8 reales cobs

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

8 reales cobs

Post by diatonix »

P4021556.JPG
P4021556.JPG (846.38 KiB) Viewed 3280 times
P4021556.JPG
P4021556.JPG (846.38 KiB) Viewed 3280 times
Jeg lider også av en "fæl sykdom": cobs (eller macuquinas, som disse spanske myntene fra kolonialtiden også heter) er et samleområdet jeg synes er blant de mest interessante og idag har jeg altså fått innnlemmet 2 nye eksemplarer i samlingen: En 8 reales fra 1664 og en annen fra 1666, begge fra Potosi (i dagens Bolivia) og begge meget ettertraktet. Ideelt sett er disse sølvmyntene (som tilsvarer vektmessig til våre speciedalere) utstyrt med årstallet 3 steder på samme mynten. Grunnen er antagelig den at man pga de ganske primitive pregeforholdene ville forsikre seg at det på det ferdige produktet ihvertfall var ett lesbart årstall å se. Cobs med 3 årstall er sjeldne og vil alltid oppnå en mye høyere pris. Myntene ble solgt med 2 årstall, men jeg er ganske så sikker på at jeg har greid å finne det tredje på begge...
(årstallet på 1600-tallet kunne skrives med enten 4, 3 eller 2 sifre). Flere som ser det (kanskje Lili, som jeg vet samler også på cobs...)??
Last edited by diatonix on 02 Apr 2014 23:20, edited 1 time in total.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales cobs

Post by diatonix »

P4021555.JPG
P4021555.JPG (856.04 KiB) Viewed 3285 times
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 8 reales cobs

Post by lili »

Hei. igjen hyggelig at du viser frem mynter.
Som nevnt tidligere, er jeg ikke ekspert, men har studert disse 2 myntene dine og ressonerer meg frem til folgende (hvilket jeg haper du syntes er ok), jeg "stikker" hodet frem, og lar det sta til...hehe..

4 viktige faktorere som tilkennegis pa 8 reales Potosi fra denne perioden:

1. Arstall: En gang pa adversen, to ganger pa reversen.
2. Pregestedet. P (Potosi), en gang pa adversen og to ganger pa reversen.
3. Myntmester E, Antonio de Ergueta. En gang pa adversen og 2 ganger pa reversen.
4. Kongens navn blir preget pa randskriften mellom kl 1 og kl 5 pa adversen.

Da til dine 2 mynter.

Begynner med den "darligste",

"1664".
Myntsted 3 ganger og myntmester 3 ganger.
Arstall: 1664 eller 1684? Kan se 2 arstall pa reversen, men er usikker pa om det er 84 eller 64. Pa adversen fremkommer ikke arstall. Hva mener du?
Videre adversen kan jeg ikke lese kongens navn.

1666
Myntsted 3 ganger, myntmester 3 ganger og arstall 3 ganger. Man kan se 66 pa adversen preget, men pa en morsom mate, ikke ved siden av hverandre, men ovenfor hverandre.
Hvilken konge?
I 1666 preget Felipe IV og Carlos II mynter. Du er heldig, da man kan se IIII, kl 4 pa adversen, slik at du jammen meg ogsa har definert kongeperioden. Gratulerer.

Mvh
lili
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 8 reales cobs

Post by lili »

Ikke for a odelegge et samleromrade, men tvert imot, det kan utvides: Cob/Macuquina mynter er ogsa preget i andre land, som f.eks. Venezuela.


http://www.ha.com/c/search-results.zx?N ... rch-071713.

Dette er for de som evt. vil utvide sitt samleromrade pa COB/Macuquina mynter.



Mvh
lili
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales cobs

Post by diatonix »

Tusen takk for svaret, Lili! Du har selvfølgelig helt rett når det gjelder "66" på kors-siden (det ene 6-tallet på skrått ovenfor det andre) ca kl 6 - dette skyldes muligens dobbelpreg.
Cob nr. 2: Pillar-siden har "64" mellom Herkules-søylene over bølgene og "1664" fra kl 7 til kl.8. På cross-siden ser jeg et tydelig 4-tall i pos. kl 5 rett overfor G'en (i D.G.). Og så kan man jo med en god porsjon velvilje og etter et glass rødvin innbille seg å skimte noe av konturene til et 6-tall ved siden av...
Er veldig godt fornøyd med disse to, nettopp pga det interessante detektivarbeid som følger med kjøpet.
Last edited by diatonix on 03 Apr 2014 15:23, edited 1 time in total.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 8 reales cobs

Post by lili »

Vil korrigere meg selv pa mynten din fra 1664, da den definitivt er fra 1664.

Usikkerheten jeg hadde til arstalllet, er at det kan se ut som et 8 tall (mellom pilarsoylene) pa reversne (linje nr. 3).

Imidlertid har jeg sett meg blind, da myntutsteder i 1684 ikke var E (Antonio de Ergueta), men V' (Pedro de Villar).
Se linkene: http://www.maravedis.net/felipe4_8_reales_potosi_2.html og http://www.maravedis.net/carlos2_8reales_tipo3pag.html.

Hvilket tilsier at arstallet 1664 fremkommer ( i "ulike verdier", skrivemater), 2 ganger pa reversen og en gang pa adversen). Hvilket er meget bra.

Igjen gratulerer med myntene og beklager at jeg uttrykte min usikkerhet for jeg hadde sjekket ordentlig.

Mvh
lili
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales cobs

Post by diatonix »

Som allerede nevnt ved en annen anledning: det er lurt å være på vakt, også når det gjelder cobs. Det finnes forfalskninger/verdiløse kopier i bøtter og spann. Bare i den siste uka kom jeg over fire tilfeller på ebay, hvorav den dyreste hadde en prislapp på $ 1000,-
Den siste fant jeg nå nettopp:
http://www.ebay.com/itm/VERY-RARE-NICE- ... 35d3af717a
Ikke godt å vite om slikt skjer pga uvitenhet eller om det er et bevisst forsøk på svindel. Tragisk er det uansett, spør du meg.
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales cobs

Post by diatonix »

Den spanske selgeren påstår energisk at mynten er ekte og at at jeg burde stole på hans lange erfaring! Da skjønner jeg ikke helt hvordan han kan ignorere følgende auksjon, hvor eksakt samme "cob" selges som replika (at noen ved sine fulle fem gidder å søle bort over 100 Kr for noe slikt er jo en annen sak!):
http://www.ebay.com/itm/1653-Mo-MP-8-Re ... 4ad30f9239
(Ikke det at man trengte et slikt bevis i et tilfelle som var ganske soleklart fra før...)
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 8 reales cobs

Post by lili »

Hei.
Falske COB/Macuquina finnes i hopetall... som ogsa innen andre myntkategorier.

Ulempen/risikoen med COB er at diameter/tykkelse ikke er konstant.
Viia internett blir det dqa forst og fremst det fysiske akseptet som kan gi et vasrko rodt lys.

De 2 myntene du har vist fra ebay har begge samme faktor.... et ansikt preget oppe kl 12 - 13. ca.
Legger ved bilde en illustrasjon.

Begge myntene har et fjes ol pa samme sted. Pa lik linje som noen falske "Pillar Dollar".
Som kan ha erotiske figurer i kartet mellom soylene.

Uansett COB/Macuquina myntene finnes det veldig mye falskt og man bor nok vare ettertenksom/forsiktig, som med det meste.

Mvh
lili
Attachments
cob 2.JPG
cob 2.JPG (204.99 KiB) Viewed 3162 times
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 8 reales cobs

Post by lili »

Her er den andre mynten:

Mvh
lili
Attachments
$_12.JPG
$_12.JPG (44.09 KiB) Viewed 3135 times
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 8 reales cobs

Post by lili »

Syntes det er pa sin plass at jeg gir uttrykk for min mening vedr usikkerheten vedr CIB/Macuquina.

Dette samleromradet er fullt av forfalskninger, og da mim innkjopskanal er internett, har jeg kommet frem til at jeg ikke
kjoper denne type mynter via "uformelle" selgere lengre.
Dersom man gar i dybden, vedr. forfalskninger er dette samleromradet et perfekt for svindler(pa lik linje som ogsa antikke mynter sikkert).

Spesielt med tanke pa problemstillingen at man kun ser bilder, og ikke har mulighete til a ta pa mynten, vuredere visuelt mm.
Videre nar man har fatt endel mynter, har man ogsa fatt en erfaring, samtidig som man ma definere mere presist samleromradet, hvor gar man videre? (min mening).

Mitt inntrykk er at man kan gjore greie kjop i Spania, som utgangspunkt.

Av 2 grunner: De har veldig god erfaring pa Macuquina mynter, og mitt inntrykk er at man ogsa kan finne "gode kjop" der....

Jeg kan velvillig anbefale Cayon auksjonshus, da spesielt pa denne type mynter.http://cayon.com/Subastas
De har enkle auksjoner ca. 1 gang pr. mnd pluss da "storauksjoner"
Jeg har kjopt via flere auksjonshus i Spania, men dette er mitt "favorittsteed".

Pga usikkerhet, kjoper jeg kun mynter pa steder hvor de har erfaring/kompetansee slik at jeg slippper bekynringer, samtidig som prisnen er veldig uoverkommelige enkelte ganger.

Skriver dette i god tro, og haper at det oppfattes som det, da jeg fremdeles ikk er ekspert.

Mvh
lili
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales cobs

Post by diatonix »

Takk for tipset! De gangene jeg er i tvil om en viss cob er ekte eller ei, sender jeg linken til Sedwickcoins og ber om en opinion. Sedwick regnes som ledende ekspert på området og er selv interessert i å kartlegge forfalskninger. Jeg får hver gang et raskt og hyggelig svar. Som takk prøver jeg å handle hos ham iblant.
lili
Posts: 247
Joined: 21 Jun 2012 07:12

Re: 8 reales cobs

Post by lili »

Aureo y Calico i Barcelona har auksjon i mai. hvor det legges ut mange COB/Macuquina godbiter fra Potosi ,(ogsa fra Guatemala), spesielt (mitt "hovedomrade"), men ogsa endel fra Guatemala. Selvsagt ogsa masse annet moro, som vanlig.
Link kan somme finne pa internett eller via Sixbid.

Syntes at de har generelt hoye utropspriser, men et mynthus jeg liker, og som jeg ogsa har pa min liste hvor jeg engang evt. skal selge endel av min samling.

8 reales er i tillegg til lokalt forbruk stort sett produsert for eksport, og jeg syntes at de lavere valorene er artige a ha i min samling, da ideelt i en ok kvalitet.
Spesielt 1/2 real og 1 real.


Mvh
Lili
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: 8 reales cobs

Post by karstkri »

Må først gratulere diatonix med to flotte mynter.Synes cob mynter er et spennende område ,samler selv USA mynter og har også en pillar dollar fra MO og kunne selv tenke meg noen gamle 8 reales cobs som sikker har sirkulert i USA før de fikk sin egen myntproduksjon.Får også takke lili for mange innlegg om samme typer, hva er prisnivået for en grei 8 reales- vill at det i allfall skal være leselig årstall og pregested.
karstkri
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales cobs

Post by diatonix »

Jeg har jo fått interessante cobs for mindre, men som regel må du regne med fra $ 350 oppover. Også når det gjelder verdi, er Sedwick sin bok (The Practical Book of Cobs) eller i hvert fall Standard Catalogue of World Coins (der Sedwick er ansvarlig for dette spesielle samleområde) et must. Blant de mest ettertraktede er de såkalte "transitionals" fra 1652 hvor en 8 reales fort kan komme opp i $ 3000 og mer.
Sedwick har i denne helgen gjennomført en stor auksjon (icollector.com) hvor jeg var så heldig å vinne en 8 reales fra Potosì (assayer: "Q"), riktignok uten årstall, derimot med komplett PHILIPPVS III (Sjelden!) og "Q" (Agustìn de la Quadra) ser man ikke så ofte til. Den kostet meg $ 360 + 17% buyer's premium. Jeg våger å påstå at den om 2 år er verdt dobbelt så mye.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”