Mynter med Patina

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Mynter med Patina

Post by Alex R »

DU har omtrent samme utgangspunkt som jeg har.
Prøv å ta bilder rett ovenfra, uten at det blir skrått. Det er mer vrient å få frem patinaen, men det ser alt i alt bedre ut.
Prøv også å skaff deg et lite stativ, (koster 200 spenn på hvilken somhelst fotosjappe) men det må være tripod.
Så bruker du photoscape til redigeringa.
Alt i alt, okay bilder til å være de første =)
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Mynter med Patina

Post by brafin »

Re Alex : Artig å se bilde i etterkant av en nylig ervervet mynt. Må innrømme at slike fenger meg fortsatt. Det etter at jeg kvittet meg med alt av Olav for mange år siden. (tidlig 90 tall).

Får bruke vinteren til å bygge opp en ny samling for å ha noe å gjøre. Mynthøsten har vært dyr..hehe.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Mynter med Patina

Post by Alex R »

brafin wrote:Re Alex : Artig å se bilde i etterkant av en nylig ervervet mynt. Må innrømme at slike fenger meg fortsatt. Det etter at jeg kvittet meg med alt av Olav for mange år siden. (tidlig 90 tall).

Får bruke vinteren til å bygge opp en ny samling for å ha noe å gjøre. Mynthøsten har vært dyr..hehe.
Hehe, det er jo artig det.
Flott patina er det og, derfor jeg måtte ta et bilde av den.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Mynter med Patina

Post by samler607 »

Takk for tilbakmelding Alex R. Settes stor pris på. Hjelper nok en del med tripod, og ikke håndholdt. Patina er jammen ikke lett å få frem på bilder nei, så portrettet ble mer skråavbildet en valør siden. Valør siden ca 90 grader vinkel avbildet. Litt irriterende at de høyeste punktene blir så hvite. Har du noen tips på hvordan man ungår dette?
Beskjæringen av mynten i paint gikk ganske fort med en datamus :)
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Mynter med Patina

Post by vemod »

8 skilling 1825 med lysterpatinering:
cats - Kopi.jpg
cats - Kopi.jpg (198.54 KiB) Viewed 1638 times
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Mynter med Patina

Post by Askeladd »

Hva menes med lysterpatinering, vemod?
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Mynter med Patina

Post by vemod »

Askeladd wrote:Hva menes med lysterpatinering, vemod?
Kanskje et litt lokalt uttrykk, men ”lyster” henspeiler på fargespillet i lysterglasset som Eda Glasbruk var kjent for. Uttrykket er ganske dekkende også for mynter hvor fargespillet forandrer seg ved ulik lysbrytning. Jeg bor bare 2,5 mil unna svenskegrensen, og har sett svenske samlere bruke det ved noen anledninger.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Mynter med Patina

Post by svessien »

vemod wrote:
Askeladd wrote:Hva menes med lysterpatinering, vemod?
Kanskje et litt lokalt uttrykk, men ”lyster” henspeiler på fargespillet i lysterglasset som Eda Glasbruk var kjent for. Uttrykket er ganske dekkende også for mynter hvor fargespillet forandrer seg ved ulik lysbrytning. Jeg bor bare 2,5 mil unna svenskegrensen, og har sett svenske samlere bruke det ved noen anledninger.
Du har jo også uttrykket "luster" på engelsk, som vel oversettes til "glans", eller innenfor numismatikken "myntskjær".
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Mynter med Patina

Post by PCL »

Det er jo forskjell på patina. I noen tilfeller blir mynten veldig matt og grå av patina. I andre tilfeller blir den mørk og skjoldete. Og så har du den typen vi ser her, hvor patinaen tvert imot gir mynten mer fargespill og en ekstra glans. Da er uttrykket "lustrous" ofte brukt i engelsk/amerikansk terminologi.

Kan jo benytte sjansen til å slå et slag for patina. :) Gjennom 80-/90-tallet og opp på 2000-tallet var det mange samlere som kun ville se helt "blanke" mynter som toppkvalitet, dessverre i overdreven forstand, så det ble en dragning mot hvite, "blakke" og ofte rensede mynter med falsk eller feil glans. De som hadde naturlig belegg, altså patina, etter opptil hundrevis av års oppbevaring, ble ansett som urene og møkkete. Og - grøss og gru - så gikk man til det skritt å fjerne patinaen med kjemiske hjelpemidler.... :cry:

Heldigvis har kunnskapen og anerkjennelsen av patina økt de siste 10-15 årene. Idag forstår stadig flere at dette er en ekte og riktig konsekvens av naturlig lagring, i forskjellig miljø, oppbevaringsskap (eik..), lys, luft, plastlommer osv. Patina reduserer ikke lenger myntens verdi, ihvertfall ikke hvis det ikke har ødelagt myntens "eye appeal". Tvert imot vil "lustrous" patina som vi så her, og som vi har sett både på den nydelige speciedaleren til Follo Mynt og 2-kronen 1887 som ble omsatt på siste OMG-auksjon (...) nå øke etterspørselen og verdien av toppmynten.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Mynter med Patina

Post by Askeladd »

Takker for fine svar vemod, svessien og PCL. :D
User avatar
eirgul
Posts: 78
Joined: 29 Oct 2009 20:35

Re: Mynter med Patina

Post by eirgul »

Syntes det er på tide å få i gang denne tråden igjen, da det er postet utrolig flotte bilder av vakre mynter i denne tråden. Jba og trygghandel har vært spesielt aktive, og delt fine bilder. Jeg er på langt nær på nivået deres når det gjelder bilder, men forsøker meg med en 50 øre fra 1877. I virkeligheten framstår mynten med en fin patina, som ikke kommer så godt frem på bilder. Det er ingen overpatinert mynt, men man kan se at mynten aldri har vært renset eller dyppet eller noe slikt.
Håper flere bidrar med bilder i denn tråden igjen! :D

Mvh
Eirik
Attachments
50_øre_1877_kv0_oscar.JPG
50_øre_1877_kv0_oscar.JPG (185.8 KiB) Viewed 1449 times
50_øre_1877_kv0_løve.JPG
50_øre_1877_kv0_løve.JPG (408.47 KiB) Viewed 1449 times
User avatar
eirgul
Posts: 78
Joined: 29 Oct 2009 20:35

Re: Mynter med Patina

Post by eirgul »

Her er en ny femtiøring. Har endret betraktelig på lyset, og føler selv jeg fikk bedre resultat nå. Noen synspunkter på dette?
Attachments
50_øre_1897_kv0_løve.JPG
50_øre_1897_kv0_løve.JPG (201.54 KiB) Viewed 1437 times
50_øre_1897_kv0_oscar.JPG
50_øre_1897_kv0_oscar.JPG (195.75 KiB) Viewed 1437 times
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Mynter med Patina

Post by jba »

Flotte bilder og flotte mynter. Keep up the good work Eirik :D
User avatar
losset
Veteran
Posts: 1234
Joined: 02 Nov 2008 10:36
Location: Skedsmokorset

Re: Mynter med Patina

Post by losset »

Fantastisk mynt dette! Eirgul er antagelig den yngste forummedlemmet vårt og har allerede opparbeidet seg en formidabel samling av toppmynt. Flott bilde, vanskelig å frem patinaen i mynten på bilder. Forsøkte meg på en tokrone her inne for noen uker siden og det blir ALDRI som håndholdt dette......
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Mynter med Patina

Post by Alex R »

Ja, jeg tror han fort kan bli en farlig konkurrent til både HEB og JBA. hehe ;)
Ser ut som han har mye snadder ja.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”