Speciedaler 1833

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Speciedaler 1833

Post by Trond i California »

Etter sommerens specie-toerke er det heldigvis blitt litt mer sus i sakene denne hoesten :P . Siste addisjon til samlingen min er den vanskelige Speciedaler 1833. Denne mynten er i hoey kvalitet med gode detaljer. Jeg synes spesielt loevemanken er pen, men perlene og kongens haar er ogsaa tilnaermet inntakt med relativt lite slitasje. Fargen paa mynten er fin - ingen unaturlig farge som tyder paa pussing ved foerste oeyekast. Haandholdt ser mynten med andre ord meget bra ut. Naar man ser paa mynten med sterk forstoerrelsesglass ser den imidlertid noe forskjellig ut. Desverre er det etpar riper som skjemmer, saa den har nok vaert pusset/skrubbet en gang i tiden. Jeg valgte likevel aa kjoepe den siden det er en saapass sjelden mynt. :D

Dette maa vaere en mynt som sjelden omsettes for i AMO Berg sin eminente post for proviens listes det kun to omsetninger:
Auksjonsomsetninger:

Kvalitet; Tilslag; Dato; Auksjonssted; Lot nr; Kommentar

Kv 0/01; 108560; 09.05.2009; OM62; 636; sannsynligvis beste privateide eksemplar

Kv 1+; 24610; 01.04.2001; Gull & Sølv A/S; 474; Inkl salær
Eksemplaret fra OMH62 ble omtalt som "Sannsynligvis det best bevarte privateide eksemplaret av det sjeldneste aarstallet pa 1800-talls specier". Naar jeg sammenligner med bildene fra OMH katalogen synes det kanskje som at det eksemplaret er noe bedre enn mitt - men ikke mye?

Kommentarer?
Attachments
1833 Speciedaler combined #1.jpg
1833 Speciedaler combined #1.jpg (404.82 KiB) Viewed 4113 times
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Speciedaler 1833

Post by bengt »

Holy crap. Gratulerer, med stor G og stooor R og A...

Nydelig eksemplar og veldig sjelden. Nesten så misunnelig at jante loven begynner å klikke inn, men mest glad på dine vegne :-)
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Speciedaler 1833

Post by hertervig »

Aa, du hildrande du! Fantastisk løve! Har du snart komplett Karl Johan dalere nå, Trond?
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Speciedaler 1833

Post by 2rhaug »

Solgte nettopp huset. Det er vel på tide å emigrere til USA. Husprisene er lavere og det går kanskje an å samle specier?
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Speciedaler 1833

Post by PCL »

Trond,
Jøss og jøss. Nok en strååålende speciedaler i samlingen. Råspennende å se alt du har kommet over "over there" i det siste. Vi heier på deg fra gamlelandet, og takker for at du deler funnene med oss.

Rent slitasjemessig, på portrett, løve, skjold, perlerand og bokstaver, er jeg enig med deg i at din nyervervelse ikke står mye tilbake for den som ble solgt på OMH 62. På enkelte detaljer til og med bedre... (se det knivskarpe øksebladet, det velpregede løvehodet/hårmanken og den definerte halespissen).

Dessverre har selve blanketten litt større lyter, med litt ruskete overflate, pussestriper og noen små kanthakk. Og kanskje har den vært igjennom en eller annen form for rense-prosess. Men den er i så fall ikke alene om det, og det er ikke veldig skjemmende. Patina kan jo komme tilbake etter noen år, og plutselig sitter du der med en av de beste som finnes av toppåret 1833.

Denne fortjener en hedersplass, Trond! Gratulerer!
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Speciedaler 1833

Post by vestmar »

Det er virkelig morsomt å se nok en praktmynt fra din side, Trond.

Siden du henviser til proveniens/omsetningslisten, kan jeg nevne at jeg i mitt arkiv har notert 12 omsetninger av 1833-specien, i kvaliteter fra 0/01 til 1/1+. Noen av disse kan gjelde samme eksemplar som er omsatt flere ganger. Andre forumbrukere med mer omfattende arkiver kunne sikkert nevne enda noen omsetninger, men uansett er det jo liten tvil om at denne årgangen er en av de aller beste.

Jeg stiller meg i rekken av gratulanter, og venter spent på neste :)
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Speciedaler 1833

Post by vemod »

Spennende å følge utviklingen i samlingen din. Gratulerer. Kjøpt som 01?

Forresten: Ser at det ligger en jinghuashei-forfalskning av 1 spd. 1833 på myntsida til Germeten, men finner den ikke i katalogen, så jeg antar at den har blitt trukket? Noen her på forumet som har opplyst Germeten om dette?

http://www.germeten.no/frimerkeauksjon- ... r-eng.aspx

http://www.jinghuashei.com/uploadimage/ ... 639533.jpg
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Speciedaler 1833

Post by Olav K »

Om ingen har gjort Germeten oppmerksom på dette, så bør man gjøre det - og slik at det synes. Han blir jo oppfattet som en seriøs frimerkehandler, og bruker sitt renommé som sådan på mynt. Skanfil har i det minste spandert på seg en Myge i erkjennelse av at den øvrige stab ikke har snøring på mynt Germeten har ikke det.
Jeg kan for lite om norsk mynt til å rope "ulv", men dere som kan identifisere Kinakopier og annet snusk på nordisk mynt bør si fra. Ellers blir Germeten (og andre frimerkehandlere som har måttet ty til mynt når frimerkene kollapset) en kanal ut til markedet for falsifikater. Mannen skryter jo av å ha solgt falske 1877 20-kroner til gullpris, vi skal jo være glad for at noen sa fra da - så de ikke ble solgt som ekte.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Speciedaler 1833

Post by bengt »

Olav K wrote:Mannen skryter jo av å ha solgt falske 1877 20-kroner til gullpris, vi skal jo være glad for at noen sa fra da - så de ikke ble solgt som ekte.
Tenker du på at det står "52 copies of 20 kroner 1877"? Han mener 52 EKSEMPLARER, ikke kopier som i forfalskninger... :-)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Speciedaler 1833

Post by Olav K »

Ja, jeg oppfattet det som kopier - så det var ikke så galt som jeg trodde. Men når du legger ut 20-kr i gull i lotter, slik også frimerkehandler Moldenhauer gjorde med Nistadsamlingen, blir salgsprisen per mynt lav - samtidig som de vanlige samler ikke har likviditet nok til å kjøpe 7-8 stk ad gangen, selv om de er "billige". Slike lotter går til Samlerhuset, som selger dem stykkevis til ørten ganger høyere pris.
Gitt at disse myntene var i samme standard som vanlig for 20 kr i gull, har Germeten her oppnådd imponerende 1/2 pris i forhold til katalog. Nå kan det faktum at det dukker opp 50+ mynter på en gang vise at katalogpris er for høy, men det var vel ikke det selger ønsket seg - samtidig som de som vil fylle 1877 hullet i sin samling avskjæres fra det; han har råd til 10, 12 eller 15.000 for én - men ikke 54.000 for en lott. Så her taper både selger og potensielle kjøpere, bortsett fra oppkjøpere som Samlerhuset.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Speciedaler 1833

Post by bengt »

Sa ikke at Germeten er flinke til å selge mynter, sa heller ikke at de er flinke i engelsk (ville ikke brukt ordet copy selv for å se det sånn...)
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Speciedaler 1833

Post by Alex R »

enkel forklaring:
Et frimerke omtalt i flertall kalles copies. Ergo har de brukt det samme utrykket på myntene.
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Speciedaler 1833

Post by hertervig »

Men i frimerkeverdenen snakkes det ikke så mye om kopier, det er stort sett enten nytrykk eller forfalskninger.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Speciedaler 1833

Post by Trond i California »

Takk for flotte tilbakemeldinger paa mitt siste kjoep alle sammen. Jeg er meget fornoeyd selv om det ble min hittil dyreste mynt. Tror det vil ta litt tid aa toppe denne, men specie jakten fortsetter... :D
User avatar
krag
Posts: 90
Joined: 30 Mar 2014 19:33
Location: Vestby

Re: Speciedaler 1833

Post by krag »

Veldig, veldig fin mynt. Sitter nå og spekulerer hvorfor 1833 er en uhyre sjelden mynt [Numisma auksjon 6.oktober 2012]. Handlerkatalogen 2015 skriver 106 100 mynter. Mye interessant historie om sakførersønn Jean Baptiste Bernadotte.
Sicilia, England
Jon
Post Reply

Return to “SHOWROOM”