"Oppfrisket" mynt... Verdi

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

"Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Rottenikken »

Jeg la en 5øre fra 1912 i cola og den ble skinnende blank som fra myntpressa. Det har ingen skader så hva er den verdt? Den ser nesten ut som UNC nå enda den er fra 1912.
Last edited by Rottenikken on 05 Feb 2015 20:04, edited 2 times in total.
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Rottenikken »

Går det an å laste opp bilder?
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Rottenikken »

Synker verdien hvis mynten legges i cola så kullsyren tar all skitten eller øker verdien?
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by mynt01 »

Hei, verdien synker nok om du pusser den, eller legger den i cola ketsjup el.

Dersom du trykker på laste opp vedlegg kan laste opp bilder.
Du må finne igjen bilde på dataen din og trykke på last opp fil.
Og plasser i innlegg.
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Rottenikken »

Hva er en god 5kr fra 1912 som man kan spille seg i verdt? Jeg betalte 75kr når den var MEGET skitten i kvalitet 1. Nå kan du bruke den som speil, litsvarende en 2012 modell 50øre i UNC i blanket.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by karstkri »

Rottenikken wrote:Synker verdien hvis mynten legges i cola så kullsyren tar all skitten eller øker verdien?
Ja...den synker betraktelig i verdi med slik behandlign. Anbefaler deg ikke å gjøre det.Prøv heller med lukent vann og litt salo og klapp mynten tørr.

Cola - ketsjup og lignende ødlegger desverre mynter.
karstkri
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Rottenikken »

Jeg gjør det med noen verdiløse gamle mynter for å se hvordan de var da de var nye. Og det tar seg bedre ut i ramme da også. Dyre mynter - åh, nei.
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Rottenikken »

karstkri wrote:
Rottenikken wrote:Synker verdien hvis mynten legges i cola så kullsyren tar all skitten eller øker verdien?
Ja...den synker betraktelig i verdi med slik behandlign. Anbefaler deg ikke å gjøre det.Prøv heller med lukent vann og litt salo og klapp mynten tørr.

Cola - ketsjup og lignende ødlegger desverre mynter.
Ødelegger mynter??? Jeg har aldri sett mynten finere. Hvordan kan den ødelegge da?
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by hertervig »

Den får en gyselig, unaturlig lyserød farve, og når den får ligget noen år så får den et skjoldete enda mer unaturlig utseende. Jeg har sett noen slike som har ligget noen tiår, og de er ikke i nærheten av å tilbakehente sin naturlige overflate. Det kan være at det er fordi det er bronse i dem, og ikke kobber. En kobberkjele som ikke har vært pusset på mange år kan få en veldig fin patina, i motsetning til en 5-øre som alltid vil se syk ut.

Jeg har hørt at det kan hjelpe å legge dem i jord en periode, men har ikke prøvd det selv så jeg vet ikke noe om hvor fuktig denne eventuelt helst bør være. Noen med erfaring på dette?
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Rottenikken »

Er denne ødelagt? bare ligget ca 3 timer.
Er denne ødelagt? bare ligget ca 3 timer.
1.jpg (136.93 KiB) Viewed 2140 times
Er dette feil farge? Og hva er kvaliteten? Jeg har lagt i oppvaskbalsam i lunkent vann nå. Har de tre timene ødelagt mynten? Eller er den forbedret? For hvis den er forbedret da vet jeg maks 3 timer med cola og oppvaskbalsam i lunkent vann etterpå.
Er dette kvalitet 0?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Olav K »

Jeg har ingen mening om fargen, og er usikker på om besøket i "oppvaskbalsam" er etter at den er vasket i cola, man kvaliteten ser ut til å være 1 siden mynten synes å være godt brukt.
Rottenikken
Posts: 48
Joined: 11 Oct 2014 11:25

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Rottenikken »

Hva er den verdt. Jeg betalte 75kr
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Olav K »

Hvis den er fra 1912 og i kvalitet 1, som jeg tror - ikke vet, er utsalgspris hos handler kr. 75 ( Handlerkatalogen) for en ellers feilfri mynt. Fargen ser for meg kunstig ut, men jeg vet veldig lite om riktig farge på øremynt, det vil redusere prisen om fargen skyldes cola. Det bør tilføyes at årgangsmynter i lave kvaliteter ikke er kioskveltere: eller kort fortalt, det kan være tungt å få solgt denne mynten i det hele tatt.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Stein Knutsen »

Ut ifra bildet er mynten max kv 1 på en god dag
For meg ser mynten ut som kjemisk behandlet(les syreskadet)
Jeg vet så klart ikke hvor lenge du har hatt den stakkars mynten i cola,
men jo lenger jo verre.
Cola har en ganske lav Ph verdi (ca2.5) og de eneste myntene som vil overleve et
lengre opphold er de av tilnærmet rent gull.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: "Oppfrisket" mynt... Verdi

Post by Olav K »

Eller for å oppsummere; du har kjøpt en mynt til listepris (og selger er nok lykkelig over å få det) og du har herpet mynten til verdi - null. Colaforbedring er antagelig enda mer verdireduserende enn forgylling. Men har du glede av det - vær så god. Det er du bestemmer hva du selv synes er artig, du må bare være forberedt på at det ikke er veldig mange som synes det er like fint. Men hvem vet? Kanskje kan "herpete årgangsmynter" bli et nytt samlerområde?
Kan jeg foreslå en ny variant? Lage perfekte hull med high velocity ammunisjon. Det forutsetter høy presisjon og jeg vil anbefale en rigg både for mynt og våpen, det er bare på film de klarer å hive en mynt i luften for så å lage et perfekt sentrert hull i den. Det bør være en viss avstand mellom munning og mynt, ellers vil avgassene ved løpsmunningen deformere mynten. Jeg taler av erfaring.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”