4 mark 1680

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 4 mark 1680

Post by Olav K »

ZZzzz wrote:Kan du forklare litt mer nøye
Jeg sa meg enig med Ramazotti i at det var en svak 1+, og det står jeg ved med henvisning til: "dyp slitasje på...detaljer.."(Handlerkatalogen) og "..lett sees å ha vært i sirkulasjon.." og "uten vesentlig slitasje" (Norges Mynter). Så kan man mene at "dyp slitasje" og (ikke)"vesentlig slitasje" er eksakte kriterier, jeg har problemer med det, for meg er dette subjektive kriterier.
Om nå ekspertisen skulle komme til at slitasjen her er så dyp eller så vesentlig at mynten havner i 1-blank sekken har jeg ingen problemer med det.
Når jeg her unntaksvis mente noe om gradering har det sammenheng med trådstarters utgangspunkt, han ønsket en sammenligning med tre andre mynter, og det aner meg at han kanskje synes han har betalt for meget for sin mynt/eller motsatt - burde kunne få mer?
Derfor synes jeg det var viktig å peke på at variasjonene innenfor det som kvalifiserer til 1+ synes å være ganske store, og enda viktigere - at det er andre kriterier enn konserveringsgraden alene som påvirker myntens verdi i handel og vandel.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 4 mark 1680

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:
ZZzzz wrote:Kan du forklare litt mer nøye
Jeg sa meg enig med Ramazotti i at det var en svak 1+, og det står jeg ved med henvisning til: "dyp slitasje på...detaljer.."(Handlerkatalogen) og "..lett sees å ha vært i sirkulasjon.." og "uten vesentlig slitasje" (Norges Mynter). Så kan man mene at "dyp slitasje" og (ikke)"vesentlig slitasje" er eksakte kriterier, jeg har problemer med det, for meg er dette subjektive kriterier.
Om nå ekspertisen skulle komme til at slitasjen her er så dyp eller så vesentlig at mynten havner i 1-blank sekken har jeg ingen problemer med det.
Når jeg her unntaksvis mente noe om gradering har det sammenheng med trådstarters utgangspunkt, han ønsket en sammenligning med tre andre mynter, og det aner meg at han kanskje synes han har betalt for meget for sin mynt/eller motsatt - burde kunne få mer?
Derfor synes jeg det var viktig å peke på at variasjonene innenfor det som kvalifiserer til 1+ synes å være ganske store, og enda viktigere - at det er andre kriterier enn konserveringsgraden alene som påvirker myntens verdi i handel og vandel.
Vet du hva Olav K, du har ikke skjønt noe som helst og kan åpenbart ingenting om kvalitetsvurdering. Kanskje det er på tide at du slutter å late som at du er så klok.

Ramazotti, rega65 og vemod viser alle kunnskaper og forståelse om hva som danner grunnlaget for kvalitetsvurderingen. Med det du skriver i innlegget over, vet du ikke engang hva du er enig i.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 4 mark 1680

Post by Kjetil Kvist »

Helt grei 1+.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: 4 mark 1680

Post by AMO Berg »

Jeg støtter også 1+ på denne.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: 4 mark 1680

Post by peroenge »

I mine øyne en svak 1+. Flathet nær rand kl 6 og en del merker i blankett gjør at den bør prises som en svak 1+. Denne mynten var neppe et prakteksemplar som nyslått heller.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”