Hva Slags Bøker / Permer skal jeg satse på til Myntene ?

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
kabomega
Posts: 39
Joined: 15 Feb 2009 10:09
Location: Halden

Hva Slags Bøker / Permer skal jeg satse på til Myntene ?

Post by kabomega »

Er her igjen jeg og spør ! :wink:

Jeg er forsatt fersk og trenger noe å ha og eller sette myntene i og lurer på :

Er det noen som har noe kjennskap til disse samle permene og har noen erfaring med disse ?

http://www.skanfil.no/ArtDetail.aspx?n=176314

Jeg vurderer å innvestere 7 slike permer i et sett eller som jeg skal kjøpe 1 perm omgangen , men ønsker å høre om deres meninger og syns punkter først.

Eller har dere andre forslag til til å ha myntene i og hva annet som er greit å ha ?
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Hva Slags Bøker / Permer skal jeg satse på til Myntene ?

Post by kråkerøy »

Jeg ville satset på et system med Hartbergere til å ha myntene i, og ark med lommer til dette
(Velg kvalitet Hartberger "super" på arkene.)
alle mynthandlere har dette til salgs.

Da står du friere til å organisere myntene selv, og de er lagret mye tryggere etter mitt synspunkt.
Bengt her inne har jo laget flotte "fortrykksark" som kan lastes ned og skrives ut selv. Stor takk til han !!!
Det er også ferdige fortrykksark med tilhørende album å få kjøpt.
Det kan også være morsomt å notere andre opplysninger bak mynten, hvor den er kjøpt, referanse til tidligere eiere, kataloghenvisninger eller andre historiske stikkord.

Du får kjøpt fine skinnalbum til til disse arkene, men kan også bruke vanlige ringpermer med 4 kroker på.
Ringpermer beregnet på ark med 2 hull anbefalles ikke, da myntarkene da "vrir" seg lett.

Lykke til med "montering" av din samling.
User avatar
kabomega
Posts: 39
Joined: 15 Feb 2009 10:09
Location: Halden

Re: Hva Slags Bøker / Permer skal jeg satse på til Myntene ?

Post by kabomega »

Okey takk for svaret og jeg har lastet ned de forarkene / skille ark filene som du har nevnt.

Da ser det ut for at jeg bør satse på Heart rammer i steden , ja kanskje enklere en måte som du nevner.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Hva Slags Bøker / Permer skal jeg satse på til Myntene ?

Post by MarkusLømo »

Hva du skal satse på kommer litt an på ambisjoner også. De permene du har linket til er fine hvis du vil samle kroner og øre komplett, eller ganske nær komplett, men hvis du ønsker å spesialisere deg på en eller to konger har de mye plass du ikke får brukt. Jeg har f.ø. disse permene selv og synes de fungerer greit nok. Jeg prøver da også å få kroner og øre nesten komplett.
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Hva Slags Bøker / Permer skal jeg satse på til Myntene ?

Post by holofire »

Vil og anbefale hartberger album. Om du har litt is i magen dukker det opp på qxl til en grei pris!

Når det gjelder fortrykksalbumene så er de i fargebytte slik at det er blå som er den nye fargen! Brun blir da erstattet med blå :!:

Personlig synes jeg det er finest med album i samme farge i en slik serie av album.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Hva Slags Bøker / Permer skal jeg satse på til Myntene ?

Post by Myge »

Blir selvsagt inhabil når jeg også anbefaler Skanfil sine album. Jeg selv har både Hartbergerpermene og Skanfilpermene, prøver å fylle opp alle sammen.

Hartberger er delt inn i konger som nevnt her tidligere, og jeg liker å samle på begge måtene, synes f.eks. det er kjekt å kunne ha alle kronestykkene i samme perm, samtidig som jeg liker å ha muligheten til å få Haakon komplett snart. Oscar begynner å nærme seg, men mangler fortsatt de dyre der også.

Jeg liker også Siegalbummene, men de anbefaler jeg ikke å bruke til hovedsamlingen, da myntene ikke har noen beskyttelse, og noen av permene påvirker myntene pga limet som ble brukt.

Uansett, det viktigste er at du synes albummen er kjekk å samle i, og at du selv får sett på mynten når du ønsker. Om den da er pakket inn i et eller to lag med plast fra deg, og om du skal ha muligheten til å ta den i hånden må du nesten velge selv.

Lykke til med valget, det blir bra uansett.

Myge
User avatar
kabomega
Posts: 39
Joined: 15 Feb 2009 10:09
Location: Halden

Re: Hva Slags Bøker / Permer skal jeg satse på til Myntene ?

Post by kabomega »

bra respons her og det er bra... :D

Skanfil permene vil jeg nok kjøpe mulig etter sommeren hele serien , men føst vil jeg skaffe meg et par Hartberger permer og masse rammer.

Selv om jeg har har ikke bestemt meg helt enda åssen jeg skal samle enda , men regner med at det blir oppdelt i konge opplegget som et par av dere har nevnt her tidligere.

Jeg har i dag Siegalbummene siden det var de første jeg kjøpte , men de bruker jeg mynter som jeg mener er gode det vil vel si Bruks kvalitet for dere antar jeg. :lol:
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Hva Slags Bøker / Permer skal jeg satse på til Myntene ?

Post by mynt01 »

De nyeste årgangene er vel best å ha i hardplast myntsett.
De som ligger i sett.
Der ligger vel for det meste de beste myntene også.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Hva Slags Bøker / Permer skal jeg satse på til Myntene ?

Post by bengt »

Man har vel myntene i album selv om man kanskje samler på myntsett også? Jeg har komplett samling av årssett, men jeg har alle myntene "i den andre samlingen" også.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”