Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
tombu
Posts: 4
Joined: 13 Jan 2022 09:15

Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by tombu »

Hei!

Jeg er en nybegynner på myntsamling generelt og dette forumet. Jeg kjøpte en norsk 5 øre fra 1876, men er veldig usikker selv på vurdering av kvalitet.

Tar gjerne imot vurderinger i forhold til kvalitet og hva mer erfarne samlere vurderer som en fornuftig pris/verdisetting. Hva jeg faktisk betalte for mynten holder jeg for meg selv..... :)

Se vedlagte bilder.
851_1774200276.jpeg
851_1774200276.jpeg (291.32 KiB) Viewed 967 times
851_998883545.jpeg
851_998883545.jpeg (316.79 KiB) Viewed 967 times
Mvh,
Tom.
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by lrs »

Det er vel en grei kvalitet 1 dette her, litt kantrusk, som er vanlig på disse.
Men til å være 1876, som sirkulerte lengst og gjerne er mest slitt, er den vel helst av de bedre.
De selges gjerne for ca halv "katalogpris" på nettauksjoner, så 20 kr for denne er vel passe.
Men hvis du har kjøpt den fra Samlerhuset har du kanskje gitt litt mer :)
tombu
Posts: 4
Joined: 13 Jan 2022 09:15

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by tombu »

Takk for rask tilbakemelding Irs, som nybegynner setter jeg stor pris på det!... :D.....noen høyere?.... :shock:

Hadde vel håpet på bedre gradering....og må jo si jeg har sett mye dårligere mynter til høyere pris rundt omkring....også hos mynthandlere i nettbutikker....men er jo ingen eksakt vitenskap dette har jeg skjønt.

Hva er det som trekker såpass mye ned i din vurdering?....er det kantslitasjen?...syns jo den har fin glans og er ikke mye slitt ellers.

Holder meg greit unna Samlerhuset.... :roll:

Mvh,
Tom.
tombu
Posts: 4
Joined: 13 Jan 2022 09:15

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by tombu »

Og som en oppfølging....denne fulgte med på kjøpet.

Er en del mørkere....litt grønnskjær?.....og har en del irr, men er veldig usikker på hvordan dette påvirker kvalitet vurdering?
20220114_082244.jpg
20220114_082244.jpg (220.11 KiB) Viewed 890 times
20220114_082134_2.png
20220114_082134_2.png (1.29 MiB) Viewed 889 times

Mvh,
Tom.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by kråkerøy »

Begge myntene er vesentlig slitt som beskrevet over. den første kvalitet 1, den nederste ned mot 1-. Ettersom 1876 er en vanlig årgang, blir det da en rimelig mynt.
Mange detaljer er slitt ned. perler i krona er helt borte. Løven og løvemanken kan bli mye tøffere, og eikekransen rundt er temmelig vissen, og flat, spesielt på den mest slitte.
Det krever lang trening til å bli "ekspert" på kvalitetsvurdering, og det er jo også litt av sjarmen at mange ser myntene på litt forskjellig måte. Er man litt kresen, kan man finne mye OK mynter rundt omkring til fin pris.

Ser du på nettbutikken til en av de store mynthandlerne i Oslo, vil du finne greie eksempler på hvordan myntene ser ut når de er pene.

Merk! årstallet på myntene ser ut til å være to forskjellige stempler. Den første med mindre 76 enn den siste. Slike varianter i preget er nok et samlerområde som kommer mer og mer !
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by AMO Berg »

tombu wrote: 14 Jan 2022 08:16Hva er det som trekker såpass mye ned i din vurdering?....er det kantslitasjen?...syns jo den har fin glans og er ikke mye slitt ellers.
Det blir lettere å forstå konserveringsgraden dersom man sammenligner den med en tilsvarende mynt i bedre kvalitet. Her er en fra nettbutikken til OMG som er vurdert til 0. Din mynt har en tiltalende farge, men dette er ikke noe som trekker selve graderingen opp.

04725a00-1.jpg
04725a00-1.jpg (352.84 KiB) Viewed 863 times
851_1774200276.jpeg
851_1774200276.jpeg (291.38 KiB) Viewed 863 times
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by vemod »

Jeg synes trådstarters mynt holder kvalitet 1/1+.

Andre som graderer mindre konservativt, ville kanskje satt 1+

Et tips er å samle flest mulig bilder med flest mulig graderinger av 5 øre 1876, og sammenligne så øyet blir stort og vått.
tombu
Posts: 4
Joined: 13 Jan 2022 09:15

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by tombu »

Takk for svar og en veldig bra sammenligning mot kvalitet 0. Ser jo nå at den faktisk er ganske slitt når en går ned på detaljer!..... :D

Kan opplyse at den ble solgt som kv 01.....men jeg skjønner at den er ganske langt unna....:P

Nyttig og lærerikt dette!

Takk for helpen!

Mvh,
Tom.
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by lrs »

Gradering av mynt er ikke en eksakt vitenskap, nei. Det vil variere fra mann til mann, og fra land til land. For å gradere mest mulig korrekt, i den grad en "fasit" finnes da, må man også kjenne både mynttype og typisk slitasje på de enkelte typer, gitt både relieff og grad av detaljer etc.
Jeg har kjøpt mye fra Tyskland, og min erfaring er at tyskerne gjerne er mer liberale med graderingen. Erfaringsvis er SS ("Sehr schön"), egentlig tilsvarende vår 1+, men det virker som det er et ganske så "langbeint gir", som gjerne vil kunne omfatte alt fra ned mot vår 1/1- til og med 1+. En tysk handler ville derfor mer enn gjerne ha satt SS på mynt 1, en fra UK eller US, som gjerne ikke har peiling på norske 5-ører overhodet, ville også sette VF ("Very Fine", også tilsvarende vår 1+). En danske, som også gjerne er litt mer liberal enn her på berget, kanskje 1/1+, eller ren 1+, samtidig som en svensk handler, ville kunne gradere den til 1/1-, gitt de graderingskriterier som ellers brukes på Oscars samtidige
og noe mindre detaljrike svenske 5-ører.

Derfor er jeg heller ikke så opptatt av gradering isolert sett. For meg er det mer det der med "eye appeal" som gjelder. Og derfor vil også en mynt som er mer slitt, og objektivt sett av en lavere grad, ofte vurderes som gjevere enn en som mindre slitt, hvis den første har et mer tiltalende ytre.
Merk også at selve graderingen som sådan, uansett kun skal basere seg på ren slitasje, og ikke andre lyter, som kanthakk, riper, irr, patina osv. Disse skal eventuelt angis som "egenskaper" i objektbeskrivelsen. Ikke så aktuelt for denne typen, men for mynter fra "før-industriell tid", som er min hovedinteresse, spesielt de større sølvmyntene, gjelder dette også andre "medfødte" egenskaper fra produksjon som blankettfeil, pregesvakhet, ujevnt preg, dobbeltpreging, overpreging, justerspor, huggpipemerker, samt følger av senere menneskelig bearbeiding som rensing, pussing, oppgravering, perforering, montering, forgylling etc etc. For litt dyrere mynter vil alt dette også ha tildels stor innvirkning på pris, så det er viktig å vite hva man byr på og eventuelt kjøper.

Mhp mynt nr 1, kan jeg godt strekke meg til 1/1+, som vemod sier, når det gjelder advers (løveside), mens eikekransen på reversen virker noe mer slitt. Og etter en god gammel regel er det vel da den svakeste siden som skal bestemme graden på mynten.
Ellers synes jeg at kråkerøys gradering av mynt nr 2 er litt vel streng, siden myntens ytre definitivt er mindre tiltalende, men den er ikke særlig mer slitt, bortsett fra h.side av skjold, hvor skjoldet forøvrig er ganske bra, og deler av kant. Så kan de lærde strides om dette skyldes faktisk skade, slitasje, blankett eller stempel, jeg mistenker det siste når det gjelder skjoldet i hvert fall. Til slutt lander jeg på en "god 1" på nr 1 "svak 1" (irr) på nr 2.

Andre vil selvfølgelig kunne mene noe helt annet, men 01 på den første mynten var nå uansett litt drøyt da..... Enten en slu selger som utnytter uvitenhet, eller som også er uvitende selv. Muligens en kombinasjon. Her er flere privatselgere på nettet som feilgraderer grovt, bevisst eller ubevisst, så for mine kjøp fra private gjelder kun "by ufra bilder!". Ellers er min erfaring med mer profesjonelle norske aktører, som Numisma, Skanfil og OMG, at gradering og beskrivelse, sammen med et bra bilde av mynten, er sånn noenlunde sammenfallende med min egen oppfatning, også etter at jeg har fått mynt i hende.

Vedr. varianter: Her er for 5 øre 1876, så langt jeg kjenner til, kun disse 2 hovedvariantene, med stort og lite 76, som nevnt. Av mine totalt 30 stk 5-ører 1876, så viser opptellingen at der er 15 av hver. Så da er de vel også ganske like utbredt, og derfor burde det heller ikke være noe signifikant forskjell i sjeldenhet og verdi, alt annet likt.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”