10øre 1942 london

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: 10øre 1942 London

Post by sundfar »

Dette har vært diskutert før i denne tråden, men jeg tar det opp med en ny innfallsvinkel:

Jeg kjøpte i 2011 et Londonsett på Skanfil-auksjon. Myntene var i grei 0/01 uten flekker, bortsett fra en ørliten flekkantydning på 10-øren. Jeg har originalbildene fra auksjonen.
Nå to år senere har 10-øren fått svært skjemmende flekker på begge sider. Myntene ble satt i Hartberger med en gang jeg kjøpte dem, så hva har skjedd?
10-øren har altså klart seg i 59 år uten flekker før den kom til meg, men dette har altså forandret seg på to år i min eie. Er det oppbevaringsmetoden det er noe i veien med? Jeg har ansett Hartberger for å være en meget trygg og anbefalt oppbevaringsform. 50-øren og 25-øren jeg kjøpte samtidig, viser derimot ingen tegn på forandring.

Og er det ingen måte å fjerne flekkene på uten å ødelegge mynten, jeg blir ikke helt beroliget av rådene som er gitt tidligere i tråden. Ja, jeg vet man ikke skal rense mynter, men for meg gir det liten glede å eie mynter som ikke er pene.
Tips og råd mottas med takk.
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: 10øre 1942 london

Post by losset »

Bilde kunne vært kjekt? Hvordan oppbevarer du myntene? Anbefaler jevn temperatur og ikke utsatt for fukt og høye temperatur.

Trist når det blir slik, bruker en del penger på dette så ikke gøy at dette skjer. Mine Londonmynter har vært stabile og ikke endret seg noe.

" eiermerker" (fingeravtrykk) og fett kan hende at slike ting skjer, men har i grunn aldri opplevd at dette skjer?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 10øre 1942 london

Post by Myge »

Har du et objektnummer, så kan jeg i alle fall linke til rett objekt for deg her, så har vi noen bilder?
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: 10øre 1942 london

Post by sundfar »

london2.jpg
london2.jpg (89.67 KiB) Viewed 477 times
Jeg vedlegger originalbildet fra auksjonen. Jeg får derimot ikke tatt gode nok bilder av dagens tilstand.
Men jeg har nå tatt mynten ut av HB, dyppet den i vann/spritblanding og deretter vasket den med såpevann og rennende vann. Det ser faktisk ut til at det hjalp!
Har satt mynten tilbake i ny HB. Kommer til å følge nøye med.

Jeg er forsiktig med myntene mine, de oppbevares i romtemperatur med normale svingninger. Sitter med mistanke om at det kan ha vært ørlite fuktighet inne i Hartbergeren.
Som sagt, bildet er to år gammelt.
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”