1-Krone 1927

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
Iamthatiam
Posts: 16
Joined: 22 Mar 2017 02:38

1-Krone 1927

Post by Iamthatiam »

Fant denne i den gamle samlingen min :-)

Skulle lagt ut bilder av andre mynter osv også.
Men nå legger jeg ut det meste på Instagram.
Følg meg gjerne der: north_scholar
#north_scholar
20170410_025105.jpg
20170410_025105.jpg (601.12 KiB) Viewed 3968 times
20170410_025117_HDR.jpg
20170410_025117_HDR.jpg (683.02 KiB) Viewed 3968 times
User avatar
tho
Posts: 3854
Joined: 08 Sep 2010 15:23
Location: Norge

Re: 1-Krone 1927

Post by tho »

Mynten er for slitt til at noen av samlerne her er interressert.
Det vil jeg tørre påstå.
Iamthatiam
Posts: 16
Joined: 22 Mar 2017 02:38

Re: 1-Krone 1927

Post by Iamthatiam »

Det finnes alt for mange samlere der ute til at det er helt sant.
Jeg har allerede solgt noen av disse kronene med hull fra 1951, solgt for 150,- stk inkludert posting også da.
Iamthatiam
Posts: 16
Joined: 22 Mar 2017 02:38

Re: 1-Krone 1927

Post by Iamthatiam »

Ser nå du skrev at ingen samlere HER er interessert. Det kan nok være mer sant. Men hva menes da med interessert, ikke interessert i og se bilde av den engang? for da er det liten vits å være her, eller interessert i kjøp du mente. Mynten er heller ikke tilsalgs så... Irrelevant svar
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 1-Krone 1927

Post by Olav K »

tho kan være litt flåsete og brå, men her har han et poeng. Det finnes et rimelig effektivt myntmarked, delvis gjennom mynthandlere, men også via nettsteder qxl, tradera,e-bay, ja - endog Finn. Dernest auksjonsteder som auction.no og skanfil. Noen mynthandlere har også nettauksjoner, i tillegg til nettsalg. Noen registrerer prisene som oppnås her, og dette (korrigert for vrøvlepriser, særlig på Finn og qxl) gir gunnlag for priskataloger. For norsk mynt finnes det to kataloger: "Norges Mynter, perioden 1814-siste år", og "Handlerkatalogen 1670- siste år". "Siste år" betyr at katalogene kommer årlig, jeg tror begge nå er på 2017 og omhandler mynt tom 2016. Her finner du prislister for alle norske mynter fra angitt år og opp til dagens. Prisene er utrykk for hva en handler vil ta for en mynt kjøpt over disk, ikke hva han betaler deg om du leverer. Priser for salg mellom samlere vil preget av katalogene, men kan avvike - særlig for "supereksemplarer". Ingen av katalogene har priser for "varianter" eller "feilpreg", men som nevnt i annen tråd er det ikke registrert noen ekstraordinær interesse for slike.
Av katalogene vil du se at det er store prisvariasjoner bestemt av hovedsaklig to kriterier:årgang og kvalitet. noen årganger er sjeldnere enn andre pga opplag. For det som kalles "årgangsmynt" (etter 1874) er det med få (men viktige) unntak ikke dramatiske forskjeller på årgangene. Det viktigeste er "konserveringsgraden", dvs. slitasjen. En mynt - uberørt av av menneskehender, med myntglans i behold (grad 0) er mer etterspurt og derfor dyrere enn en mynt preget av flittig bruk. En knapt synlig brukt mynt (grad 01) har en langt lavere verdi, men er betydelig mer verd enn en pent brukt mynt (grad 0) som igjen er mer verd enn en godt brukt, men fortsatt pen mynt ( grad 1). For mange årganger er lavere grader ( 1 -) ikke notert.
Mynten du viser, 1 kr. 1927 er i "Norges Mynter" (2015) notert til kr. 15 i grad 1, i grad 1+ som er et mellomstadium mot 01 er noteringen kr 100. Jeg har vondt for å tro at din mynt er bedre enn ren 1, men jeg er ingen graderingsekspert. Nå vet jeg jo ikke i hvilken stand din 1-krone 1951 var, men kr. 150 høres flott ut. denne mynten er listet til kr. 300 i urørt blank tilstand, som "nesten urørt"(01) til kr. 35. men mye rart skjer på steder som Finn. Her settes ofte fantasipriser i trygg forvissning om at det finnes folk derute som aldri har sett en katalog, som tror de har gjort et kupp når de får en mynt lagt ut til kr. 800 for kr. 400, uten å vite at katalogprisen er kr. 6.
For å vise spennet i verdi (baset på 2015 katalog kan vi ta 1 krone 1927, relativt lavt opplag 1.000.000.:
Grad 0, kr. 12.000, grad 0/01: kr. 3.400, grad 01:kr. 1.000, grad 1+: kr. 100, grad 1: kr. 15, grad 1-: kr. 8.

MEN, når alt dette er sagt, så finnes det samlere som gir bengen i finere grader, så lenge mynten kan tydelig leses, de kjøper ikke mynter som investering, men for å ha glede av å samle hele årganger av alle valører. Samlergleden kan være like stor (eller større) som for den som bare skal ha kvalitet 0 (eller bedre - det finnes grader av "0" også) OG det er ikke noe mindreverdig i det. En synlig brukt mynt har en historie, Den har vært brukt til noe; kjøpt et brød, eller ti? En 0-mynt har aldri vært brukt til noe. Den har ingen historie etter at den forlot myntpressen. De brukte myntene har det, og med litt historie i bagasjen kan du dikte historien mynten kunne ha fortalt. Mye verdi i det spør du meg, selvom det ikke kan måles i penger.
Iamthatiam
Posts: 16
Joined: 22 Mar 2017 02:38

Re: 1-Krone 1927

Post by Iamthatiam »

Ja, er enig og klar over det du sier.
Jeg har både Norske Mynter 2017 & Handlerkatalog Norske Mynter 1670-2017.
Men nå var jeg egentlig ikke her får å få en verdi vurdering, ville bare vise frem noe jeg dro frem fra "sko esken" her om dagen samt henvise til min Instagram om noen skulle være interessert å se deler av hva annet jeg har.

Jeg samler pga moroa og alt jeg kan lære av all historie som myntene forteller, verdi spiller liten rolle for meg egentlig, men da er det jo sånn at "kule" mynter med spesiell historie koster.

Dette var den eneste jeg hadde fra 1927, de andre jeg solgte var i samme stand som denne er. Solgte de på ebay, til kjøpere i spania, brasil og india.

Priser i bøkene jeg har er noe missledene, da myntene er verdt det noen er villig til å betale for de, auksjon på ebay så har jeg solgt til langt høyere pris enn hva den egentlig verdi i følge 2017 mynt bøkene.
:D
kragbergensen
Posts: 15
Joined: 06 May 2019 22:02

Re: 1-Krone 1927

Post by kragbergensen »

Veldig bra svar Olav.
Folk slenger ut med graderinger, jeg synes det blir veldig subjektivt. Og som du sier, alle samlere er ikke bare ute etter perfekte eksemplarer fordi de er mest verdt, faktisk er det bra at en del verdifulle mynter fort daler ned til lett omsettelige priser, slik at samlere kan fylle hull i samlingen sin, uten å pantsette huset.
folk er ikke idiot mener jeg, om de kjøper en mynt for 150 som har en katalogpris på en tier, det var akkurat den de ville ha, og det kan være lenge til neste dukker opp som ikke koster tusenvis bare fordi den er pittelitt penere.
Så lenge en mynt ikke er tynnslitt, alle detaljer er fine og lett lesbar, så er den perfekt i mine øyne.
Mine favoritter er jernmynter, i fin stand, uten rust og godt brukt. det oser historie av de og de danker en sølvmynt ned i støvlene any day.
Littinteressert
Posts: 20
Joined: 24 Feb 2019 21:56

Re: 1-Krone 1927

Post by Littinteressert »

Hvor mange i kvalitet 0 kan det finnes, tro? Og hvor mange av de opprinnelig 1 million har ikke blitt destruert?
Post Reply

Return to “SHOWROOM”