om dem, og hvilken verdi de kan ha i dag. Det gjelder 20 Kroner fra 1876, og 10 Kroner fra 1883. Har bare Oscar-siden av 20 Kr., men har mulighet for å få lagt den inn om ønskelig.
20 KRONOR 1876
20 KRONOR 1876
{1133FD29-19BD-495A-83D4-CCA0E2AEEDF8}-030 (640x480).jpg (216.37 KiB) Viewed 3254 times
10 KRONOR 1883
10 KRONOR 1883
{5A9CB3CC-FADF-4295-AE41-2D506B4421D1}-031 (640x480).jpg (171.18 KiB) Viewed 3254 times
10 KRONOR 1883
10 KRONOR 1883
1104 (640x480).jpg (199.13 KiB) Viewed 3254 times
Frøya
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by Olav K »

Det ser ut til at disse er svenske, hvilket betyr at prisen er noe over gangbar gullpris. Nå står det 1885 på en av dem, og er det en 20-krone er den relativt skjelden. 10-kronene vet jeg lite om. Om det kan dokumeteres a mytene faktisk var en del av gullstransporten kan det gi en merverdi. Men dette lukter Samlerhuset og da er jeg ikke sikker på hvor mange ganger de har solgt gullmynter som del av gullstransporten. De har notorisk kjøpt en del av de transporterte myntene, men om alle de senere har solgt de fact er det - tør jeg ikke si. Men gullverdien har du.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by Ask »

Begge myntene du har er svært alminnelige årganger. Prisen som Olav K så litt over spot. 20 kronor 1885 er dyrere, selv om den ikke er så sjelden at det gjør noe. Blant svenske 10 kr er det ingen rariteter. Uansett, pene historiske gullmynter.

Mvh. Ask
Frøya
Posts: 3
Joined: 15 May 2014 21:21

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by Frøya »

Takker for svar. Når jeg søker på nett, er disse registrert som Norske gullmynter. Nå er de jo Unions-mynter, så hva regnes de som da? Litt forvirrende. Det er 10 Kr. som er fra 1883-5. Greier ikke helt å tyde den, men har ikke funnet noe innfo om noen av årstallene.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by Olav K »

Myntene var gangbare i hele Skandinavia, skandinavisk myntunion. Likevel er det forskjell på svenske og norske mynter. Lettest ser du at svenske heter "kronor", mens norske heter "kroner". På de svenske er kongen "Sveriges och Norges konung", mens han på de norske er han "Norges og Sveriges konge". Svenskene produserte langt flere mynter enn oss, som gjør våre "skjeldnere". Når Samlerhuset i sin tid (eller ennå?) solgte uniontidsmynter til sakesløse samlere var de ikke spesielt flinke til å påvise at det fra et samlersynspunkt er stor forskjell på norsk og svensk mynt, selvom de i samtiden var like meget verdt.
Frøya
Posts: 3
Joined: 15 May 2014 21:21

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by Frøya »

Takk igjen! Ble nok litt klokere, og føler meg litt små-lurt, for de kommer fra samlerhuset... :/
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by jornkris »

Samlerhuset er et useriøst postordreselskap som selger mynter.

De har i åresvis solgt "siste parti fra gulltransporten" og og mange ganger har mynter "endelig blitt frigitt for salg".
Myntene er lett tilgjengelige mynter de har kjøpt på auksjoner og hos mynthandlere uten at man kan være sikker på at de er fra gulltransporten.

Når TV2 hjelper deg hadde et program om dem håpet jeg de skulle gå mer inn på markedsføringen, men de gikk bare inn på de forferdelige blodprisene.

Og å fremstille svenske mynter som norske har de gjort mange ganger.


[youtube]o7o-GKisnZw[/youtube]
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by jornkris »

Med litt småplukk i feltene ser myntene ut som kvalitet 01 for meg.
porcellumripam
Posts: 3
Joined: 25 Aug 2020 23:34

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by porcellumripam »

Hei!

Vet ikke om det er dårlig kutyme på dette forumet å vekke til live eldgamle tråder, men tenkte det kanskje var greit å samle heller enn å lage en ny tråd.

Har mottatt fra samlerhuset en 1875 20 kronor som de garanterer skriftlig er fra selve gulltransporten i 1940, altså ikke av den delen av gullreserven som var sendt til utlandet på forhånd.

Prisen for denne er satt til den nette sum av 9.900.

Litt om min bakgrunn for kjøpet: Jeg har i år begynt å investere i gull og sølv på grunn av den enorme pengetrykkingen som foregår, vet ikke om det var derfor googlereklamen til samlerhuset traff meg. :)

Så jeg er vel informert om at samlerhuset har som forretningsmodell å ta meravkastning ved å være veldig flinke på pakettering og markedsføring, og dette har jeg egentlig ikke noen problemer med i det hele tatt, jeg kjøper denne mynten med helt åpne øyne om dette.

Men jeg lurer litt på om det går a å kvantifisere "hvor mye overpris" jeg evt betaler her ift andre mynter som er på markedet?

Det nærmeste jeg har funnet er denne i USA, men jeg aner ikke om 1875 er mer verd enn 1899

https://www.ebay.com/itm/1899-EB-GOLD-S ... SwRRxfCNvq


Kan også si at jeg har enorm historieinteresse og syntes historien om gulltransporten var utrolig spennende å lese om når jeg var yngre, og for meg vil det å eie en sånn mynt være noe konkret jeg kan bruke for å fortelle mine barn om både unionstiden og andre verdenskrig. Så dette spiller inn i bildet.

Skal jeg beholde eller returnere? :)

Image
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by jornkris »

Det er overhodet ikke vanskelig å finne mynter fra gulltransporten til såvidt over spot, det er bare å følge med på auksjoner og så dukker de opp med jevne mellomrom. F.eks solgte Numisma mynthandel noen på www.auction.no for noen uker siden, og www.skanfil.no legger ut en ny auksjon på fredag, kanskje kommer det der. Mange andre auksjonsfirmaer også, det er bare et spørsmål om å følge med.

En tommelfingerregel med samlerhuset er at det meste de selger kan kjøpes til 1/3 av prisen andre steder, de er verdens dyreste mynthandel. Send det rett tilbake!
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by jornkris »

Bare å by, prisen vil havne langt under det samlerhuset tar:
https://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/2215047
https://www.skanfil.no/LotDetail?l=LOT/2215021
porcellumripam
Posts: 3
Joined: 25 Aug 2020 23:34

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by porcellumripam »

Tja, ser jo ut som om prisene sklir fort oppover der og. :)

Men takk for tipset, skal følge utviklingen der fremover mot fristen for å sende tilbake!
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by mynt01 »

Bare se forskjell på Svensk og Norsk.
porcellumripam
Posts: 3
Joined: 25 Aug 2020 23:34

Re: Gullmynter fra Gulltransporten

Post by porcellumripam »

Endte opp med å sende tilbake til Samlerhuset, takk for input på denne tråden!
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”