2 øre 1917 med enkel strek

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

2 øre 1917 med enkel strek

Post by Spicyspecie »

Kvalitet på denne? Finner svært lite omsettning på denne. Kanskje en jobb for AMO Berg? :)
1917.JPG
1917.JPG (157.99 KiB) Viewed 2535 times
19171.JPG
19171.JPG (116.84 KiB) Viewed 2535 times
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by 2rhaug »

Tipper fra bilder 1/1+. Ta bort lett korrosjon; og kanskje 1+?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by ramazotti »

1+, farven blir ofte litt rar på bilder av slike.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by Stig Westerhus »

Helt klart en 1+, sannsynligvis en god en også. Mye pregesvakheter på disse. 2 øre 1917 er en av mine favoritter. Har hatt noen gjennom tidene. Men tror det er lite dubletter igjen av enkeltstrek i samlinga nå. Men har vel fremdeles igjen en del dobbeltstrek.
En tommelfinger-regel har vært at omsetningen på disse har vært ca 1 - 10 i forhold enkeltstrek - dobbeltstrek.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by 2rhaug »

Jeg har selv en med enkeltstrek og har prøvd å følge med. Anslaget 1:10 ikke er helt i overensstemmelse med det jeg har sett de siste 2 årene. Jeg har ikke ført statistikk, men har store problemer med å huske en eneste auksjon hvor det ble utbudt en 2-øre 1917 med enkeltstrek. Jeg har sett anslaget 1:10 før, men aner at dette ikke er riktig.
Ingen kan vel påstå noe eksakt, men jeg tror forholdstallet kanskje må opp i langt høyere sifre.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by Stig Westerhus »

Ja du skal ikke se bort fra at det må opp i et høyere tall. Jeg har vel kjøpt og solgt 2 stk av enkeltstrek de siste 2 årene, men bare en av de på auksjon.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by vestmar »

2rhaug wrote:Jeg har sett anslaget 1:10 før, men aner at dette ikke er riktig.
Ingen kan vel påstå noe eksakt, men jeg tror forholdstallet kanskje må opp i langt høyere sifre.
Jeg skal heller ikke påstå noe eksakt, men for noen år siden kjøpte jeg opp det jeg kunne finne av 2 øre 1917 fra nettauksjoner og andre kilder. Fikk da ganske raskt inn ca 20 stykker hvorav 6 var med enkel strek, noe som kan tyde på at den iallfall den gang ikke var så sjelden som Stig W og 2rhaug antyder.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by 2rhaug »

Det var svært! 20 2 ører 1917 er det vel ikke mange som har hatt. Det kunne vært artig å høre om andre forummedlemmer sitter med flere opplysninger.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by vestmar »

Her er de 6 jeg hadde med enkel strek (også vist på tidligere tråd om samme emne). Nå har det vel blitt økt oppmerksomhet og interesse for denne varianten de siste årene, dermed kan det vel være at flere eksemplarer enn før "sitter fast" i samlinger og at den dermed er vanskeligere å få fatt i nå.
Image
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by Heb »

Re vestmar:

Imponerende utvalg du hadde av denne varianten. Nr to fra venstre så bra ut. Hvor mange eksemplarer har du igjen idag?
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by brafin »

Ikke spør om det her på tråden da Heb.. :D Har allrede spurt om det samme via pm. Still deg i køen er du snill :wink:
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by supersamler »

Litt for "vanlig" denne til at AMO Berg kartlegger omsetninger.
Da vil jeg heller han kartlegger flere Chr VII specier eller semigode årstall av Carl XIV Johan.
Er nok færre 1830 halvspecier ute å går enn denne varianten av 1917.

Vil forøvrig skryte av arbeidet som gjøres rundt disse "sjeldenhetsgraderingene"
Dette er det jeg syntes er mest spennende med dette forumet.

F.eks. kartleggningen av 1832 halvspecien kontra 1833 halvspecien syntes jeg var oppsiktsvekkende.
Selv om ikke nødvendigvis alle av begge årstall er kartlagt, tyder mye på at 1832 bør ligge nærmere 1833 i pris enn tilfelle er idag.

Keep up the good work, Mr. Berg og dere andre som hjelper til med dette.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by Spicyspecie »

Kanskje vi kunne satt opp en avsteming på hva vi ønsker en sjeldenhetsanalyse om? Demokrati ikke sant :)

Uke for uke.. En uke med en mynt fra svenske perioden, danske perioden etc... Så kan vi sende inn ønsker for hvilket årstall vi ønsker..

Når det gjelder øren med enkelt strek er nok den sikkert mer sjelden en flere av specieårgangene fra svenske perioden..!?
supersamler
Posts: 333
Joined: 05 Dec 2008 10:16

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by supersamler »

"Keep up the good work, Mr. Berg og dere andre som hjelper til med dette."

Glemte å nevne Markus Lømo som sammen med Mr. Berg er mestere i å finne de skjulte omsetingene som vi andre ikke finner :P + de andre selvfølgelig. Men man ser fort hvem som er ildsjelene på dette området :-)

MER AV DETTE, PLEASE....

Og som SpicySpecie nevner, vi trenger ikke nødvendigvis begrense oss til Norge.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: 2 øre 1917 med enkel strek

Post by brafin »

Når det snakkes om sjeldenhetsanalyse, tenker da alle på eldre mynter (eks før 1874), eller nyere også i mer sjeldent opplyste kvaliteter. Er jo noen årstall/typer etter 1874 som også er ganske vansklige.

Eks. 2ø 1915 i toppkv. 2ø - 1917 enkeltstrek, 50 ø 1943 Z i kv 0 ! 5ø 194?jern i kv0, div andre i prakt osv, for ikke snakke om div 5ø og 2ø kobber av visse årganger.Dette bare for å vise til noen eksempler.

Kunne ramset opp mange flere, men ikke i denne omgang.Bare litt tankespinn rundt sjeldenhet.

Flere Oscar/Haakon typer/årganger savnes under en slik oversikt,som også kan være kjent av svakt preg på flere av årgangene.

Er det ellers noen som savner visse årganger med praktmynter ? Finnes de, eller er de ikke preget ?
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”