Verdi på denne?

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Verdi på denne?

Post by Spicyspecie »

Fått den til gjennomsyn. OMH har priset den til 25000,-

Som dere ser har den et "usynelig" monteringsanm. på toppen mellom IIII og D
Baksiden ligger blomsten jeg ikke kan se noen anm. på! Hadde jeg ikke blitt fortalt, så hadde jeg mest sansynlig ikke lagt merke til det. Denne hadde vel gått for 35000+ på auksjon. Ca prisavslag ser jeg på som ca 30% (10 000,-)

Synspunkter på verdi (som blir veldig subjektivt tenker jeg)

http://www.oslomynthandel.no/index.cfm? ... SCatID=154
1630.jpg
1630.jpg (94.95 KiB) Viewed 1930 times
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Verdi på denne?

Post by MarkusLømo »

Den ser jo fin ut den, men jeg liker å få mer rabatt enn 30% hvis jeg skal kjøpe anhengte mynter. Selv om det er gjort pent.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Verdi på denne?

Post by kråkerøy »

Liker du den, og har råd, så kjøp!
Det er jo nesten ikke mulig å få tak i slike lenger.

Pris er det jo helt umulig å vurdere eksakt.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Verdi på denne?

Post by AMO Berg »

Jeg ville ikke betalt så mye for denne. Må du absolutt ha dette årstallet? Vent heller på et lytefritt eksemplar er mitt råd.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Verdi på denne?

Post by Spicyspecie »

Pontus wrote:Jeg ville ikke betalt så mye for denne. Må du absolutt ha dette årstallet? Vent heller på et lytefritt eksemplar er mitt råd.

Må og må.....Jeg har jo ikke dette årstallet fra før :P

Personlig gjør det meg ingenting at noen forteller meg at det har vært skade/annheng om jeg ikke kan se det selv. Men jeg vet at mange rett og slett får frysninger på ryggen bare de ser en slik mynt. Derfor vil vi få ganske mange forskjellige synspunkter på dette. Jeg bestemmer meg i løpet av helgen, men synes det er interessant å diskutere.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Verdi på denne?

Post by AMO Berg »

Gode speciedalere fra Christian IV er ikke vanskelig å¨få tak i, men hvis du skal ha et eksemplar uten anmerkninger, så må du kanskje opp noen tusenlapper. Men er det ikke verd det da?

Når det gjelder dette årstallet, så finner jeg syv omsetninger siste ti år. De fleste uten anmerkninger. Denne vil faktisk bli den dyreste årgang 1630 omsatt på de årene.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Verdi på denne?

Post by bengt »

Samler du årstall eller type? Hvis du samler type ville jeg ventet til jeg fant et feilfritt eksemplar og heller betalt noen tusen ekstra.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Verdi på denne?

Post by Spicyspecie »

bengt wrote:Samler du årstall eller type? Hvis du samler type ville jeg ventet til jeg fant et feilfritt eksemplar og heller betalt noen tusen ekstra.
Speciedalere og 4 Mark fra danske perioden. Sjelden de dukker opp, så når det kommer et årstall jeg ikke har må de ihvertfall vurderes. Blir aldri ferdig med dette så fortsettelsen får gå i arv.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Verdi på denne?

Post by MarkusLømo »

Spicyspecie wrote: Speciedalere og 4 Mark fra danske perioden. Sjelden de dukker opp, så når det kommer et årstall jeg ikke har må de ihvertfall vurderes. Blir aldri ferdig med dette så fortsettelsen får gå i arv.
Supert samleområde, eneste ulempen er at en får så få nye ting i løpet av et år. Kan være greit å kombinere med noe enklere også. Men det avhenger jo av tid og lyst.

Når det "bare" er snakk om en årstallstilføyelse er jeg enig med Bengt, da er terskelen for å godta et imperfekt eksemplar lavere.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Verdi på denne?

Post by AMO Berg »

Minner om at det ikke er SÅ lenge til høstens auksjonskataloger ankommer. Det er utrolig mye morsommere å lese katalogene hvis man vet at man har litt penger å bruke! :D
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Verdi på denne?

Post by MarkusLømo »

Pontus wrote:Minner om at det ikke er SÅ lenge til høstens auksjonskataloger ankommer. Det er utrolig mye morsommere å lese katalogene hvis man vet at man har litt penger å bruke! :D
Ja, jeg gleder meg også - men med tanke på konkurransen er det neppe den beste taktikken å la alt annet fare så lenge. Det leder bare til anger når en senere blir utbudt i de store sammenhengene....men, såklart, de som er vant til å vinne hver gang de byr kan jo vurdere annerledes.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Verdi på denne?

Post by Spicyspecie »

Jeg er klar på T. Høiland i oktober og OMH i november. Tror også som deg at det kommer mye godsaker ut i markedet.
Forøvrig snakket meg med Thesen i dag og katalogen for auksjon 63 blir noe forsinket.
bjørn
Posts: 120
Joined: 09 Oct 2008 02:14
Location: Telemark

Re: Verdi på denne?

Post by bjørn »

Tror om det var meg som hadde samlet på de :?:
Hadde jeg kjøpt den
"Anhengt mynt er jo rene ektehetsgaranti "
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Verdi på denne?

Post by MarkusLømo »

bjørn wrote:Tror om det var meg som hadde samlet på de :?:
Hadde jeg kjøpt den
"Anhengt mynt er jo rene ektehetsgaranti "
Tja, hvis noen begynner å ta anheng som ekthetsgaranti så vil det ikke ta lang til for svindlerne anhenger noen av de falske myntene sine.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”