Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerika

Post by Trond i California »

Jeg kjoepte nylig en fin samling av saker som er laget av utvandrede nordmenn i USA. Det er tydelig at det var et aktivt norsk miljoe i Midt-Vesten for hundre aar siden og at det ble laget mange medaljer, brosjer, buttons, sloyefer etc. Jeg har brukt litt av julen til aa gaa gjennom samlingen. Det er artig aa se de forskjellige regionene representert ved ulike sloyefer - Gulbrandsdalslaget, Troenderlaget, Sognelaget, Vossalaget, Nordlandslaget etc. Mer om det siden...

Jeg starter denne traaden med aa dele et par medaljer som jeg synes er flotte. Den foerste er en 17 medalje fra Hamline, Minnesota 1914 - kan ikke huske aa ha sett den i Kvist sitt hefte.
Attachments
IMG_3432.JPG
IMG_3432.JPG (43.17 KiB) Viewed 3668 times
IMG_3435.JPG
IMG_3435.JPG (37.98 KiB) Viewed 3668 times
IMG_3436.JPG
IMG_3436.JPG (44.6 KiB) Viewed 3668 times
IMG_3453.JPG
IMG_3453.JPG (36.23 KiB) Viewed 3668 times
Last edited by Trond i California on 28 Dec 2013 01:08, edited 1 time in total.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Kjetil Kvist »

Den 17. mai-medaljen er nok tidligere ukjent, så det er en godbit.

Norvegiana var populært blant frimerkesamlere, det vil si å samle norsk innflytelse på ikke-norske frimerker. Det er litt mindre kjent blant numismatikere, men jo mer vi finner, jo mer attraktivt er det jo.

Det er et meget altivt norsk-amerikansk historielag i Midt-Vesten, så det kunne jo være noe for deg.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Trond i California »

Takk for raskt svar, Kjetil. Det var spennende aa hoere at det var en hittil ukjent 17 mai medalje I samlingen jeg kjoepte.

Jeg antar jeg med dette kjoepet faar legge til Norvegiana som mitt nye samleromraade :D . Det var ikke helt planlagt... :lol:

Legger ut nye fire bilder - denne gangen av buttons/brosjer. Den foerste er en ganske stor brosje sannsynligvis I messing - laget for et jubileum I 1930 - jeg synes den er veldig fin med flotte detaljer. De andre tre er buttons I plastikk.

Dette er kanskje ikke det mest spennende omraade, men artig aa se hva som ble laget av buttons og saker I USA for 100 aar siden.
Attachments
IMG_3434.JPG
IMG_3434.JPG (40.98 KiB) Viewed 3586 times
IMG_3451.JPG
IMG_3451.JPG (89.54 KiB) Viewed 3586 times
IMG_3449.JPG
IMG_3449.JPG (74.22 KiB) Viewed 3586 times
Kronprins Olav.JPG
Kronprins Olav.JPG (97.26 KiB) Viewed 3586 times
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Trond i California »

Neste post i denne traaden er fire sloeyfer. Jeg liker godt den noe sentimentale fra Nordfjordslaget i 1928 som sier "Tidt eg minnest ein gammal gard"....Ellers konstaterer jeg at Aurland hadde en egen undergruppe i Sognalaget ved det sjette aarsmoete i Minneapolis i mai 1914...
Attachments
IMG_3444.JPG
IMG_3444.JPG (27.17 KiB) Viewed 3538 times
IMG_3438.JPG
IMG_3438.JPG (33.61 KiB) Viewed 3538 times
IMG_3439.JPG
IMG_3439.JPG (41.25 KiB) Viewed 3538 times
IMG_3441.JPG
IMG_3441.JPG (36.02 KiB) Viewed 3538 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Arve »

Interessante ting dette. Det sier noe om hvor viktig det er for innvandrere å bevare noe av sin egen identitet. Det er en del av kulturhistorien som nesten er glemt i Norge nå. Hvis jeg skulle velge her så måtte det bli en lutefiskkveld i Landingslaget med forhåpentligvis en myk landing etterpå. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Trond i California »

Her er fire ny bilder I denne lille serien. Samlingen er ganske stor saa det er rikelig aa ta av....Hvilken av disse tror dere hadde de beste festene? Jeg holder en knapp paa Vosselaget :D
Attachments
Fire sloyefer Low Res.jpg
Fire sloyefer Low Res.jpg (1.58 MiB) Viewed 3439 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Arve »

Sigdalslaget, de har tross alt røtter i Buskerud. :wink: Og bare kom med flere bilder, de er en artig kontrast til numismatikken.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Olav K »

Festevnen er vel avhengig av hvordan man oppfatter "Fertile" og "Minn", er det minner om egenskaper som engang var, utrykk for gjeldende tilstand, eller stedsnavn?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by vemod »

Utrolig spennende samleområde, og morsomme objekter! Takk for bilder! (Min bestefar var farmer i Alberta i tidsrommet 1914-1921, så jeg vurderer faktisk en sidesamling med relevante objekter derfra, fra den tidsepoken).
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by vemod »

Olav K wrote:Festevnen er vel avhengig av hvordan man oppfatter "Fertile" og "Minn", er det minner om egenskaper som engang var, utrykk for gjeldende tilstand, eller stedsnavn?
"Fertile" og "Minn." betyr muligens at Minneapolis eller Minnesota er fruktbart land, dvs. gir gode avlinger?
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Alex R »

Tror heller at det er byen Fertile, i Minnesota :wink:
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Trond i California »

Siste innkjoep av Norvegiana memorabilia er to svaere sloyefer fra Minneapolis, Minnesota. Den ene er fra Oslo logen av Sons Of Norway og den andre er fra Hjoerdis logen av Daughters of Norway. Fellers er at de har en side som jeg tror er brukt til fest, og den andre siden til bruk ved begravelser. De er pent laget med emaljepregede brosjer. Disse kan reverseres avhengig om det er fest eller begravelse...Jeg har en 20-30 slike sloyefer men disse to er mye stoerre, bredere og mer forseggjort enn det som er vanlig
Attachments
SoN Front.jpg
SoN Front.jpg (116.44 KiB) Viewed 3010 times
SoN Memoriam.jpg
SoN Memoriam.jpg (97.62 KiB) Viewed 3010 times
DoN Front.jpg
DoN Front.jpg (106 KiB) Viewed 3010 times
DoN Memoriam.jpg
DoN Memoriam.jpg (118.05 KiB) Viewed 3010 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Olav K »

De var spesielle! Gratulerer; og vel verd en liten omtale i NNT? Denne skikken med å ha samme (dog tosidige) medalje for glede og sorg, er iallfall ny for meg. Var den vanlig i andre emigrantgrupper? Eller var det en skandia-amerikasnk skikk? Jeg blir veldig nyskjerrig når jeg ser sånt som dette.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Trond i California »

Takk for svar, Olav. Det er godt mulig at min Norvegiana samling kan forsvare et innlegg ved anledning. Jeg vet ikke om dette med tosidig var vanlig eller ikke. Jeg observerer imidlertid at for begge to ser det ut som at den svarte siden var den ble brukt sist. Det forteller vel kanskje en historie det ogsaa...

Her er tre nye bidrag til denne traden.

Den foerste har tilhoert Fru Louis Andersen og var laget I forbindelse med Bygdelagenes Stevne I August 1938 I Duluth, Minnesota. Legg merke til at det var viktig at man I tillegg til navn (eller rettere sagt, ektemannens navn) representerte seg med baade hvor man bodde I USA og hvor man opprinnelig kom fra I Norge. Dette vitner om sterkt patriotisme og tilhoerighet til hjemland (og bygd).

Den neste er fra et musikkstevne, saakalt Sangerstevne I Duluth, Minnesota I Juli 1936. Flott sak med flagg, harpe og oern.

Den siste er ogsaa en musikk sak, medlemsmedalje I Norwegian Glee Club I Minneapolis, Minnesota. Glee Club kan best oversettes som kor paa norsk. Her er fra Wikipedia:
A glee club is a musical group or choir group, historically of male voices but also of female or mixed voices, which traditionally specializes in the singing of short songs—glees—by trios or quartets.
Attachments
Bygdelagenes Stevne.jpg
Bygdelagenes Stevne.jpg (112.67 KiB) Viewed 2965 times
Dulith Sang.jpg
Dulith Sang.jpg (143.16 KiB) Viewed 2965 times
Norwegian Glee Club.jpg
Norwegian Glee Club.jpg (124.33 KiB) Viewed 2965 times
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Medaljer, brosjer og sloeyfer laget av nordmenn i Amerik

Post by Lagrinn »

Olav K wrote:De var spesielle! Gratulerer; og vel verd en liten omtale i NNT? Denne skikken med å ha samme (dog tosidige) medalje for glede og sorg, er iallfall ny for meg. Var den vanlig i andre emigrantgrupper? Eller var det en skandia-amerikasnk skikk? Jeg blir veldig nyskjerrig når jeg ser sånt som dette.
Det er jo mulig det stammer ifra gamle bunadsskikker, i Hallingdal har vi noe som heter fyrierme (ett stykke tøy med pærler som sitter over håndleddet), ifra gammelt av så brukte mann bunaden til både fest og sorg, men på fest var perlekanten frem mot hånda og i begravelse så var det svarte tøyet frem, bare en tanke.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”