50 øre 1900

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 50 øre 1900

Post by brafin »

Re reng: Det som skal/bør skille en mynt vurdert som 1, eller 1-, er etter det jeg alltid har lagt til grunn. En mynt vurdert til ren 1 kvalitet skal ha hel ring utenfor perleraden, og ingen slitasje på perlene innenfor denne( på begge sider). Vurdering midt i mellom som eks. 1/1-, tilsier etter mine gamle vurderinger at ene siden feks. kan ha hel ring utenfor perleraden på den ene siden, og noe slitasje av ringen/perlene på den andre siden.

Tror jeg ikke kan få forklart slike forskjeller noe særlig bedre, men denne sammenligningen når det gjelder mellomkvaliteter gjelder også i mine øyne kvaliteter vurdert i alle andre grader over den jeg har nevnt.

Uansett, en mynt kan være 1+ på ene siden,og like gjerne 01 på den andre.
Derfor henger min gamle vurdering igjen på en slik mynt som 1+/01..
Hilsen en som startet sin samling for laaaaang tid siden. :D
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: 50 øre 1900

Post by jba »

brafin wrote:Uansett hvem som er selger av slike mynter, så vil jeg ALDRI si hvem som eventuellt kan ha kjøpt slike eksemplarer av meg. ( vil bare opplyse om at jeg bare har postet noen salg via kjøp/salg og henv. via pm, på dette forum, og ja, nesten alt er solgt til andre som driver med nettsalg. Forøvrig noen bedre kvaliteter også.

Alle bedre mynter havner uansett i egen samling. :lol:

ja, enn så lenge...
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 50 øre 1900

Post by brafin »

Beklagligvis, noen få av mine beste /bedre/prakteksemplarer havnet heldigvis/desverre :) på sørlandet i sommer.( Hvor de forhåpentligvis får hvile i fred en laaang stund/mange år fremover) hos en meget seriøs samler.. :lol:
norway5
Posts: 249
Joined: 30 Aug 2009 10:38

Re: 50 øre 1900

Post by norway5 »

Nå skal jeg nok engang gi meg ut på tynn is ,når jeg legger inn dette .
men helt ærlig talt folkens ,dette må jo være prototypen på 1-
løvesiden er jo helt klart preget av kraftig slitasje,andre siden er litt bedre,men hvis man skal følge kvalitetene til norges mynter så se på bildene side 7 av 2 krone 1-.
Så hvis man følger nm kvalitetsgrunnlag så er 1 pluss fullstendig på jordet. (uten vesentlig slitasje) jeg bruker briller , men har ikke dugg på dem hele tiden tror jeg)
Et spørsmål også til prn coins.
kaller dere dette vf i danmark??
i russland så er dette fine , fine minus.
åpen for kritikk always for mitt innlegg
mvh
geir
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: 50 øre 1900

Post by hertervig »

Nå synes jeg Norges mynters kvalitetsbetegnelser er bemerkelsesverdig svake. Løvesiden på kv. 1 og 1+ eksemplaret har så lik slitasje at jeg har store problemer med å skille dem, det gjør det ikke bedre at det er 1878 eksemplaret som skal være i kv. 1. At kv. 1 eksemplaret representeres med 1878 løveside og et annet årstalls portrettside får nå så være.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 50 øre 1900

Post by vemod »

hertervig wrote:Nå synes jeg Norges mynters kvalitetsbetegnelser er bemerkelsesverdig svake. Løvesiden på kv. 1 og 1+ eksemplaret har så lik slitasje at jeg har store problemer med å skille dem, det gjør det ikke bedre at det er 1878 eksemplaret som skal være i kv. 1. At kv. 1 eksemplaret representeres med 1878 løveside og et annet årstalls portrettside får nå så være.
Enig. Det er så godt som umulig å danne seg et bilde av slitasjeprosessen. Det kunne godt vært bilder med større oppløsning, og gjerne av samme årgangen - supplert med tekst.

"Fra idè til mynt" har vært presentert over 2 sider i mange år nå. Kutt gjerne ut det, og la i stedet menigmann få en mulighet til å vurdere selv på et bedre grunnlag.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 50 øre 1900

Post by brafin »

Min vurdering av en slik mynt er en ren kvalitet 1. Alt annet enn denne vurdering blir feil.
Hel kantring, og ingen slitasje på perlene innenfor. :) Kjøper forøvrig alt av mynt vurdert annerledes/svakere enn denne (som 1-) :) send evnt.pm :wink:
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: 50 øre 1900

Post by Evil_Ed »

Er også enig at denne er innenfor kvalitet 1, men heller så klart ned mot 1-, noe i nærheten av 1+ er den aldri i verden.
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: 50 øre 1900

Post by PRNCoins »

norway5 wrote:Nå skal jeg nok engang gi meg ut på tynn is ,når jeg legger inn dette .
men helt ærlig talt folkens ,dette må jo være prototypen på 1-
løvesiden er jo helt klart preget av kraftig slitasje,andre siden er litt bedre,men hvis man skal følge kvalitetene til norges mynter så se på bildene side 7 av 2 krone 1-.
Så hvis man følger nm kvalitetsgrunnlag så er 1 pluss fullstendig på jordet. (uten vesentlig slitasje) jeg bruker briller , men har ikke dugg på dem hele tiden tror jeg)
Et spørsmål også til prn coins.
kaller dere dette vf i danmark??
i russland så er dette fine , fine minus.
åpen for kritikk always for mitt innlegg
mvh
geir
Hej Geir

Når vi taler vurdering i global termonologi, så er tendensen, at det man før kaldte kvalitet 1 i dag ofte bliver kaldt 1+, kvalitet 1 - bliver til fine, 1+ til Ex.fine osv. Man kan med rette sige, at der i dag eksisterer to måder at vurdere på. Der findes de gamle i gårde, som vurderer meget konservativt, og så nok primært alle de mange nye/nyere samlere, eller disse som er inspireret af de primært amerikanske vurderingeringsbetegnelser. Disse vurderer med rund/løs og ikke konservativ hånd. Jeg kender til mindst en dansk mønthandler, som vurderer på denne måde, og bruger betegnelser som fine, vf, ex.fine, unc. (hvor unc. nærmere er en "gammeldags" 01'er) - UNC = ucirkuleret = ikke slidt = 01.

VF er taget ud af den amerikanske graderingsskala. Den ses på qxl.dk (sikkert også på qxl.no), som taget ud af en auktion på eBay.com. Dette er med til at forvirre folk, igen nok mest på bekostning af de nye/nyere samlere. Min opfattelse er, at i denne globaliserede veren, som vi lever i, i dag, der bliver vi herhjemme mere og mere "ispireret" af primært USA.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men at USA har indført MS betegnelser er vel blot et forsøg på at behage samlerne. (dette indrømmer jeg netop at have læst et sted) - en typisk MS64 er jo IKKE kvalitet 0, men nærmere 01eller max. 0/01.

Jeg mener denne 50 øre er en klokkeklar kv.1, men dog i den nedre ende. Men en handler i USA (og bl.a. denne danske handler) vil snildt kalde denne mønt VF.

Her måske dårligt forklaret og belyst, men spørg gerne igen.
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: 50 øre 1900

Post by PRNCoins »

Her har jeg netop fundet et aktuelt emne fra qxl.no.

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 46672/lt4/

Sælger kalder denne mønt MS63, hvilket sansynligvis er lig kv..01. På en god dag, med vind i ryggen, sejlene oppe og med dampmotor, da absolut max. kv.0/01.

Sælger kalder denne mønt UNC. Han anvender dermed den amerikanske målestok, fordi denne mønt er IKKE kv.0!!!!!!!! Lig også mærke til spørgsmål og svar på siden.

Jeg har det røde US katalog fra 2009, men har ikke lige bevæget mig op på 2. sal for at se deres privsvurdering på denne mønt for MS63. Denne pris vil så heller ikke være ensbetydende med værdien af mønten, da katalogværdien blot er et skøn, som ofte er forkert sat.

Var denne mønt en rigtig dansk kv.0, da burde den hedde minimum MS65 og givet MS66.

MS betegnelser kan være en svær størrelse.
PRNCoins
Posts: 460
Joined: 02 Dec 2008 05:30
Location: Pt. København

Re: 50 øre 1900

Post by PRNCoins »

Det røde 2009, morgan dollar 1904 o i MS63 er lig $50 for lige at få det med. Altså er 550NOK her så rigeligt. Det er en temmelig almindelig mønt, der er præget godt 3 mil.
SoBored
Posts: 56
Joined: 31 Aug 2009 12:34

Re: 50 øre 1900

Post by SoBored »

vemod wrote:
hertervig wrote:Nå synes jeg Norges mynters kvalitetsbetegnelser er bemerkelsesverdig svake. Løvesiden på kv. 1 og 1+ eksemplaret har så lik slitasje at jeg har store problemer med å skille dem, det gjør det ikke bedre at det er 1878 eksemplaret som skal være i kv. 1. At kv. 1 eksemplaret representeres med 1878 løveside og et annet årstalls portrettside får nå så være.
Enig. Det er så godt som umulig å danne seg et bilde av slitasjeprosessen. Det kunne godt vært bilder med større oppløsning, og gjerne av samme årgangen - supplert med tekst.

"Fra idè til mynt" har vært presentert over 2 sider i mange år nå. Kutt gjerne ut det, og la i stedet menigmann få en mulighet til å vurdere selv på et bedre grunnlag.


Det stemmer bra. En 12 år gammel guttunge med en interesse for mynter
prøvde for en tid tilbake å lære seg noe om kvaliteter, basert på oppslagene
i Norges Mynter katalogen. Men han synes det var fryktelig vanskelig å se
noen forskjell på bildene og spurte om jeg kunne hjelpe. Og jeg måtte da si
som sant var, at jeg kunne desverre ikke hjelpe fordi bildene og beskrivelsen
på kvaliteter i katalogen er ubrukelig, det går ikke ann å lære noe som helst
basert på den infoen, man blir bare forvirret og lei. Han ble litt skuffet og lurte
på hvordan folk lærte dette med gradering og kvaliteter. Og jeg måtte da si som
sant er igjen, de fleste lærer seg aldri det. Jeg ga han et tips, glem norske mynter
og begynn å samle amerikanske mynter etter det amerikanske systemet. Norsk
myntsamling er for unøyaktig å drive med, det har et preg av amatør hengende
over seg samme hvordan man samler. Vi henger så langt etter på myntfronten
at det er nesten til å le av, men bare nesten.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 50 øre 1900

Post by Kjetil Kvist »

PRNCoins wrote:Det røde 2009, morgan dollar 1904 o i MS63 er lig $50 for lige at få det med. Altså er 550NOK her så rigeligt. Det er en temmelig almindelig mønt, der er præget godt 3 mil.
1904-O var en gang en stor sjeldenhet, og som med mange andre Morgan-dollars betyr ikke opplagstallene så veldig mye. Det som er avgjørende er hvor mange som ble solgt ut fra hvelvet i Philadelphia på 1960/70-tallet. Svaret på det er at det ble funnet godt over 1 million usirkulerte eksemplarer, og det gjør 1904-O til en av de vanligste Morgans etter 1885.

MS63 er en "choice", og derfor langt bedre enn en skandinavisk 01.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 50 øre 1900

Post by MarkusLømo »

PRNCoins wrote: Jeg kender til mindst en dansk mønthandler, som vurderer på denne måde, og bruger betegnelser som fine, vf, ex.fine, unc. (hvor unc. nærmere er en "gammeldags" 01'er) - UNC = ucirkuleret = ikke slidt = 01.
Hva sier da denne mønthandler når han har et genuint uberørt eksemplar for hånden, altså ordinær kvalitet 0?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 50 øre 1900

Post by Kjetil Kvist »

PRNCoins wrote:Ret mig hvis jeg tager fejl, men at USA har indført MS betegnelser er vel blot et forsøg på at behage samlerne. (dette indrømmer jeg netop at have læst et sted) - en typisk MS64 er jo IKKE kvalitet 0, men nærmere 01eller max. 0/01.
Nei, dette blir nok feil. MS-gradene er ikke der for å tilfredstille samlere, men for å forsøke å beskrive ulike grader av usirkulert mynt. I USA har man nemlig for vane å finne sekker med usirkulerte mynter, og man erkjenner at alle myntene i samme sekk ikke er like fine. En MS63 er en "choice" mynt, mens en MS65 er en "gem" mynt. MS64 er mynter som kanskje er ett "bagmark" fra både MS63 og 65.

Der diskusjonen er i idag er skillet mellom en lavere MS-grad og en høyere AU-grad. Det går ofte på mynter som har en lett slitjasje fra å blitt gnidd mot andre mynter i samme sekk. Slike mynter kan få en AU58-grad, men de kan også lett får en MS60-grad. De lærde strides.

Det er uhyre vanskelig å forsøke å tilpasse MS-grader til nordiske 0, 0/01 og 01-grader. Slik jeg ser det er 0 og 0/01-grader usirkulerte mynter der den mynten som får 0/01 har litt for mange produksjonsspor til å kalles 0 (det kan kanskje tilsvare skillet mellom MS63 og MS65). 01 er en mynt som har sirkulert, og som derfor har lett slitasje. Grovt sett kan man si at MS-grader tilsvarer 0 og 0/01, mens AU-grader tilsvarer 01. Som med alt annet går det på skjønn.

Det som virkelig er fordelen til amerikanerne er at de faktisk har en standard å forholde seg til. Hver eneste mynttype er nøye beskrevet i ulike slitasjegrader, og det er forholdsvis greie kontrollpunkter å forholde seg til. Det er noe vi ikke har i Norge ennå.

Det som i og for seg er greit med dette er at nordiske mynthandlere ofte feilgraderer amerikansk mynt. Det er det penger å tjene på.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”