Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
Post Reply
tombu
Posts: 4
Joined: 13 Jan 2022 09:15

Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by tombu »

Hei!

Jeg er en nybegynner på myntsamling generelt og dette forumet. Jeg kjøpte en norsk 5 øre fra 1876, men er veldig usikker selv på vurdering av kvalitet.

Tar gjerne imot vurderinger i forhold til kvalitet og hva mer erfarne samlere vurderer som en fornuftig pris/verdisetting. Hva jeg faktisk betalte for mynten holder jeg for meg selv..... :)

Se vedlagte bilder.
851_1774200276.jpeg
851_1774200276.jpeg (291.32 KiB) Viewed 967 times
851_998883545.jpeg
851_998883545.jpeg (316.79 KiB) Viewed 967 times
Mvh,
Tom.
lrs
Posts: 64
Joined: 02 Apr 2016 10:22

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by lrs »

Det er vel en grei kvalitet 1 dette her, litt kantrusk, som er vanlig på disse.
Men til å være 1876, som sirkulerte lengst og gjerne er mest slitt, er den vel helst av de bedre.
De selges gjerne for ca halv "katalogpris" på nettauksjoner, så 20 kr for denne er vel passe.
Men hvis du har kjøpt den fra Samlerhuset har du kanskje gitt litt mer :)
tombu
Posts: 4
Joined: 13 Jan 2022 09:15

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by tombu »

Takk for rask tilbakemelding Irs, som nybegynner setter jeg stor pris på det!... :D.....noen høyere?.... :shock:

Hadde vel håpet på bedre gradering....og må jo si jeg har sett mye dårligere mynter til høyere pris rundt omkring....også hos mynthandlere i nettbutikker....men er jo ingen eksakt vitenskap dette har jeg skjønt.

Hva er det som trekker såpass mye ned i din vurdering?....er det kantslitasjen?...syns jo den har fin glans og er ikke mye slitt ellers.

Holder meg greit unna Samlerhuset.... :roll:

Mvh,
Tom.
tombu
Posts: 4
Joined: 13 Jan 2022 09:15

Re: Norsk 5 øre 1876.....kvalitet?

Post by tombu »

Og som en oppfølging....denne fulgte med på kjøpet.