10øre 1942 london

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Mynt&seddel
Posts: 155
Joined: 20 Dec 2008 19:09

Re: 10øre 1942 london

Post by Mynt&seddel »

Hva skjedde med london mynten som skulle renses? Fikk du et bra resultat og hva gjorde du evt?

Når man snakker om "dipping" av sølvmynter f.eks hva menes med det? Hva slags rensemiddel er det man bruker? Sølvrens av noe slag?

Hva vil du anbefale på en londonmynt kvist?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 10øre 1942 london

Post by Kjetil Kvist »

Londonmynter: Flekkene er der for å bli. Du kan bruke aceton til å fjerne fett og fingermerker, men det som er igjen blir der.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: 10øre 1942 london

Post by SaccoMan »

Jeg har også en Londonmynt med fingermerke som irriterer meg hver gang jeg ser på mynten.

Hva slags fremgangsmåte anbefaler du ved bruk av aceton Kjetil? Må vel nødvendigvis legge den i noe som tåler acetonen vil jeg tro. Sikkert ikke anbefalt å stikke fingrene nedi for å fiske opp mynten heller. Pinsett med gummi/plast tupp blir vel også feil.

Kort sagt...har du en punktliste som kan følges for å gjøre dette på en riktig måte for både mynt og fingertupper? :D
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: 10øre 1942 london

Post by Spicyspecie »

Jeg har noen forgylte mynter. Noen som vet om dette lar seg fjerne - evnt hvordan?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 10øre 1942 london

Post by Kjetil Kvist »

Jeg anbefaler å legge mynten et glass og så fylle opp med aceton. Sett glasset på et sted med god ventilasjon. Innimellom tar du å snurrer på glasset så det blir litt skvulp i glasset. Du kan plukke opp mynten med fingrene, men husk å vaske hendene med en gang. Bare la mynten ligge en god stund.

Du kan også bruke en bomullsdott og fukte den med aceton. Ikke gni på mynten, men dra lett over den. Ikke bruk Q-tip med plastpinne, men du kan bruke dem med trepinne. Evt. kan du feste litt bomull på en tannpirker.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Mynt&seddel
Posts: 155
Joined: 20 Dec 2008 19:09

Re: 10øre 1942 london

Post by Mynt&seddel »

Så du for ikke fjernet oksyderingslaget på london mynter ved å dippe de i sitronsyre eller lignende?
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: 10øre 1942 london

Post by Spicyspecie »

Kjetil Kvist wrote:Jeg anbefaler å legge mynten et glass og så fylle opp med aceton. Sett glasset på et sted med god ventilasjon. Innimellom tar du å snurrer på glasset så det blir litt skvulp i glasset. Du kan plukke opp mynten med fingrene, men husk å vaske hendene med en gang. Bare la mynten ligge en god stund.

Du kan også bruke en bomullsdott og fukte den med aceton. Ikke gni på mynten, men dra lett over den. Ikke bruk Q-tip med plastpinne, men du kan bruke dem med trepinne. Evt. kan du feste litt bomull på en tannpirker.

Var nede på fargerike malerbutikk nå, og de fikk bakoversveis når jeg så hva jeg hadde tenkt å gjøre. Er dette prøvd ut Kjetil? :P
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 10øre 1942 london

Post by ZZzzz »

Hva med på prøve først på engelske mynter av samme legering?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 10øre 1942 london

Post by Kjetil Kvist »

@Spicyspecie: Ja, jeg har dyppet for eksempel Buffalo-nickels i aceton. Det er ganske vanlig for å få fjernet PVC-belegg.

@Mynt&seddel: Sitronsaft er uhyre sterkt og man risikere å faktisk korrodere mynten. Sitonsaft tar enkelt gammel patina på antikke mynter, noe for eksempel aceton ikke gjør.

Ved bruk av aceton: Ikke stå på kjøkkenet. Stå i friluft.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: 10øre 1942 london

Post by SaccoMan »

Stakkars Kjetil, du blir bombardert med spørsmål :D

Dette spørsmålet er muligens årets dummeste men jeg fyrer løs allikevel. Med sitronsaft, mener du da disse gule flaskene med grønn kork som kjøpes på kolonialen? Jeg har en sølvmynt som antageligvis har vært dyppet. Den er grå og kjedelig men ellers er den i nokså god kvalitet. Kan man bruke sitronsaft i slike tilfeller eller er salmiakk evnt. aceton og foretrekke?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 10øre 1942 london

Post by Kjetil Kvist »

På sølv kan du bruke sitronsaft. Jeg anbefaler ikke sitronsaft lenger til noe bruk, om du ikke skal fjerne et par tusen år gammel funnpatina. (Ja, det er så enkelt som gule plastflasker, eller grønne glassflasker som du får i butikke. De finnes stort sett i te-hyllene).

Du kan også bruke salmiakk, det fjerner en del smuss og vil nok gjøre mynten mer tiltalende. (OBS. Salmiakk må ikke brukes på kobber, kobber-nikke, nikkel-messing eller tambak, eller noe annet uedelt metall).

Og du kan bruke natron. Det er et gammel samlertriks. Da legger du mynten på aluminiumsfolie i en skål, drysser litt natron på og heller på med kokende vann. Problemet med det er at myntene blir veldig hvite, og selv om de ikke mister myntglansen, så vil de se litt i overkant pusset ut.

Det som skjer med mynter som dyppes for ofte er at de får en mattere og livløs overflate. Det skyldes endringer i overflaten, og det er noe man ikke kan rette opp. Det kan hende at det beste er at de blir tatt vare på som de er.

NB: Før dere setter igang prøv sakene på noe verdiløst skrot først.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Mynt&seddel
Posts: 155
Joined: 20 Dec 2008 19:09

Re: 10øre 1942 london

Post by Mynt&seddel »

Enda et dumt spørsmål, hva slags oppløsning er det du bruker med sitronsaft fra gulplastflaske, et par dråper i et glass med vann?

Saccoman, har du prøvd ut dyppingen? Hva med deg som prøvde aceton?
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: 10øre 1942 london

Post by SaccoMan »

Mynt&seddel wrote:Saccoman, har du prøvd ut dyppingen? Hva med deg som prøvde aceton?
Nei jeg har ikke hatt tid til det i kveld. Skal gjøre ett forsøk med salmiakk på den mynten som har blitt grå i løpet av helgen. Gir selvsagt tilbakemelding når eksprimentet er utført :D

Kjetil - Er det ren ublandet rengjøringssalmiakk du mener kan brukes?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 10øre 1942 london

Post by Kjetil Kvist »

@SaccoMan: Ja, jeg bruker den helt vanlige utgaven. En liten klunk i en skål med vann pleier å holde i massevis. (Skikkelig skitne mynter dyppes i ublandet salmiakk, men bare for en kort stund.)

@Mynt&seddel: Sitronsaft bruker jeg ublandet, men det er sjeldent jeg bruker sitronsaft nå.

Husk å gå forsiktig fram nå da. Følg med på mynten under hele prosessen. Stå klar med et glass rent vann. Dersom dere synes det har gått langt nok, så må dere bare dyppe mynten i det rene vannet for å avslutte prosessen. La den lufttørke etterpå.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: 10øre 1942 london

Post by Spicyspecie »

Brukte en verdiløs sølvmynt som var forgylt. Ingen resultat med aceton der. Kanskje det har noe med forgylningen å gjøre? Leste noe om kongevann som vist nok skal løse opp gull men ikke sølv?
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”