noen sølvmynter fra sammlerhuset

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
rbuzd
Posts: 6
Joined: 06 Mar 2015 10:07

noen sølvmynter fra sammlerhuset

Post by rbuzd »

hei er litt nybegynner med mynt sammling og har kjøpt noen fra sammlerhuset.no

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: noen sølvmynter fra sammlerhuset

Post by Olav K »

Hei, noen bør vel si deg at Samlerhuset ikke er det lureste sted å kjøpe mynt. De tar seg svært godt betalt for å si det mildt. Den forgylte en-kronen vil de fleste regne som ødelagt. Minnemyntene fra USA og GB er greie nok, men annenhåndsverdien er nok adskillig lavere enn samlerhusets pris. Det er mange andre steder du får tak i mynt som er mer realistisk priset. Det er mynthandlere, men de skal tjene på det de selger og vet hva de selger, så du kan ikke regne med "kupp", men du vil heller ikke blir lurt. Du har auksjoner, Skanfil har vel den største bredden, med løpenede nettauksjoner i tillegg til sine "storauksjoner", men de har 20% salær på tilslag som det er fort å glemme. auction.no har smalere utvalg, men kvaliteten er jevnt høy, og salæret er lavere, jeg tror 10%. Du har qxl og E-bay, men her er det lett å bli lurt. Mange her inne bruker dem, men de fleste av dem synes å vite hva de kjøper, og noen varsler også her på forumet når de ser falske eller grotesk overprisede mynter.
Det rimeligste sted å få tak i mynter når du er i begynnerfasen, er myntklubbene. Nederst på Hovedsiden er på forumet vil du finne noen av dem (ikke alle klubbene har link til hit). Bor du nær én av dem, kan den være verd å besøke. Her vil du treffe andre samlere, noen med rik erfaring, og alle har jevnlig klubbauksjoner. Her er prisene stort sett moderate og provisjonene overkommelige.
Et råd du fort vil få er at må bestemme deg for ha du skal samle på, ikke spre deg. Men ta det med ro, jeg - som mange andre begynte med mynter jeg syntes var "fine". Mange snøfter av "sjømannssamlinger", sjømenn som plukket med seg småpenger fra de mange land de besøkte. Sjelden store verdier, men ofte veldig morsomme samlinger. De fleste nordmenn samler "norsk", det kan være typesamlinger: finne en mynt av hver valør under alle konger i nyere tid. Andre går for årganger, komplette rekker av en eller flere valører fra "krone/øre-tiden" etter 1875. Så har du svensketid og dansketid. Men fordi mange samler norsk mynt kan de fort bli dyre, særlig hvis de er i høye kvaliteter. Minnemynter er ofte flotte, og hvis du kjøper fra andre enn Samlerhuset, er prisen ofte lav - omtrent "sølvverdi".
Når du finner et område som interesserer deg er det lurt å få tak i litteratur som forteller deg mer om de myntene du synes er morsomme, samt generelle råd om myntkvaliteter, oppbevaring m.m. Mye av dette vil du også kunne plukke opp i myntklubber.
Underveis vil du kunne gjøre bomskudd, og de fleste av oss har brent seg på å kjøpe en falsk mynt. Du dør ikke av det, men blir litt klokere.
Det viktigste ved samlingen er at du har det moro. Om du samler for å bli rik, blir du nok veldig skuffet. (Jada, noen har blitt rikere på myntsamling, men de jeg vet om har vært ganske rike fra før av, og har hatt råd til å kjøpe toppobjekter. Og så det er de som har kjøpt på klubbauksjoner og som klarer å få noen kroner mer når de selger på qxl, men "rike" har de neppe blitt.)
Jeg håper at jeg har kunnet gi deg noen hint om hvordan du kan få glede av å samle, uten å kaste mange penger til Samlerhuset.
Men, for all del, behold myntene du har kjøpt derfra, om ikke annet er de jo fine å se på - og hvem vet - om mange år kan selv den forgylte kronen bli en samlerverdig kuriositet.
Lykke til videre!
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: noen sølvmynter fra sammlerhuset

Post by grenl.har »

Scandinavian Auction (auction) har som regel ikke salær. (den prisen du vinner objektet for, det er prisen du betaler+frakt) Jeg ser hvis Numisma (Oslo) har objekter ute på auction, da tar de som Olav K nevner ofte 10%.
Auction blir "drevet" av Numisma.
Hvis det er en trøst rbuzd, så har vi nesten alle vært innom samlerhuset, før vi fant ut at de overpriser sine "sjeldne objekter".
rbuzd
Posts: 6
Joined: 06 Mar 2015 10:07

Re: noen sølvmynter fra sammlerhuset

Post by rbuzd »

okey da vet jeg det :) var bare den sølv dollar mynten jeg betalte 399kr for og 20 pund winston churchill mynten som kostet det 20 pund er verdt.di andre betalte jeg kun frakt for men fikk heldigvis avbrutt alle samlinger jeg hadde inngått med å bestille di myntene,ellers hadde det blitt for dyrt med komplette samlinger
stigulv
Posts: 384
Joined: 15 Jan 2013 20:25

Re: noen sølvmynter fra sammlerhuset

Post by stigulv »

Kjøpte nettopp den 20 pund selv jeg av samlerhuset :-)

Betalte pålydene.

Men må jo huske og sende mail etterpå og si opp abo da.
få det følger altid med på gode tilbud fra samlerhuset :-)
Post Reply

Return to “SHOWROOM”