Speciedaler 1834 med flekker

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Speciedaler 1834 med flekker

Post by Trond i California »

Her er noen bilder av Speciedaleren fra 1834. Selv om bildene kanskje er for daarlige til aa bestemme kvalitet, gir de en pekepinn paa flekkene som kanskje kan diskuteres hvor mye disse trekker ned verdien. Jeg ser frem til ekspertpanelets evaluering. Mynten ble forsoekt solgt som AU som er kraftig overdrevet. Jeg tror den er et sted mellom 1+ og 1-...?
Speciedaler 1834_1.jpg
Speciedaler 1834_1.jpg (14.35 KiB) Viewed 962 times
Speciedaler 1834_2.jpg
Speciedaler 1834_2.jpg (13.41 KiB) Viewed 960 times
Speciedaler 1834_3.jpg
Speciedaler 1834_3.jpg (40.92 KiB) Viewed 959 times
Speciedaler 1834_4.jpg
Speciedaler 1834_4.jpg (42.96 KiB) Viewed 960 times
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Speciedaler 1834 med flekker

Post by vemod »

Litt vanskelig å vurdere ja... men jeg synes heller den ser ut til å holde mellom 1+ og 01, ut fra slitasjen på kongens hår, og at det ser ut til å være myntglans igjen på skjoldet.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Speciedaler 1834 med flekker

Post by MarkusLømo »

1- kan du i alle fall glemme. Denne mynten må være bedre enn kv. 1. Nøyaktig hvor bra er vanskelig å se på disse bildene, spesielt av revers, men jeg har sett dårligere hårpryd enn dette på mynter som har blitt vurdert til 1+. Vil regne det som sannsynlig at denne er minst 1+, kanskje noe bedre. Flekkene påvirker ikke kvalitetsvurderingen, det er bare en anmerkning, og jeg tror ikke de vil trekke altfor mye med på verdien i dette tilfellet.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1834 med flekker

Post by Trond i California »

Det var gode nyheter - takk for raskt svar. Det er betryggende aa hoere at mynten er foerst vurdert basert paa slitasje, deretter en (moderat) reduksjon pga moerke flekker. Hvis den er bedre enn 1+ er det over mine forventninger.

Jeg er paa vei fra San Francisco til Norge ifag (skal i bryllup denne helgen) og har disse to myntene (pluss en god del andre) med meg. Jeg skal svinge innom en mynthandler eller to saa kan de ta en mer detaljert vurdering - deretter vurdere om jeg skal beholde eller selge. Min samling har hittil vaert primaert Norge etter 1876, og kun i liten grad skillingsmynt. Maa likevel innroemme at Speciedalere er flotte mynter...

Har ellers hatt stor nytte av aa lese tidligere innlegg/traader paa tema slik som falske mynter fra Kina, sjarlataner paa nett auksjoner og innlegg om metall detektorer. Jeg har med meg en ny White topp modell som jeg skal proeve i Norge for foerste gang til uken, det blir spennende.....
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1834 med flekker

Post by Trond i California »

Markus og Vemod : dere har rett begge to. Jeg fikk Speciedaleren evaluert i myntbutikk i Norge til svak 01.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”