1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by SamleStian »

Heisann folkens. I dag fikk jeg en hyggelig overraskelse av en som jobber her jeg bor. Han hadde fått med seg at jeg hadde begynt å samle på mynt og hadde med seg en liten pung med diverse mynter som han hadde etter sine foreldre. Det var hovedsaklig godt brukt mynt fra 1950-1970 og et par 5kr minnesmynter. Men disse to som kommer her stakk seg ut.

Den første mynten jeg tok i gav meg bakoversveis. Jeg har bare sett norsk 2 krone på bilder og aldri holdt og kjent på en, og så sto jeg og holdt på Mor Norge, en mynt jeg liker veldig godt! Jeg sa rett ut denne kunne jeg ikke få beholde, den var verdt alt for mye. Deretter plukker han frem 1 kr 1914.

Jeg gjorde en kjapp vurdering og slo opp i katalogen for å gi ham et inntrykk av hva de kunne være verdt. Jeg slo opp prisen for kvalitet 1.

Jeg føler kronestykket holder kvalitet 1, men jeg har aldri sett på Mor Norge før og ved nærmere undersøkelse har jeg lyst å oppgradere vurderingen. På adversen synes jeg å se myntglans i kantene?

Beklager den lange historien :D over til bildene!
139.JPG
139.JPG (199.21 KiB) Viewed 1855 times
140.JPG
140.JPG (208.92 KiB) Viewed 1855 times
141.JPG
141.JPG (172.36 KiB) Viewed 1855 times
142.JPG
142.JPG (188.86 KiB) Viewed 1855 times
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: 1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by Samler »

2 kr. Mor Norge mynt har jeg flere av og de var lettsolgte på QXL for en tid tilbake. En fin minnemynt. De jeg har er i
kvalitet 01 og noen 1 +

Dessverre finnes det en del pussede mynter av den sort og det trekker ned.Mener at det også finnes
noen kinakopier av samme mynt. Pass på.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by Ask »

Ville satt kv 1 på kronestykket. Pen patina, på bildenen virker den ikke renset eller pusset.
Mor Norge ville vel holdt 1+, men ripene trekker ned og det kan godt hende at den ble renset eller pusset en gang for så å danne ny patina, men jeg må selvfølgelig ta forbehold om at jeg kan ta feil når jeg bare ser mynten gjennom dataskjermen.Minnemynter ble ofte holdt i hevd, dvs de ble pusset sammen med sølvbestikket dann og wann.
Uansett, det er alltid morsomt å få tak i mynter på denne måten. Litt som en forundringspose for numismatikere.

Mangler ikke Mor Norge made in China signaturen ?

Mvh. Ask
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: 1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by SamleStian »

Takk for svar! Ja det var en svært hyggelig opplevelse, jeg fant flere andre mynter av godt brukt kvalitet med årstall som 1958 og nykrona 1951.

Jeg føler disse to myntene vil være en for dyr gave for denne mannen å gi meg, men jeg liker dem godt (jeg er glad i mynter som har litt mer historie enn å komme rett fra myntverket :)), så kanskje jeg kan forhandle en pris med han, men da ønsker jeg å presentere hva han evt. realistisk kan få om han skulle selge til en mynthandler eller på nett, vi har desverre ingen mynthandlere her i byen. Noen som har noen formening om dette?

Var ikke klar over at det fantes kopier av Mor Norge, noen som har bilder av den? Finner bare ordinær 2kr 1914 i Kjetil Kvists bok. Jeg velger å tro at dette ikke er en kopi, denne mannen har vært bekjent i mange år, er godt voksen og pengene kom han med i en pung som de lå i når han hadde overtatt etter foreldrene sine.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by Ask »

På qxl ble en lot som besto av en Mor Norge i 01 og en Haakon- 1 krone i ca kv 1 solgt for rundt 350 i fjor. Nå må det sies at qxl- kundene har gjerne vært litt knipne i det siste, men myntee du viser her bær være rimeligere ut fra kvaliteten de holder.
Mvh. Ask
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by Olav K »

Mot Norge nærmer seg kanskje 1+, men med alle ripene og andre lyter (pussing?) kan du ikke forvente en pris i nærheten av katalog for 1+.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: 1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by Stein Knutsen »

Personlig synes jeg begge ligger i sjiktet kv 1/1+.
Begge har riper men kronestykket fremtrer dog penere en
Mor Norge det være seg for meg i hvert fall.
Vil tro at verdien ligger på MAX 500 kr for begge på en god dag til sammen, men
altså ikke nødvendigvis hva markedet er villig til å betale grunnet merknadene.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
Samler
Posts: 402
Joined: 22 Jul 2010 17:39

Re: 1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by Samler »

Olav K wrote:Mot Norge nærmer seg kanskje 1+, men med alle ripene og andre lyter (pussing?) kan du ikke forvente en pris i nærheten av katalog for 1+.
Enig en svak 1+ i beste fall. Riper kan være pga. pussing evt. ligget i sammen med andre mynter ubeskyttet. Denne mynt blir forøvrig omtalt som
pent utformet -men verdi ca kr.300.-

En god del ble tidligere solgt på QXL for ca. kr.5-600 kr. ( noen år tilbake i denne kvalitet )

Husk at oppgitt opplag på denne mynt er langt lavere pga. omsmelting tilbake i tid.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: 1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by Askeladd »

Jeg mener at disse myntene holder kv 1+ som maks. Jevn slitasje på begge to, men med mange hakk og riper som vil innvirke på prisen ved et event. salg.
Foran ansiktet til "moder'n" ser det nesten ut som om noe har tæret i metallet.
Vedr. 1 krona så kan man jo legge merke til at på portrettsiden så er årstall og myntmerket, samt deler av omskriften i dobbeltpreg. Dette påvirker nok ikke prisen, men enkelte samler også mynter med dobbeltpreg.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by vemod »

Kvalitet 1 på begge to.
SamleStian
Posts: 116
Joined: 03 Jun 2015 21:15

Re: 1 kr 1914 - 2 kr Mor Norge

Post by SamleStian »

Takk til alle sammen for svar. Myntene har nå fått plass i min krone og minnemynt samling :)
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”