Grader mynten min v1.0

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Grader mynten min v1.0

Post by vemod »

Sorry vivavegas - så du hadde forespurt en link pr. mynt på forrige side; var ikke meningen å stjele poenget ditt. Men det er kanskje et greit eksempel på at det ER litt rotete...
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Grader mynten min v1.0

Post by vivavegas »

vemod wrote:Sorry vivavegas - så du hadde forespurt en link pr. mynt på forrige side; var ikke meningen å stjele poenget ditt. Men det er kanskje et greit eksempel på at det ER litt rotete...
He-he....
Det er greit.
Sammen er vi sterke.

Håper også som sagt at man på sikt kan få en viss struktur på dette og noen "fasitsvar".
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Grader mynten min v1.0

Post by Myge »

Sinkmynter er vanskelige å gradere ut fra bilder. Jeg har dem alltid ute av lommer/HB eller kapsel for å se på dem, bruker lupe, og ser på de forhøyningene som opptrer som må "klumper" på en del sinkmynt. Hvis disse ikke har noen slitasje, og er blant de høyeste punktene, er det lettere å gradere dem. Men sinkmynter har forskjellige farger, alt etter hvilken legering de er blandet i. Mener det er tre forskjellige typer, men er ikke 100% sikker på dette.

Ang 2 kr gevær, så vil jeg bare si at det var en utrolig flott mynt. Jeg velger å holde meg litt i bakgrunnen når det gjelder graderinger, har lest litt om det som er nevnt av erfaringer hos mynthandlere, og jeg kan jo fortelle at vi har blitt vurdert som strenge av Numisma, noe jeg, etter å ha lest her på forumet, tar som et godt kompliment.

Men vil gjerne ha noen erfaringer fra dere på mynt dere har handlet hos oss. Hvis noen har noen gode eller dårlige episoder, må dere gjerne komme med dem.

Kan også opplyse om, selv om dette er feil tråd, at det til nå er kommet eksepsjonelt mange objekter til 17.januar auksjonen vår. Utrolige mengder med sedler, og vi har noen komplette årganger med norsk mynt som skal ut der også, utenom 20 kr 1883.

Myge
User avatar
Stian
Posts: 188
Joined: 30 Aug 2007 01:10
Contact:

Re: Grader mynten min v1.0

Post by Stian »

Nå har jeg satt opp underforum "Grader mynten min" under Mynt og Seddel, og flyttet denne tråden dit.
torepore
Posts: 141
Joined: 04 Nov 2008 20:34

Re: Grader mynten min v1.0

Post by torepore »

Til Myge. Jeg er klar over at det numismatiske miljøet i Norge ikke er stort, og at mange kanskje veit hvem du er når du ber om reaksjon på våre graderinger av mynter. Kanskje jeg er den eneste i Norge som ikke veit hverken hvem du eller vi er - og langt mindre hvem du jobber for??? Med andre ord: kanskje en presentasjon?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Grader mynten min v1.0

Post by Myge »

TorePore, jeg beklager, var nok litt kjapp.

Jeg kan presentere meg kort, ettersom denne tråden, som jeg allerede har rotet litt til, ikke skal få så veldig mye mer rot fra meg.

Jeg heter Eirik Myge, jobber som numismatiker hos Skanfil AS og Skanfil Auksjoner AS, og har med en del av myntene, sedlene og medaljene vi selger på våre auksjoner. Skal legge mer info inn om meg på Hvem er Vi-tråden, så kan de som er mer nysgjerrige på meg lese der.

Og ja, det numismatiske miljøet er kanskje lite i Norge, men jeg oppdager ukentlig nye samlere, og det er jo bra for hobbyen vår. Så vi får tro det vokser seg enda større med tiden, og at de også oppdager samlerforum.no, som virkelig er begynt å bli et bra sted med mengder av informasjon!

Myge
torepore
Posts: 141
Joined: 04 Nov 2008 20:34

Re: Grader mynten min v1.0

Post by torepore »

Takk for det Myge - har fulgt fler av innlegga dine med interesse og takknemlighet. Derfor er det faktisk av interesse hvem du er!
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Grader mynten min v1.0

Post by Myge »

Fant ikke Hvem er Vi tråd her, kun Hva samler du på. Blir gjerne mye med to slike like tråder.
Legger heller inn litt info om meg selv på profilen min.

Hva med en Hva er dette-kategori på mynter?

Myge
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Grader mynten min v1.0

Post by maxlimit »

Hei Myge
Hva tror du min gevær 2 kr hadde gått for på auksjon??
Kommer til og behode den selv (ga kun 2500.-)
Ett røverkjøp er du ikke enig??
User avatar
Stian
Posts: 188
Joined: 30 Aug 2007 01:10
Contact:

Re: Grader mynten min v1.0

Post by Stian »

Myge: Hvem er vi tråden ble kansje bortgjemt i mynt og seddelforumet, flyttet den til Roterommet
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Grader mynten min v1.0

Post by peroenge »

Morsomt å se hvordan kvalitetsbedømmelser kan forandres over tid. Er spent på hvilken gradering dere vil gi denne 24 skillingen som jeg kjøpte som en 1'er på Oslo Mynthandels auksjon nr 3 i 1979. Patinaen er etter min smak.
24 sk 1747 adv.jpg
24 sk 1747 adv.jpg (53.81 KiB) Viewed 1697 times
24 sk 1747 rev.jpg
24 sk 1747 rev.jpg (50.69 KiB) Viewed 1699 times
Hvor er eventuelt det rette stedet å selge denne? Auction.no eller qxl.no?
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Grader mynten min v1.0

Post by MarkusLømo »

Den mynten ser jeg som en meget god ener, kanskje 1/1+.

Om du setter den opp på QXL eller auction.no kan være hipp som happ. Har sett ting gå både billigere og dyrere begge steder. Dagsformen avgjør, eller rettere sagt - hvem som er innom. Tror "gulvet" er høyere på QXL.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Grader mynten min v1.0

Post by ZZzzz »

god 1 :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Grader mynten min v1.0

Post by Kjetil Kvist »

Jeg ville nok satt en god 1 på denne, men jeg tror prisen hadde blitt god nok. Jeg regner med at dette er en skanning av mynten, og ikke et fotografi, og relieffet virker derfor litt flatt. Dersom du hadde tatt et bilde med god lyssetting, så tror jeg den ville ha kommet mer til sin rett. Et godt bilde selger en mynt!
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Grader mynten min v1.0

Post by bengt »

Vurderingen 1 står nok fortsatt ja, du kan sammenligne denne med mynter Oslo Mynthandel har liggende ut på sin nettbutikk.
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”