1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by Torashe »

1771 001.jpg
1771 002.jpg
Som sagt før er jeg ikke helt stødig i kv vurdering på slike,og heller ikke preg stedet,har lest på sider til linker som er her på forumet,men finner ikke helt ut av det. Bildene går jo til helv... som vanlig,mynten er mye finere i hånden,preget kommer mye bedre frem og fargen er fin og gjevn,mørkebrun. Så har litt frem til og fange farver og. Blomsten/el rosetten el hva den kalles,under årstallet er mye mer tydlig "live"
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by jenskr »

Mynten du har avbildet er dansk, dvs. ikke preget på Kongsberg. Om den er preget i Altona eller København kan jeg slå opp når jeg kommer hjem.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by vestmar »

Pen mynt! Bedre enn gjennomsnittskvalitet, kanskje 1/1+.

Og mynten er nok fra København, med Bauerts stempler. Viktige kjennetegn er at det er prikk etter DANSKE (Altona mangler denne prikken), og at nedstrekene i 7-tallene i monogrammet er like brede helt ned. På mynter fra Altona er nedstrekene markert bredere nederst. Her en typisk Altona-mynt:
1771-4701r.jpg
1771-4701r.jpg (35.55 KiB) Viewed 2887 times
1771-4701a.jpg
1771-4701a.jpg (32.38 KiB) Viewed 2886 times
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by jenskr »

Støtter Vestmar i at denne er preget i København under Bauert. Typen er S10A, og dette var den siste typen Bauert preget.

Enig i at dette var et pent eksemplar, og 1/1+ stemmer godt. Likte derimot ikke fargen på mynten, men dette kan ha noe med bildet å gjøre.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by Torashe »

Akurat ja,takker for info,men vet dere mer så pøs på :wink:
Noen som vet om den har noe variant nr på denne? siden det er stort mellom rom på DAN SKE og skjevt første 1 tall.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by Torashe »

Jaja se der hadde jo svaret kommet hehe.. fargen har med bilde og gjør,den har en mørkere farge en vestmar sin mynt,den har en mørkebrun gjevn fin farge,skal prøve ta nytt bilde og se om får frem fargen.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by Torashe »

Bilde tatt fort og galt,men mynten er en smule mørkere en det viser her og.
1771.jpg
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by kråketoppen »

vestmar wrote:Pen mynt! Bedre enn gjennomsnittskvalitet, kanskje 1/1+.

Og mynten er nok fra København, med Bauerts stempler. Viktige kjennetegn er at det er prikk etter DANSKE (Altona mangler denne prikken), og at nedstrekene i 7-tallene i monogrammet er like brede helt ned. På mynter fra Altona er nedstrekene markert bredere nederst. Her en typisk Altona-mynt:
1771-4701r.jpg
1771-4701a.jpg
God morgen, vestmar.

Ditt bilde er kjempebra for studie, kan du legge ut Kongsberg og København? 1 skillingen 1771
finnes jo i så mange varianter at det er ett samleområdet i seg selv. Jeg har Pedersens bok
over 1771, men må innrømme at jeg aldri har satt meg helt inn i de mange forskjellige typene.
Mitt aller første første kjøp var en skilling 1771 og jeg har den stadig, kan legge ut bilder, om det er av intr.? Kan være morsomt om medlemmene viste sin aller første mynt, det kan være
kjøp,arv eller ett funn o.l. :D
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by jenskr »

Hei Kråketopp

Jeg ser du spør Vestmar, men tillater meg å svare. Greit eksempel på en København skilling har Torashe allerede postet, og Vestmar har postet en typisk Altona skilling. Her følger en Kongsberg skilling. Utover dette er det mange varianter, og jeg kom over en morsom skivefeil variant forleden dag. Skilling/skisling, hvor s er forsøkt rettet opp med l. Det er verdt å merke at det kun finnes 2 stk Kongsberg typer, hvorav den ene typen er den man kommer over. Resten av variantene er preget i København og Altona.
Attachments
1771 Kongsberg Revers.jpg
1771 Kongsberg Revers.jpg (114.76 KiB) Viewed 2792 times
User avatar
kronesen
Posts: 38
Joined: 22 Dec 2008 08:22
Location: Troms
Contact:

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by kronesen »

Veldig OK info dette!
Forskjellen mellom kongsberg og københavn er altså bare rosettene på hver side av 1 tallet?
Kom gjerne med et bilde av andre siden av kongsbergskillingen :)
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by kråkerøy »

Se på bokstav M Loddrette stammer, og fortsetter rett ned fra bokstav K over.
Det er vel regnet som et sikkert tegn på at den er norsk.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by jenskr »

Morsomt å se at det er interesse for denne skillingen. Det pågår nå i 2 parallelle tråder. Den finnes flere karakteristika for Kongsberg pregningene. Bl.a rosettene, ett tallet mellom topp rosettene m.m. En annen interessant ting med denne skillingen er det høye antallet pregede mynter, som igjen førte til mange stempelpar. Så hvis man ønsker å samle stempelvarianter er det bare å brette opp armene.

Her følger forøvrig baksiden av Kongsberg pregningen jeg postet tidligere i dag. Som en kuriositet kan det nevnes at 1 skilling 1771 ble preget på Kongsberg i årene 1784 og 1785. PÅ adversen ser man også noe som er karakteristisk med Kongsberg pregningene, nemlig revner i blanketten.
Attachments
1771, Kongsberg advers.jpg
1771, Kongsberg advers.jpg (113.41 KiB) Viewed 2601 times
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by vemod »

Jenskr`s bilde viser at langvarig slitasje ikke har klart å fjerne Kongsberg-rosettens lille sirkel i sentrum (i hvert fall ikke den venstre). Så vidt jeg vet, er det typisk at hvis sirkelen er synlig på en slitt skilling, er den med stor sannsynlighet fra Kongsberg. Jeg mener å huske det har en sammenheng med at Kongsbergskillingens stempler (i alle fall rosettene) ble punslet for hånd, mens København / Altona-skillingenes stempler ble skåret?

Korrigèr meg gjerne.
User avatar
kronesen
Posts: 38
Joined: 22 Dec 2008 08:22
Location: Troms
Contact:

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by kronesen »

Etter å ha gått gjennom mine 38 stk 1771'ere, der 28 er tydbar, viser det seg at hele 22 stk av disse 28 er produsert i Altona, 4 stk i København og 2 stk på Kongsberg.

Gir dette et bilde av opplagene på de forskjellige myntstedene?

Mitt inntrykk er at Altonamyntene er i bedre stand enn mynter fra de to øvrige myntstedene. Dette må jo tyde på at det er brukt "edlere" kobber der...

Ingen varianter forøvrig, bortsett fra lang og kort avstand mellom K og M

Alle er forøvrig funnet med metallsøker...
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: 1 skilling 1771,kv og preget hvor?

Post by Mineline »

Noen som kjenner opplagene på de forsellige steder ?
Har pene eks. av både Kongsberg og København , så hvis noen har et vakkert eks. Altona
for salg , så send meg en PM

:D :D
mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”