CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by rega65 »

Du samler hovedsakelig årgangsmynt Gard,men hvilket inntrykk har du av de er på eldre mynter(danske-tiden)
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by trygghandel »

Har observert prisene i utlandet på slabbede mynter i fra Danske tiden. Jeg hadde uten tvil slabbet hver eneste mynt om jeg samlet innenfor perioden.

Ser og at på skillinger og specidalere så treffer de bra.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by svessien »

trygghandel wrote:Jeg kan ta det opp, men for min del er det ikke et tema da jeg har skaffet meg en særdeles god avtale. Jeg sender mine og mynthusets mynter fult forsikret, ut i fra den summen jeg velger, de er forsikret begge veier, og mens de er hos NGC. Frakten betaler jeg lite for, og har ingen arbeid med toll i noen av landene. Oftest plukkes de opp hos meg en dag, og leveres innen 3 dager i USA.

Alt dette er tilrettelagt med samarbeid med et av de største selskapene i verden :)

Jeg skal blant annet sende inn noen sjeldne Amerikanske gullmynter nå, S myntmerke til slabbing, gleder meg som en unge :)
Det hørtes lurt ut. Jeg regner med dette er en bedriftsavtale med et av de store selskapene, som FedEx eller TNT, e.l. Er det slik at du sender for kommisjon gjennom mynthandelen, slik at man kan levere til slabbing hos deg for et mellomlegg?
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Heb »

Re:
"Jeg har de siste årene sendt alt av mynt til USA, og da til NGC. Dette har fått meg til å få en god forståelse for hvordan de jobber. Skal også ha en konferansesamtale med NGC i neste uke hvor vi skal diskutere veien videre for gradering av Norsk mynt. NGC er et uhildet selskap, de driver ikke med salg av mynter, det skaper tillitt for min del."

Hei trygghandel
Synes dette er en interessant tråd. Jeg samler mynter i toppkvalitet og har som du vel også vet en god del slabbede mynter som jeg også kommer til å la forbli slabbede. Er ikke alltid enig i angitt MS-grad på slabben og har pr i dag eksempelvis en MS65-mynt som jeg egentlig er litt misfornøyd med og flere MS64-mynter som jeg synes er veldig bra. Har også sett din 1 kr 1888 i MS63 solgt som kv0 på OMG som jeg selv er villig til å akseptere som kv0 om enn ikke akkurat i øvre del av kv0-sjiktet.
Ergo kan det altså variere litt fra slab til slab hva jeg egentlig menerer om MS63, 64 og 65, men jeg kommer uansett aldri til å kjøpe en mynt i MS65 eller 64 hvis jeg ikke liker den selv eller aksepterer den som kv0. Da stoler jeg heller på min egen kvalitetsoppfatning.

Det som jeg egentlig savner litt i forbindelse med slabbing av mynter er litt sporbarhet mht angitt MS-grad. Mynten det gjelder er jo vurdert av opptil flere personer, og man har kommet frem til en viss MS-grad for mynten. Samlerhuset utsteder eksempelvis "Ektehetsbevis" for mynter de selger. Det jeg hadde ønsket meg av NGC, PCGS og andre var et slags "Kvalitets-sertifikat" for den slabbede mynten som sier noe om hvorfor mynten har fått sin aktuelle MS-grad. Hvilke forhold er egentlig vurdert, og hva er det eksempelvis som gjør at din 1 kr 1888 "bare" holder MS63 og ikke 64 eller 65. Dette kunne ihvertfall vært gjort på "dyre" mynter, og vurderingen må jo uansett allerede være gjort av NGC selv om de foreløpig altså holder disse detaljene for seg selv. Kunne også vært interessant å vite om foretatte vurderinger på noen måte arkiveres hos NGC.
Kanskje noe å ta opp hvis du først skal snakke med NGC om myntslabbing? Jeg hadde personlig vært villig til å betale noe mer for slabbingen av en mynt hvis det også fulgte med et slikt sertifikat, og det hadde straks også blitt mer interessant å slabbe myntene mine.

Mvh Heb
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by Trond i California »

Takk for god diskusjon I denne traaden. Det var laererikt og interessant.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by ramazotti »

Nå har jo jeg solgt slabbed mynt til trygghandel. Det var nok mest fordi den lå pakket i hardplast fra NGC ,merket MS 65.

Selve mynten var elendigheten selv,men det er mulig plasten var uten slitasje ?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: CAC - Profesjonell verifikasjon av slabbede mynter i USA

Post by mynt01 »

ramazotti wrote:Nå har jo jeg solgt slabbed mynt til trygghandel. Det var nok mest fordi den lå pakket i hardplast fra NGC ,merket MS 65.

Selve mynten var elendigheten selv,men det er mulig plasten var uten slitasje ?
Hvilken kvalitet holdt denne da? Var det noe galt med den?
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”