4 Mark 1676

Trenger du en vurdering? Legg ut bilder her.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: 4 Mark 1676

Post by Stein Knutsen »

Bare så det er sagt først som sist så er mynten din meget pen.
Ut i fra bildene så skal det godt gjøres å skille lett slitasje kontra muligens svakt/ujevnt preg.
Mynten er utvilsomt velpreget noe som kan tilsi at blanketten er meget jevn (tykkelse)
Minimale forskjeller i blankettens tykkelse er ofte årsaken til svakt eller kanskje heller ujevnt preg.
Selv om mynten har 01 detaljer, så gir helhetsinntrykket meg personlig ikke nok til at den forsvarer 01.
Vi har ikke fordelen av å ha mynten i hånda hvilket så klart er et handikapp når man skal vurdere.
Nå var muligens kvalitetsvurderingen hakket mer konservativ for 20-30 år siden,men personlig har
jeg tiltro til OMs vurdering av denne mynten.
Ta med mynten til en seriøs handler for en ny vurdering, så utelukker jeg ikke at den kan bli
hakket oppjustert men 01 tja
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: 4 Mark 1676

Post by anda »

Takk for din mening Stein!
Hadde håpet flere kunne kommet med en uttalelse her. Er 1600 talls mynt et området få har kunnskap om
når det kommer til gradering?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: 4 Mark 1676

Post by vemod »

Å gradere 1600-talls mynt er en livslang læringsprosess. Ganske enkelt fordi ikke to eksemplarer er like, i motsetning til dagens mynter, hvor alle er like. Det er ikke ulovlig å oppgradere mynter, men Oslo Mynthandels dom er nok svært vanskelig å anke. Jeg synes din 4-mark er en svært harmonisk mynt å hvile øynene på. Det faktum at den er godt og høyt preget med skarpt monogram og sulten kattepus, synes jeg er viktigere enn om den er 1+/01 eller 01.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: 4 Mark 1676

Post by 2rhaug »

Graden har betydning for salg.
I samlingen er det øyet og hjertet som teller.
anda
Posts: 181
Joined: 22 Sep 2012 19:02
Location: Fiji
Contact:

Re: 4 Mark 1676

Post by anda »

Må si meg enig med dere! Her er det følelsen man får av å holde
mynten som betyr noe, da denne ikke skal selges!

Uansett har jeg nå vært hos Riibe!
De har vurdert den til 01, intakt myntglans og lite tegn på slitasje!

:D
Post Reply

Return to “Mynt- og seddelgraderinger”