Pirmasenser Euro-Vorläufer 200, 500 og 1000 Euro

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Pirmasenser Euro-Vorläufer 200, 500 og 1000 Euro

Post by Espen »

Her er noe veldig obskurt jeg har i samlingen som jeg ikke finner noe som helst informasjon om. Jeg fikk tilslaget på disse for en tid tilbake på skanfils onlineauksjoner. Det eneste jeg vet er at de angivelig er prøvemynter for noen veldig sjeldne gullmynter.

Jeg gikk til det steget at jeg kjøpte en liten bok om disse lokalmynt-euroene (Katalog der deutschen Euro-Vorläufer), men i den så var ikke de høyeste valørene en gang nevnt.

Her er en side jeg har funnet som selger gullmyntene http://www.numisworld.de/main_unten.php ... T1=23&WG=2
pirmasenser euro.jpg
pirmasenser euro.jpg (336.88 KiB) Viewed 1589 times
Så er spørsmålet da, hvordan verdsetter man egentlig noe sånt og er det noe marked for dem?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Pirmasenser Euro-Vorläufer 200, 500 og 1000 Euro

Post by Arve »

Dette er vel en type lokalmynt eller polletter fra byen Pirmasens. Om de noen gang har vært brukt til noe på et lokalt marked eller lignende kan vel hende. Jeg vil ikke tro at markedsverdien på disse er så stor utenfor Pirmasens, men jeg kan ta feil. Du får sjekke om det er noen mynthandel eller myntforening i byen eller i nærheten og sende en forespørsel. Dette er i hvert fall kvalifisert sære ting.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “SHOWROOM”