Skadet mynt

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
MortenMynt
Posts: 51
Joined: 18 Dec 2014 12:04

Skadet mynt

Post by MortenMynt »

Et trist syn når noen skader mynter som ellers kunne tatt opp plass i samlinger. Men har den lenger noen verdi?
Attachments
IMAG0665_1.jpg
IMAG0665_1.jpg (314.2 KiB) Viewed 1514 times
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Skadet mynt

Post by hertervig »

For ganske mange så har den ikke lenger det. De ser ingen glede i mynten lenger, og vil kanskje ikke engang gi sølvverdien for den. For andre så kan det fortsatt være igjen en restverdi, og de kan kanskje være villige til å gi en 20,- til 30,- kroner for den, neppe noe særlig mer. (Gitt at det faktisk er en tolvskilling, og ikke tjuefire, i så fall kan du doble.)
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Skadet mynt

Post by ramazotti »

Det er mange ,faktisk, som gjerne legger en perforert mynt i samlingen.
Selv om mynten er ødelagt, er det bedre med et hull i mynten,enn et hull i samlingen.

Verdien ligger ofte på ca. 1/4 av hva en tilsvarende mynt uten hull hadde spist av lommeboka, og
noen ganger passer det slik at ødelagte mynter kan få tette tomrom man ellers ikke har råd til.

Jeg har selv hatt mynter med både hull og brosjespor, og etterhvert som jeg har funnet bedre eksemplarer har
jeg solgt unna, sågar noen ganger med gevinst.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Skadet mynt

Post by hertervig »

Der ser man. Jeg tilhører nok den kategorien samlere som heller vil ha et hull i samlingen enn et hull i mynten. En hel fjerdedel? Javel, når du sier det, så stemmer det vel. Mener du da uansett verdi og kvalitet? Er noen villige til å gi 2.500 kroner for en Oskarspecie i kv. litt god 1+ med et tilsvarende hull? Eller, fri og bevare, en OII - krone i kv. 0? Bare tanken på å åpne albumet, og så lyser noe sånt imot meg - jeg hadde vel omtrent vært villig til å betale for å få slippe.

Men vi er forskjellige - og takk for det.
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Skadet mynt

Post by ramazotti »

Jeg mener nok skillingsperioden, før 1874. Haakon`s kobbernikkel fra 20-tallet og nyere er ganske så verdiløst om de er manipulert,
uansett vanskelighetsgrad.
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: Skadet mynt

Post by supersamler »

Tja, heller en 1 skilling 1834 med hull enn ingen 1 skilling 1834 i det hele tatt.
Jeg syntes det er merkelig hvor markant prisen går ned ved skavanker som f.eks. et hull i randen (som jo er veldig vanlig på minne 2 kronene blant annet)
Forstår at de faller i pris men syntes prisfallet er merkelig høyt.
En mynt som er fullstendig loddet ihjel kan jeg delvis forstå at får 1/20 av prisen, men det er mange mynter med kvalitetsanmerkninger som ikke er særlig fremtredende men allikevel selges for en brøkdel av et tilsvarende normaleksemplar.
Og når det dukker opp virkelige sjeldenheter i ræva kvalitet syntes jeg det er utrolig rart at de ikke går høyere.
Et eksempel jeg kommer på nå er 1/2 specie 1779. Den var kjent i 2 eksemplarer i privat eie.
Og O.M. hadde et eksemplar som gikk for utrop i 2010(?), et utrop på 20.000; tror jeg.(Her er det mulig jeg tar feil, men jeg husker jeg stusset kraftig over den, i mine øyne; lave prisen).
Hadde det enda vært utydelig årstall, men 1779 var utvilsomt året på OM-eksemplaret.
På mynter hvor årstallet er vanskelig å tyde så forstår jeg "hertevig" sitt synspunkt. Mynter som: "Dersom du holder den i den riktige vinkelen med lys fra venstre så er det vel muligens et "x"-tall jeg skimter?"
Å sitte med en mynt som KANSKJE er sjelden men det kommer man dessverre trolig aldri til å finne ut for sikkert; det ser jeg ikke helt den store gleden i :D
Men å sitte med en mynt som man med 99% sikkerhet kan si at kun er en eneste annen samler i hele verden som har i sin samling! Og ikke er det en eller annen variant med speilvendt bokstav eller myntmerket sitter der istedenfor der osv, men en speciemynt 1779 fra Christian VII som kun er kjent i 2 ex. privat!?
Merkelig at de fleste samlere tydeligvis mye heller ville hatt en mynt som f.eks. 2 krone 1900 i kvalitet 0 eller "Nær 0", en mynt som da blir som "kilovare" å regne i forhold dersom man vurderer sjeldenheten de to myntene i mellom (riktignok en god del flere samlere av 2 kroner og dermed flere om beinet, men allikevel).
Mens prismessig ligger de ikke altfor langt fra hverandre mener jeg å huske.
En slik 1/2 specie dukker muligens aldri opp igjen for salg noensinne. Det kan jeg garantere at 2 kronen gjør og det ved flere anledninger.
Men flertallet foretrekker tydeligvis kvalitet fremfor sjeldenhet.
Og det syntes jeg er merkelig.

(Dersom eier av 1/2 specie 1779 leser dette så ta gjerne kontakt om du skal selge den :D )
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Skadet mynt

Post by kråkerøy »

1/2 specie 1779 på OMG 68 i 2012 kvalitet 2 hadde utrop på kr 25.000. Tilslag ble kr 36.000
Kjøper var en større mynthandler på Kolbotn, som mange har meninger om.

Jeg reagerte også på denne prisen, men i motsatt fortegn.
Mynten er sjelden, ja, men er det noen glede på ha et totalt utslitt eksemplar, når man kan dokumentere mynt typen med et annet årstall mye billigere? Denne summen kan jo kjøpe mange historisk interessante mynter.
For meg er ikke årstallene så avgjørende, men det skal være morsomt og behagelig å se på samlingen, og ikke irritere seg grønn over at mynten er utslitt. Dersom man viser det frem til ikke-samlere, forstår de nok heller ikke hvorfor et defekt/utslitt eksemplar ligger innimellom ellers fine mynter.

Ettersom en handler kjøpte mynten har den nok blitt solgt til enda høyrere pris etter det, dersom de da ikke fortsatt har den til salgs.
godt ikke alle tenker likt. da hadde det blitt virkelig dyrt å samle mynt. :D

En annen morsom kommentar jeg har fått fra en erfaren samler, er når han så Oscsar II 1 kronene mine, der de aller fleste er i kv 1/1+, men med tiltalende patina og utseende. Kjøper du en i kv 0, ødelegger du hele rekka!
Da ville jo all oppmerksomhet bli trukket til denne, og de andre blitt oversett. Det er en kommentar jeg ikke glemmer. Man bør samle myntene slik at nivået på dem passer inn i en rekke som ser fornuftig ut.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Skadet mynt

Post by kråkerøy »

..... Altså synes jeg det er synd å forstyrre en ellers fin rekke med mynter, med en skadet/defekt mynt innimellom.
for meg er det da bedre med et åpent hull.

Setter man derimot de skadete myntene i en sammenheng, eksempelvis hva mynter kan ha blitt brukt til som smykker, anheng, love-tokens etc, kan jo slike mynter med hull fint passe inn. Billigere blir det å samle på også.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Skadet mynt

Post by mynt01 »

En nydelig hullet mynt. Kunne ikke tenkt meg å mangle denne.
Det er vel det eneste eksemplaret preget med disse advers/revers stempelene jeg har sett til nå.

viewtopic.php?f=12&t=3165&start=75#p99542
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”