1 øre

Vis oss myntsamlingen din i showroomet - Forumet for bilder av mynt og seddel
Post Reply
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

1 øre

Post by ZZzzz »

Oppretter en tråd for 1 ører!

Noen som tørr gjette kvliteten?
Attachments
1ore1879norway_lite.jpg
1ore1879norway_lite.jpg (382.97 KiB) Viewed 2113 times
Gunnar Berg
Posts: 84
Joined: 05 Oct 2008 17:40

Re: 1 øre

Post by Gunnar Berg »

Lett høydepunktslitasje, jeg vil si 0/01. Pen mynt.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 1 øre

Post by ZZzzz »

Mynten ble kjøpt usett som kvalitet 0 fra Roschberg.

Hva synes dere om det?

Har mynten virkelig slitasje, eller er det "blå" på de øverste punktene kun patina? Se på flekken på høyre side av krona. Den har samme blåfarge.

Det må legges til at det er merker rundt kanten og et lite merke til venstre for 1-tallet, et på 1-tallet, et lite over E og et merke under II.

Den svake krona skyldes vel svakt preg?
User avatar
maxlimit
Posts: 435
Joined: 07 Nov 2008 21:07
Location: Kristiansand
Contact:

Re: 1 øre

Post by maxlimit »

Jeg heller vel også til god 0/01 ser litt småmerker på mynten
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: 1 øre

Post by svessien »

0/01. Det ser ut til å være lett slitasje på løven, 1 tallet og kantene.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 1 øre

Post by ZZzzz »

Det er spennede å høre hva dere sier!

God streng vurdering med tanke på at alt er forstørret omtrent 5,5 ganger. Med slike synspunkter, har 0'en blitt satt svært høyt, hehe :D
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 1 øre

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote:Mynten ble kjøpt usett som kvalitet 0 fra Roschberg.

Hva synes dere om det?

Den svake krona skyldes vel svakt preg?
Jeg tør ikke si noe annet enn "høykvalitet". Kan godt hende det er 0, men utifra bildene alene ville jeg ikke budt som den var bedre enn 0/01. Vanskelig å skille disse kvalitetene på bildene alene.

Ja, den svake krona skyldes svakt preg. Har ikke sett mange av disse med sterkt preg.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: 1 øre

Post by ha-rob »

Enig med deg Markus at det er vanskelig å skille mellom 0 og 0/01 ut fra bilder. Det kan også være lett å undervurdere kvaliteten når man ser på så høyoppløselige bilder. Detaljer kommer veldig lett frem, detaljer som ofte ikke er synlige med det blotte øye når man ser på mynten "live" uten lupe.

Men ZZzzz, det blå på de øverste punktene som du tror er patina, har du studert de under en lupe? Klarer du å skille patina fra slitasje ved bruk av lupe mon tro? For hvis mynten hadde vært i sirkulasjon og de blå merkene hadde vært slitasje, er det ikke da mulig å se ørsmå ujevne riper på disse punktene. For en usirkulert (eller svært lite sirkulert) mynt, vil vel ikke få jevn (nærmest glattpolert) slitasje? Mitt tips er at dette er patina. Roschberg har nok sikker sett på denne med lupe.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 1 øre

Post by ZZzzz »

Jeg synes ikke dette er lett. Egentlig skal vel en 0 henge å høyt at det ikke er noen merker? Å bruke ordet baggmarks, er vel en måte å få solgt mynter som 0. Baggmarks er jo en form for slitasje. Ligger en mynt lenge nok med andre mynter i en sekk, vil den bli slitt. Akkurat på samme måte den blir slitt i sirkulasjon. Kvalitetsvurdering skal ta for seg en mynts slitasje, uavhengig av hvordan denne er påført? Eller hva sier dere? Dette med at en mynt ikke behøver å være perfekt for å være 0, beror vel mer på svakt preg ol?

Alle mynter som kommer fra myntruller er jo heller ikke 0, selvom de er usirklulerte. Dagens sirkulasjonsmynter ser jo ikke ut i dagslys. Men hvor pirkete skal man være?

På denne mynten ser fargene på de øverste puktene til å henge sammen med resten av fargene på mynten, når jeg holder den foran meg. Kanksje jeg burde ha prøvd med et nytt bilde.

For å være ekstremt pirkete, så finnes det noen mikroskopiske riss på løvas lår, og enda mindre riss på brystet. Disse kommer frem gjennom lupe og sterkt lys. Mens 1'tallet ser ut til å være nærmest perfekt, med det jeg tror er et lite mikroskopisk riss.

Men hva syne dere om 2 øren jeg har lagt ut? Her er det riss som er mer klare. Hvor store skal riss være for at de skal ha noe å si for slike høyere kvaliteter?
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: 1 øre

Post by ha-rob »

ZZzzz wrote:Jeg synes ikke dette er lett. Egentlig skal vel en 0 henge å høyt at det ikke er noen merker? Å bruke ordet baggmarks, er vel en måte å få solgt mynter som 0. Baggmarks er jo en form for slitasje. Ligger en mynt lenge nok med andre mynter i en sekk, vil den bli slitt. Akkurat på samme måte den blir slitt i sirkulasjon. Kvalitetsvurdering skal ta for seg en mynts slitasje, uavhengig av hvordan denne er påført? Eller hva sier dere? Dette med at en mynt ikke behøver å være perfekt for å være 0, beror vel mer på svakt preg ol?
Nei det er ikke lett nei, helt enig i det. Derfor er jeg heller ikke bastant men mer antydende når jeg avgir kvalitetsvurdering på forumet her.

Når det i Norges Mynter står "... uten slitasje, men på grunn av masseproduksjon ikke nødvendigvis absolutt perfekt" som definisjon på kv 0, så assosierer jeg masseproduksjon med at mynter under produksjonen faller oppå en annen og er i kontakt, og at det derfor må være rom for noen få små ubetydelige merker/riss på 0-mynter. Jeg synes ikke at en mynt nærmest må være i proofkvalitet for å fortjene 0 kvalitet. Da blir det bortimot uoppnåelig. Da kunne forfatterne av Norges Mynter nesten vurdert å kutte ut å prissette i kv. 0. Hvis man ser på det de anerkjente norske mynthandlerne selger av det de angir for å være 0-mynt, så finner man vel ofte et eller annet av merker/småriss hvis man studerer mynten nøye. Men det er vel heller ikke sånn at anerkjente mynthandlerne sitter med fasiten på kvalitetsvurderingen. Det er vel strengt tatt ingen som har en fasit så lenge vurderingene er basert på skjønn. Det er vel sånn at om en er aldri så mye anerkjent mynthandler, så kan man i enkelte tilfeller vurdere noe for høyt (selv om det også er forskjeller blant mynthandlere). Og tilsvarende på andre siden, så vil kjøpere av og til vurdere for strengt. Kanskje fasiten da ligger et sted i mellom?

Ellers er jeg enig i - som mange har påpekt i andre tråder - at det er mye overvurdering av kvalitet på qxl, og i noen tilfeller også blant anerkjente mynthandlere.

Sjekk for eksempel denne 10-øren fra 1958 fra Oslo Mynthandel: http://www.oslomynthandel.no/index.cfm? ... odSCatID=0

Er dette virkelig en 0-mynt? Her synes jeg det er i overkant mange riss til å bli kalt 0-mynt, ihvertfall på adversen. Det er riktignok lett å vudere strengt når bildet er så forstørret, men likevel...
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 1 øre

Post by ZZzzz »

Tiøren kunne minne om en 01/0 (med forbehold om store bilder!!). Det som er på reversen blir vel akseptert som ok på vanlige sirkulasjonsmynter i 0 blant mynthandlere? Vurderinga til OM må jeg si meg enig i at til tider er ekstremt dårlig! Det er da det er viktig å ha en viss peiling selv, eller kunne lese bilder riktig! Et lite hint om et riss på et bilde på en høykvalitesmynt, kan være ganske tydelig om man holder mynten i hånda! Men det motsatte kan jo også skje. Riss jeg aldri har sett, heller ikke under lupe og godt lys, kommer frem fra intet!
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 1 øre

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote:Tiøren kunne minne om en 01/0 (med forbehold om store bilder!!). Det som er på reversen blir vel akseptert som ok på vanlige sirkulasjonsmynter i 0 blant mynthandlere? Vurderinga til OM må jeg si meg enig i at til tider er ekstremt dårlig!
Jeg tror ikke du mener dette så sterkt som jeg leser det, ordet "ekstremt" har vel falt i betydning i senere år. "Ekstremt dårlig vurdering" da tenker jeg mye større forskjell enn 0 og 0/01, selv om den sistnevnte betyr veldig mye for verdien. Jeg har aldri selv sett OM vurdere veldig annerledes enn meg og jeg har også opplevd at de har vurdert strengere så jeg ser personlig ikke noe behov for å advare mot dem. Jeg er helt enig med deg i at det er gunstig å kunne vurdere selv, men om du tross alt er fersk og må lære kvalitetsvurdering av noen kan du gjøre langt verre enn å studere myntene hos OM.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: 1 øre

Post by ZZzzz »

Å bruke ordet ekstremt var vel å ta i for hardt, innrømmer jeg. Men det finnes flere tilfeller hvor kvaliteten er vurdert 1/2 kvalitet for høyt. Som i dette eksempelet (om den ikke skal være svakere da?). Særlig på auksjonene til OM forekommer det mye overvurdering! Mye mynter og alle skal vurderes. Blir alle kontrollert av Gunnar? Det som er så kjekt med auksjonene, er at man ikke kan klage på kvaliteten i ettertid, om man ikke har selv kunnet være tilstede på visningen av mynene, og gjort opp seg selv en mening.

Men å vurdere en mynt en halv grad for høyt, kan gi et utslag på alt fra et par hundrelapper til flere tusenlapper.....
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 1 øre

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote: Men å vurdere en mynt en halv grad for høyt, kan gi et utslag på alt fra et par hundrelapper til flere tusenlapper.....
Ja, såklart kan det være tilfellet. Overvurdering med en halv kvalitet er en uting og slett ikke bra, dog ikke ekstremt. Faktisk har det blitt foruroligende vanlig. Vi har jo også tidligere på forumet sett 1+ mynt vurdert som 0.

Min oppfatning er altså at OM ikke konsekvent overvurderer myntene men jeg respekterer naturligvis andre oppfatninger. Jeg så også en god del rare ting på storauksjonen sist. Men jeg snakket også med folk som var veldig fornøyd og mente enkelte mynter de fikk tilslag på var undervurderte, folk som er kjent for å være kresne.
Post Reply

Return to “SHOWROOM”