Hva er dette-kinesiske mynter?

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Hva er dette-kinesiske mynter?

Post by attenfjorten »

Noen eksperter der ute som vet hva dette er-bare juks, eller...?
image.jpg
image.jpg (112.45 KiB) Viewed 3204 times
image.jpg
image.jpg (110.83 KiB) Viewed 3204 times
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er dette-kinesiske mynter?

Post by Olav K »

De kan godt være ekte, men det eer umulig å si ut fra bildene. Det er kinesiske "cash"- mynter, som var hverdagsmynten i vel 2000 år, frem til 1911.
Den minste ser ut til å være fra det siste dynastiet, Quing (1644-1911) mest sannsynlig fra siste halvdel av 1800-tallet, den andre som ikke synes å ha skrift på baksiden, kan være betydelig eldre. Myntenes forsider er fotografert 90 gr vridd mot venstre,Cash-tegnet (det enkleste - noe lignende en "strek-mann", skal være nederst.
Cash mynt var laget i kobber, bronse og noen ganger i jern. På slutten av Quing-tiden også i messing. I alle turistbutikkene ved attraksjonene i Beijing vil du kunne få kjøpt sett med mynter fra "alle" dynastier, de ti "største" keiserne o.l. Disse er som regel laget i messing og derfor kopier, selvom selger sverger på at de er ekte. Men ekte kinesisk cash finnes i millioner, og bare sjelden er det noen av større verdi. Mynt fra Yuan-dynastiet (mongolene - 1200-tallet), og Ming (ca1300 til 1644) kan være litt vanskelig å få tak i, men alt annet enn umulig. Song-dynastiene ( ca 700 til 1200) er meget vanlige, det samme med keiser Wang Mang som regjerte noen år før og etter år 0. det første keiserdømme Qin (som har gitt Kina navn) var litt vanskelig, men dette ble nylig endret ved et myntfunn på visstnok flere millioner stykker. Dette var keiseren som laget terrakottahæren, og det ser ut til at de fikk med seg lønn også.
En nordmann, Schødth, som var embetsmann i Kina tidlig på 1900-tallet, skaffet seg en meget omfattende samling som ha katalogiserte. Norske samlere refererer derfor gjerne til "S.-nummer" når cash skal bestemmes. Nyere og mer omfattende kataloger er laget av en engelskmann, Hartill. (Jeg har ingen refernser her jeg sitter, så dette er skrevet på "husken"). I senere år er det kommet kinesiske kataloger, og det kan tyde på at myntsamling har blitt en hobby i Kina også - og om 1% av Kinas befolkning blir myntsamlere er det kanskje håp om at de store opplagene kan få avsetning. De som samler cash i Norge har nok samlet fordi det er morsomt, ikke for å bli rike. Jeg har vel 500 cashmynter, og de har ikke kostet meg mer en maks kr. 5000 (og halvparten av dette på en 2 - 3 mynter i store nominaler fra MIng-tiden) og jeg vil tro jeg er heldig om jeg får pengene tilbake ved salg - men jeg har det moro med å finne ut av myntene (katalogene forklarer tegnene).
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Hva er dette-kinesiske mynter?

Post by attenfjorten »

Tusen takk for fyldig og interessant svar, du er et orakel i ordets beste forstand! Disse er utenfor mitt skillingssamleområde, men har ligget og pirret nysgjerrigheten i mange år. Får prøve å sette meg bedre inn i kinesisk historie; men som sagt, tusen takk igjen!
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Hva er dette-kinesiske mynter?

Post by vn2hare »

Mynten til høyre er fra keiser Hsüan Tsung (bedre kjent som epoken Tao-kuang), 1821-1850, og utgitt av Finansdepartementet.

Mynten til venstre er litt utydelig på bildet, men den kan være fra Ming-dynastiets keiser Ch'eng Tsu (epoken Yung-Lo), 1403-1424.

Jeg skal heller ikke uttale meg om ektheten, men som Olav K. skriver så er ikke kinesiske cash-mynter spesielt sjeldne og verdifulle. I en gammel katalog jeg har (udatert, men trolig fra tidlig på 1980-tallet) står den siste oppført med en verdi på 3 D-Mark.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Hva er dette-kinesiske mynter?

Post by Olav K »

attenfjorten wrote:Får prøve å sette meg bedre inn i kinesisk historie
Du finner mye historie på Wikipedia, begynn med å google "kinesiske dynastier". Ellers har Numisma hatt en fotokopi av Schjødths katalog, som de solgte for en rimelig penge, er du heldig har de den fortsatt. De har også noen mynter fra Wang Mang, en meget spesiell keiser; både revolusjonær og reaksjonær. han ville gjeinnføre de "gamle" kinesiske myntene, spade- og knivmyntene fra tiden før cashmynten. Nå har du (sannsynligvis) en mynt fra Mingperioden og en fra Quing, og det skulle være rimelig lett å skaffe et lite antall mynter fra de store dynastiene, for noen få hundrelapper (eller mindre). Straks vil du ha en liten sidesamling å kose deg med når skillingen blir for dyre...
Det som er spesielt med cash er at de i motsetning til eldre vestlig mynt er "sjetonger". Verdien avgjøres ikke av metallinnholdet, men av hva keiseren har sagt at mynten er verd. Når staten sier at et lite metallstykke i cupronikkel er verd 1 krone, så er den det - det samme var det i Kina, et lite kobberstykke er verd "1 cash", eller "10 cash" avhengig av hva som står på det. Et slikt system gjør det lettere å bruke pengesedler, og selvfølgelig var det kineserne som begynte med det også, visstnok under yuan (mongol) dynastiet. De skulle jo sende soldatlønn over det meste av Asia nord for Himalaya, og sedlene var jo uendelig mye lettere å pakke på en kamel enn en million cashmynter. Men det var Mingene som innførte sedler i stor stil, det er en av grunnene til at det er relativt få (men fortsatt veldig mange!) mynter fra Ming-tiden. En Mingseddel gikk for mer enn DK 50.000 hos Bruun-Rasmussen for vel et år siden, papir er ikke så bestandig som metall. Så nå håper jeg at jeg virkelig har pirret nyskjerrigheten!
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: Hva er dette-kinesiske mynter?

Post by attenfjorten »

Takk også til vn2hare, er jo mange oversiktlige sider over kinesiske myntherrer på nettet, så det ser ut som om dere har rett,ja. Ingen store verdier på disse,men historikken er jo alltid interessant.c
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Hva er dette-kinesiske mynter?

Post by vivavegas »

Ganske vanlige disse ja.
Sitter akkurat med 500 kg. utenlandsk mynt og disse dukker opp med jevne mellomrom.
Kjøper man en lot med 25 kg. utenlandsk mynt så er det stor sannsynlighet for at man finner en. Som regel ganske slitt og nesten "polert ned".
Post Reply

Return to “SHOWROOM”