50 ØRE 1942 Z I KVAL O

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

50 ØRE 1942 Z I KVAL O

Post by maxlimit »

denne er kjøpt som kval 0 med anm
hva med verdi ??
er det muligt og fjerne korosjonsmerkene ??
noen kommentarer ??
Attachments
MVC-213F.JPG
MVC-213F.JPG (50.7 KiB) Viewed 974 times
MVC-212F.JPG
MVC-212F.JPG (55.43 KiB) Viewed 976 times
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 50 ØRE 1942 Z I KVAL O

Post by jenskr »

Jeg tror du skal være forsiktig med det. Etter det jeg har lest, og hørt så klarer du ikke å fjerne det hvite belegget som ofte kan angripe en zink mynt uten tydelige spor.
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: 50 ØRE 1942 Z I KVAL O

Post by Evil_Ed »

Må si meg enig at dette er en 0-mynt, men hvor mye prisreduskjon det bør være med disse flekkene blir vel mest skjønn. Tror ikke jeg selv hadde betalt mer enn maks 70% av katalogpris.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 50 ØRE 1942 Z I KVAL O

Post by Kjetil Kvist »

Korrosjon er en varig skade på en mynt. Det er ikke mulig å utbedre, selv om man fjerner belegget. Jeg betrakter denne mynten så korrodert at den i realiteten er ødelagt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 50 ØRE 1942 Z I KVAL O

Post by Myge »

Du kan få en ok pris for denne, samlere har forskjellige vurderinger hva denne vil være verdt uansett. For nye samlere er det en veldig kjekk mynt, for de som har samlet en del år, og konsentrert seg om høye kvaliteter blir den gjerne forbigått av andre mynter som nok ser penere ut. Men jeg synes mynten er verdt å ha i en samling, du får nok i alle fall 50% av katalog hvis den holder kv. 0. Det kan ikke jeg uttale meg om utifra bildene, men den ser pen ut slitasjemessig.

Å få vekk slike merker er håpløst, det vil bare skade mynten mer, sporene vil komme tilbake over tid uansett, hvis man ikke renser den, og lar den ligge i en isolert beholder med teknisk sprit i svart, ugjennomsiktig plast i en fryseboks uten lys. Men det synes jeg personlig blir veldig mye kav, derfor orker jeg nesten ikke en gang å nevne det, for det tar så lang tid å skrive det.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”