8 reales, Cartagena de Indias

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

8 reales, Cartagena de Indias

Post by diatonix »

Det ser ut som jeg, helt ufortjent, gjorde et lite kupp her om dagen. På eBay snublet jeg over følgende mynt:

http://www.ebay.com/itm/171388509153?_t ... EBIDX%3AIT

Hverken myntsted eller myntmesterens initial er med og som følge derav er selgerens (tysk mynthandler) beskrivelse ganske generell. Jeg la merke til at krona har en form (vannrett bunn) med et mønster (OIIIOIIO) som jeg ikke har sett tidligere. I tillegg ser man **II (altså en del av VIII) og et fragment av et årstall (16**). På våpensida mangler det innfelte våpen til Portugal, som betyr at mynten ikke kunne stamme fra det spanske moderlandet. Jeg syntes det var litt rart at Granada-trekanten også manglet, men tenkte, ok, slikt kan forekomme...Mexiko kunne det i hvert fall ikke være pga av Jerusalem-korsets form. Jeg trodde derfor at det var mest sannsynlig at cob'en var fra Potosí (Bolivia) selv om kronen var helt utypisk. Jeg hadde i tillegg aldri sett "VIII" plassert vertikalt på en Potosi 8 reales. Jeg gjorde noe som jeg ellers ikke pleier å gjøre når jeg ikke er helt sikker, og la inn et bud. Jeg var nesten litt irritert på meg selv da dette budet holdt, for selvom jeg konsulterte alle mulige kilder greide jeg ikke å finne ut mer om denne mystiske cob'en og syntes etterhvert at mine € 171 kunne vært brukt på noe mer fornuftig!
Til slutt fikk jeg kontakt med 2 av verdens ledende eksperter som uavhengig av hverandre kom til samme konklusjon: siden den lille Granada-trekanten i våpenet mangler, er det bare én mulighet: mynten er fra Cartagena (i dagens Colombia), år ca 1626 (Philipp IV). Pga de ubetydelige sølvforekomster i Colombia (det meste av colombiansk sølv var bare et biprodukt av gullutvinningen!) regnes sølvmynter (og spesielt de store 8 reales) fra dette område som uhyre sjeldne og er derfor mere etterspurt en gullmynter. For en 8 reales cob fra Cartagena de Indias oppgir Sedwick en verdi fra $ 3,500 til $ 7,000 (selvom det må tas med en klype salt, er det dog en indikasjon på at mynten er ganske sjelden). Jeg har også fått bekreftet at det er absolutt ingenting som kunne tyde på at mynten er en forfalskning.
Last edited by diatonix on 14 Aug 2014 02:45, edited 3 times in total.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: 8 reales, Cartagena de Indias

Post by Swede »

Grattis!

Kunskap och magkänsla lönar sig :)
diatonix
Posts: 198
Joined: 28 Feb 2013 16:39

Re: 8 reales, Cartagena de Indias

Post by diatonix »

Takk, men her var det ikke så mye snakk om hverken det ene eller det andre...
Det var jo flaks at myntstedet ("RN" eller "NR" for Cartagena) ikke er synlig, ellers hadde samlerne slåss som løver!
Post Reply

Return to “SHOWROOM”