8 reales cobs

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 8 reales cobs

Post by lili »

Hei Karstki.

Mexico folger jeg ikke sa mye med pa men for ca. 200 - 300 euro ser det ut som man finner greie objekter, legg til 100 euro og du finner enda bedre.
Aureo y Calico har pa sin auksjon na (de har 3 lister), men se pa den til Isabel de Trastamara Vol. 1, hvor de har under Felipe V noen 8 reales fra Mexico,
som du kanskje kan finne interessante.
Her er linken https://www.aureo.com/es/subasta.

Dersom det kun er en mynt du onsker, og du har rommeslig okonimi/budsjett, vil jeg ogsa nevne 8 reales Mexico 1733 Felipe V,
som Herrero har under hammeren i mai. Dette eksemplaret er i mine oyne pent og vil nok ga for mere enn utrop 600 Euro?
Den nye eieren, vil nok glede seg meget over denne mynten dersom han far den for 600 Euro.
Her er linken http://www.numismaticaherrero.com/docum ... 2_alta.htm klikk pa Monarquia Espanola II, lot nr 558 (PDF format).

Sjekk ogsa med Numisma, de har kanskje noe liggende?

Mere priser…..http://www.coinarchives.com/w/results.p ... esults=100
Ved sammenligning av priser er det lurt a ha kalkulator pa USD kontra Euro.

Mitt rad, av egen erfaring er a begynne med et veldig darlig kjop, slik at du for ettertiden har en referanse pa hvor elendig ting kan gjores……
og slik unnga a gjore det igjen. Dyrkjopt, men larerikt.

Mvh
lili
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales cobs

Post by diatonix »

Potosi 8 r. 1652 E (Cross).jpg
Potosi 8 r. 1652 E (Cross).jpg (728.06 KiB) Viewed 2241 times
Dette er den mest verdifulle "cob" i min samling. En "transitional", altså fra 1652, assayer "E" (Antonio de Ergueta). Kvalitet: XF, tilnærmet korrekt vekt (27,33 gr). 3 årstall. KM# A20.8. Godkjent som autentisk av selveste Sedwick.
Attachments
Potosi 8 r. 1652 E (P&W).jpg
Potosi 8 r. 1652 E (P&W).jpg (775.12 KiB) Viewed 2241 times
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 8 reales cobs

Post by lili »

Hei diatonix.

Igjen gratulerrer med fint objekt fra 1652, og ogsa da Q ekemplaret ditt.

Jeg er pa "light" utkikk etter assayer B Felipe III, ellers folger jeg som vanlig littegranne med pa hva som skjer, men prover a unnga
friteslene. Er nok i en prossess hvor jeg er usikker pa hvordan jeg skal fortsette.

Har de fleste myntene fra Felipe den II og III, og da litt her og der videre.
Er usikker pa om jeg skal ga til Felipe V eller Felipe den IV. Vipper mot IV, da det bli en fortsettelsen etter den III, men far se.

Har innmari lyst pa de runde myntene, som er sa "riktige" at de ikke kommer inn under COB, men de er igjen veldig dyre.
Har fulgt litt med pa de, og dersom jeg ser en god mulighet vil jeg sla til, men for jeg gjor et slikt kjop, vil jeg nok foreta mere sjekking.
Og da blir det sporsmal om det er bedre med 10 sma enn 1 stor. Dersom jeg hadde hatt mye penger..... ja takk begge deler hehe..

Min "lege" anbefaler meg a slappe av, spare pa pengene og avvente pa gode kjop. Som ikke kommer altfor ofte, men ha talmodighet.
Jeg far se hva jeg finner pa, men inntil videre har jeg "ferie", safremt jeg ikke kommer over noe veldig, men veldig interessant.


Lykke til
Mvh
lili
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales cobs

Post by diatonix »

Det er nettopp en slik filosofi, Lili, som fører til de beste samlinger, tror jeg.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales cobs

Post by diatonix »

Takker for tipset om Cayón Numismática, Lili. Hev meg på deres auksjon igår kveld, ut av ren nysjerrighet, og det gikk veldig bra! Det meste foregår på spansk (som antagelig betyr færre med-bidders fra den store verden!): min tid som student i Salamanca i 80 åra + div. lengre opphold i Søramerika kom altså godt med...
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales cobs

Post by diatonix »

Apropos Cayón Numismática: Meget profesjonelt opplegg! Gjennomgående høy kvalitet, med relativt lave utrop som fører til mye mer spenning i budrundene, salær på beskjedne 10%. Skulle virkelig ønske det fantes noe lignende i Skandinavia, hvor vi må ta til takke med temmelig stusselige og dyre online auksjoner!
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 8 reales cobs

Post by lili »

Hei diatonix.

Hyggelig at du har kikket pa Cayon.

Cayon legger lave utbud pa mynter som er populare. Hvilket igjen fanger interesse og da igjen gir en grei markedspris.

Jeg kikket litt pa USA og Europa og syntes at prisene i Europa var greie nok, tatt i betraktning at frakt er billigere.
Spesielt ved kjop av lavere verdi (enkeltobjekter).

Aureo y Calico har hoyer utropspriser (tilnarmet markedsverdi?), men de har ogsa mange COB/Macuquina objekter.
Disse to husene danner for meg et grunnlag for a lage en slags prisliste, spesielt Aureo y Calico.
Utropspris er ofte en konservativ salgspris/markedspris(les ogsa antatt salgspris i spesifikasjonen), og de vet hva steller med.
Usolgte objekter er overprisede.

Det siste aret har jeg for det meste kjopt specimen sedler fra Venezuela.
De har vart rimelige (i Venezuela), men det er faktisk kommet inn en "ny" (i tillegg til meg) drittsekk, som samler det samme som meg, den siste tiden,
slik at jeg tapte 3 kjempe lotter pa min siste internasjonale auksjon, i tillegg til en lott (vant 2 lotter) pa den nest siste auksjonen, til denne djevelen.
Er temmelig sikker pa at det er riking fra Venezuela, for han sitter faktisk og overbyr meg her i Venezuela ogsa, den drittsekken.

Men det er vel det som skal til. To "idioter" som kjorer prisene i varet. Hvor da den "storste idoioten" vinner.


Mvh
lili
Post Reply

Return to “SHOWROOM”